Avatar billede skolevej321 Forsker
28. oktober 2022 - 08:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke kopierer billeder far memory-kort fra kamera

Jeg har et memorykort i mit Canon 1200D kamera som  ikke vil, som jeg vil.
Når jeg overfører billederne til pc/macbook går det fint.
Hvis jeg går ind i oversigten over filerne er motiverne fine - men hvis jeg forøger størrelsen til hele skærmens størrelse går det galt.
Nogle billeder bliver dækket af kulørt farve - delvist skjult af grå/sort  dæk(!).
Hvad skal jeg gøre for at få adgang til billederne i fuld format - så jeg kan kopiere billederne over på er drev?
Avatar billede INK Ekspert
28. oktober 2022 - 08:45 #1
Hvad sker der, hvis du lader Billedprogrammet i Windows importere fra memorykortet?
Avatar billede kulawig Professor
28. oktober 2022 - 12:52 #2
tilslut camera med usb og lad pc/mac importere til billed mappen
Avatar billede milter Ekspert
28. oktober 2022 - 19:45 #3
Hvilket format er billederne på dit hukommelseskort i, JPEG eller RAW?
Avatar billede skolevej321 Forsker
29. oktober 2022 - 20:07 #4
billedformatet er JPEG.
Hvis jeg lader pc-en importerer billederne (win10) sker det samme.
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2022 - 18:19 #5
Jeg er ikke helt med på, hvor det går galt. Hvordan eller med hvilket program  "forøger du størrelsen til hele skærmens størrelse"?

Noget kunne tyde på, at dit hukommelseskort har fået det dårligt. Prøv at formatere det i kameraet, tag nogle billeder, overfør dem til computeren og se så, om problemet stadig er der.

https://sg.canon/en/support/8202017100

(b]Husk[/b], at alle eksisterende billeder på kortet vil blive slettet ved en formatering.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. oktober 2022 - 18:42 #6
Minature visningen kan være fra headeren i jpg filen - og ikke selve billede dataene.

prøv med et andet kort -
Avatar billede kurtba Ekspert
30. oktober 2022 - 22:29 #7
Du har modsatrettede oplysninger. Din overskrift er, at du ikke kan overføre filerne fra memory kort, og så starter dit indlæg med, at du fortæller, at det går fint med at overføre filerne til pc/mac?
Så forstørrer du billederne til fuld skærm. Betyder det, at du åbner dem i et billedprogram og i så fald hvilket?
Hvis billederne umiddelbart kommer fint over på pc, har du så prøvet i stedet at åbne de samme billeder direkte fra memorykortet? Måske er der fejl i billederne allerede inden de bliver overført.
Men så lyder det godt nok mærkeligt, at miniaturerne ikke viser fejl.
Sidste spørgsmål - fylder filerne lige så meget efter overførslen, som de gør inden du overfører.