Avatar billede Smej Juniormester
17. oktober 2022 - 21:11 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til adgang på delvis ødelagt hhd

Hej
Jeg har en defekt  hhd som ikke kunne boote og derfor skiftes ud. Den har partionerne  C og E. Da der er nogle data som er vigtige for mig har jeg koblet den til anden pc som ekstern.  Jeg kan godt se og få tilgang til E:drevet, men desværre ikke C:drevet, som jeg dog kan se et ikon for, men dog ikke eksistere når jeg forsøger at åbne det. Der ligge selvfølgelig nogle data som jeg meget gerne vil have fat i. Findes der noget software eller andet som måske kan hjælpe mig?
På forhånd tak!
Smej
Avatar billede INK Ekspert
17. oktober 2022 - 22:02 #1
https://www.lazesoft.com/lazesoft-recovery-suite-free.html

Dette program har jeg med succes anvendt et par gange.
Avatar billede valby Ekspert
17. oktober 2022 - 23:04 #2
Der står: Added Windows 10, version 20H2 Support
Hvad med Windows 11?
Jeg har den professionelle udgave, men jeg kan ikke huske, hvorfor jeg købte det.
Måske fordi det kan virkelig meget? Er prog bedre end freeware?
Avatar billede INK Ekspert
18. oktober 2022 - 09:09 #3
#2 som jeg husker det, kan freeware finde filer men ikke gendanne. Det kræver proudgaven.
Avatar billede valby Ekspert
18. oktober 2022 - 11:24 #4
#3 tak for info:-)
Avatar billede valby Ekspert
19. oktober 2022 - 15:40 #5
Jeg så, at den professionelle udgave, i øjeblikket, kan fås for kun 213 Kr.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. oktober 2022 - 21:55 #6
Der findes masser af gratis recovery programmer, som kan genskabe data.
Her er en liste over gratis programmer
https://www.lifewire.com/free-data-recovery-software-tools-2622893
Jeg har selv brugt flere af dem med godt resultat.
Avatar billede martens Guru
20. oktober 2022 - 06:14 #7
Hvordan er C-drevet formateret ? NTFS eller... ?

Maskinen du læser fra, har den NTFS understøttelse ?
Blot et skud i tågen...
Avatar billede Smej Juniormester
20. oktober 2022 - 12:34 #8
Jeg ved nu ikke, om,  mine filer er beskadiget, jeg kan bare ikke komme ind på c drevet.  Det er som om det ikke eksistere  Og som nævnt kan jeg godt tilgå e drevet og se alle filer der.. Det var derfor jeg blev nødt til at udskifte det med et nyt. De filer jeg skal have fat i lå på mit skrivebord på c drevet, som jeg ikke kunne boote fra.
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2022 - 12:56 #9
Har du prøvet forslaget i #1 ?
Med programmet skal man lave en USB boot.
Sætte den beskadigede disk i PC og boote op med Lazesoft USB sat i.
Så kommer der mulighed for at reparere Windows, forudsat, at der ikke er ødelagte sektorer, som forhindre det.
Avatar billede Smej Juniormester
20. oktober 2022 - 13:24 #10
Jeg har sat ny harddisk og win 10 installation. Har den ødelagte disk koblet til usb. Har installeret den gratis udgave af Lazesoft, men det går bare i selvsving uden der sker noget som helst
Avatar billede Smej Juniormester
20. oktober 2022 - 13:25 #11
Hvad hvis der er en ødelagt Sektion?
Avatar billede valby Ekspert
20. oktober 2022 - 14:35 #12
"Sektoren giver ingeniører og programmører opdeler en harddisk op i små kaldet sektorer blokke ."
http://www.computerdk.com/Hardware/computer-drives-storage/13937.html

Når du prøver Lazesoft skal den problematiske disk ikke køres fra USB, men sættes
normalt i. Lazesoft vil så prøve, at få C-drevet til at fungerer.
Hvis du kører HDD over USB, fra en anden PC, vil Lazesoft se et fungerende C-drev.
Avatar billede Smej Juniormester
21. oktober 2022 - 10:45 #13
Hvis jeg sætter den beskadiget harddisk i igen, som den ikke kan boote fra, skal Lazesoft så forberedes på det skal være aktivt, Jeg tænker når Jeg ikke kan starte op fra drevet, så kan jeg jo heller ikke får adgang til programmet?  Eller det køres fra usb?
Avatar billede INK Ekspert
21. oktober 2022 - 12:25 #14
Min erfaring er, at din gamle disk tilsluttes med usb. Lazesoft køres på din nye harddisk og du kan så rekuperere dine filer fra den gamle disk og gemme på den nye.
Det kan være en langsommelig affære - flere timer.
Avatar billede valby Ekspert
21. oktober 2022 - 15:06 #15
#14
Jeg læser det sådan, at man med en Windows, som ikke fungerer, booter op på en Lazesoft USB, som så vil forsøge, at reparere  boot and crash errors på C-drevet Altså skulle der ikke være brug for en anden PC.
Når man trykker på det røde felt "Windows recovery" står der, at det skal gøres fra en Recovery disk.
Avatar billede valby Ekspert
21. oktober 2022 - 15:20 #16
Måske kan en Hirens BootCD finde disken? Den køres som USB.
https://www.hirensbootcd.org/hbcd-v152/

For et par dage siden ville jeg installere en Windows på en tom SSD, ved hjælp af en Windows installations USB. Men den kunne ikke boote op.
Men så bootede jeg op på en Hirens BootCD, og der kunne jeg se Windows installations USBén og starte installationen.
Avatar billede valby Ekspert
21. oktober 2022 - 16:31 #17
Obs. Forkert link til Hirens. Her er det rigtige en Iso, som kan brændes til en USB.
https://filehippo.tech/hirens-bootcd/
Avatar billede Smej Juniormester
21. oktober 2022 - 16:53 #18
Jamen, så har jeg da lidt at kaste mig ud i. Tak ind til videre ;-)
Avatar billede INK Ekspert
21. oktober 2022 - 16:53 #19
#15 Jeg tror ikke vi er uenige. Den ene metode er at få den gamle harddisk til at virke. Den anden er at få rekupereret data fra disken uden opstart på disken.
Avatar billede valby Ekspert
21. oktober 2022 - 17:15 #20
#19
Ja du har helt ret, og nej vi er ikke uenige :-)
Avatar billede Smej Juniormester
02. november 2022 - 16:59 #21
Hej igen :-)

Det er lykkedes mig at få tilgang til begge drev på den ødelagte disk. Det var dog først efter jeg havde kørt chkdsk på begge partioner (tilsluttet som ekstern drev) at det lykkedes, men så var alt også genskabt. Jeg tænkte derfor at jeg hellere måtte klone mit drev med alle billeder og andre vigtige filer over på den nye ssd's d:drev, da jeg havde forstået at dette var den hurtigste metode. Hertil anvendte jef fre software "DriveImage XML" Programmet startede fint, men stoppede efter få sekunder og kunne ikke gennemføre. Nu er det bare sådan G:/ ikke tilgængeligt "adgang nægtet", I diskhåndtering fremstå drevet med både kapacitets oplysninger og friplads. Under pc oplysninger står kun drevnavn og at det er NTFS. Under egenskaber står der at det har nul bites i anvendt- og ledig plads. Jeg står til at have alle rettigheder under avanceret sikkerhedsindstillinger?
Avatar billede valby Ekspert
02. november 2022 - 17:37 #22
G:/ ikke tilgængeligt "adgang nægtet", Er det dit nye SSD drev? Klone, hvorfor ikke bare kopiere med windows?
Avatar billede Smej Juniormester
02. november 2022 - 17:44 #23
Nej (G:/ ikke tilgængeligt "adgang nægtet"), er det gamle hhd drev, som er tilsluttet usb. Jeg har nok set mig blind i det, da jeg forsøgte at genoprette drevet da det var beskadiget. Troede så at det var hurtigere og mere sikkert på denne måde, fremfor kopiere med windows. Sjovt nok virker roddrevet på hhd stadig, så det må være det freeware program som har lavet ged i det, det virkede jo inden.
.
Avatar billede valby Ekspert
02. november 2022 - 20:13 #24
Hvis jeg forstår dig rigtigt, er det den disk du vil kopiere fra?
Har du prøvet at højreklikke på det og set under egenskab / sikkerhed hvem som har adgang til den?
Avatar billede Smej Juniormester
02. november 2022 - 20:48 #25
Ja, jeg har gjort alt det som jeg skriver i mit oplæg
Avatar billede Smej Juniormester
02. november 2022 - 20:50 #26
Problemet opstod efter jeg anvendte overstående beskrevet program
Avatar billede valby Ekspert
02. november 2022 - 21:14 #27
Ok det vil sige, at hverken forslaget fra ink eller Hiren BooCD var til nytte, så kommer der forhåbentlig en bruger ind med nye ideer. :-)
Avatar billede Smej Juniormester
02. november 2022 - 21:15 #28
Jeg har tjekket igen og kan se der er noget galt ift de andre drev. Der står "den nuværende ejer kunne ikke vises" På de andre drev er ejeren "Trustedinstaller"
Kan ikke lige finde ud af hvordan jeg ændre dette?
Avatar billede valby Ekspert
02. november 2022 - 21:48 #29
Jeg har set lidt på nettet om emnet. Det handler vist om Trustinstaller?
Men det tør jeg ikke kaste mig ud i. Har du prøvet at boote op på en Linux USB?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2022 - 06:47 #30
God ide at prøve med Linux boot medie. Linux er ligeglad med om boot delen på det gamle c drev ikke virker.
Måske er disen bare så ustabil at man ikke kan redde noget.  Som Valby skrev behøver man ikke klone for at gå filer over. Man kopierer blot.
Avatar billede valby Ekspert
09. november 2022 - 16:56 #31
@ Smej
Efter 30 kommentarer er kommunikationen gået helt i stå, Er det ikke lukketid?
Avatar billede Smej Juniormester
09. november 2022 - 21:04 #32
Jo ku være.. Åbner en ny tråd hvis det er. Problemet er ikke løst endnu,  men det handler altså ikke længere om at boote, hvilket jeg har forsøgt forklare
Avatar billede valby Ekspert
09. november 2022 - 21:09 #33
Det er ok. Så lukker du bare og tager den grønne løsning selv. :-)
Avatar billede Smej Juniormester
09. november 2022 - 21:12 #34
Øh grønne?
Avatar billede valby Ekspert
09. november 2022 - 21:23 #35
Der er et felt i højre side "Marker som løsning" når du trykker der, kommer der en grøn stribe.
Avatar billede valby Ekspert
09. november 2022 - 22:06 #36
Tak! Men det var nu dig selv jeg mente. :-)
Avatar billede Smej Juniormester
10. november 2022 - 06:55 #37
:-)
Avatar billede Smej Juniormester
12. november 2022 - 15:12 #38
Hej
Lige en afsluttende orientering.
Det lykkedes mig at redde samtlige filer på hdd"en som var beskadiget og hverken kunne boote, gå i bios, eller tillade at der blev bootet fra usb.
Efter at have fået ny ssd, lykkedes det mig at reparere ved hjælp af chkdsk. Jeg var så lidt dum at bruge eksternt program til overflytning af filer, hvilket medførte en konflikt på den ene partition af den reparerede hdd. Konflikten bestod i, at  så vel ejerskabet , som rettigheder ift. tilgang til denne partition  havde lavet fuldkommen ged i den. Men med tålmodig- og stædighed lykkedes det mig til sidst at få tilgang til alt.

Så tak for Jeres hjælp der i sidste ende løste mit problem..
Avatar billede Smej Juniormester
12. november 2022 - 15:13 #39
Vil lige høre om hvordan jeg lukker tråden?
Avatar billede valby Ekspert
12. november 2022 - 15:26 #40
Stort til lykke efter alt det bøvl du har haft, og godt at du ikke gav op.

Og du har lukket tråden, alt er i orden.👌:-)