Avatar billede Mmk1997 Novice
26. oktober 2022 - 22:53 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ingen ethernet forbindelse til PC

Først og fremmest er det vigtigt at understrege at jeg er totalt nybegynder på området, men jeg kan ikke finde den hjælp jeg søger andre steder.

Jeg har fornyeligt anskaffet mig en PC, som jeg skal have koblet til et kablet netværk. I min lejlighed har jeg en fiberboks monteret i et teknikrum på soveværelset, derfra er der trukket et internetkabel til en forudinstalleret gennemgang mellem teknikrummet og stuen hvor min router er koblet til i den anden ende. Fiberboksen har kun en åben port til internet.

PC’en står på soveværelset som er forholdsvist langt fra routeren og en kablet forbindelse derimellem er derfor ude af billedet. For at løse det har jeg købt en netværksswitch til at kunne bruge den ene port i fiberboks til flere forbindelser, men når jeg kobler et internetkabel fra PC’en til netværksswitchen har jeg ingen internet forbindelse, selvom routeren i den den anden ende fungere ligeså fint som før jeg koblede en netværksswitch på.

Overordnet set er mit spørgsmål nok hvad jeg har gjort forkert i denne proces og hvad der ville kunne give mig den løsning jeg leder efter

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede INK Ekspert
26. oktober 2022 - 23:30 #1
Du forsøger tilsyneladende at koble både en router og en switch (med pc) direkte på fiberboksen. Det dur ikke. Der skal være en direkte kabelforbindelse fra fiberboks til routeren. Routeren har en DHCP som fordeler IP adresser til de forbundne enheder. Switchen skal derfor kobles på en af LAN forbindelserne på routeren. Det giver mulighed for kablede forbindelser. Din router har formentlig WIFI, som din pc kan tilkobles. Hvis signalet fra WIFI er for svagt der hvor din pc er placeret, så er der andre muligheder.
Det kan være et AP forbundet med kabel til routeren, eller et mesh netværk eller et powerline system som eksempelvis dette
https://www.proshop.dk/Homeplug/TP-Link-TL-PA7017-KIT-AV1000-Gigabit-Powerline-Starter-Kit-Homeplug/2803482?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=Cj0KCQjwteOaBhDuARIsADBqRehhe8xX0QYSJlIfYt-jn-_SF4ysKhZcEP5N4juAMr7o2fZqQFJZM28aAjZREALw_wcB
Avatar billede Mmk1997 Novice
26. oktober 2022 - 23:54 #2
Hej og tak for et hurtigt svar

Som beskrevet ved jeg ikke meget om det tekniske bag alt dette. Umiddelbart virker et powerline system som en god løsning for mig - næsten for godt til at være sandt. Men som jeg forstår skal den i den ene ende tilsluttes router og i den anden ende min PC og så skulle det fungere som en kablet forbindelse, eller hvad?

I så fald er det den løsning jeg har ledt efter
Avatar billede INK Ekspert
26. oktober 2022 - 23:55 #3
Det er korrekt forstået.
Avatar billede Mmk1997 Novice
26. oktober 2022 - 23:59 #4
Tusinde tak hjælpen, det vil jeg prøve af - og tak for tålmodigheden med en teknisk analfabet som mig :))