Avatar billede skolevej321 Forsker
28. oktober 2022 - 09:58 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tilgå server gennem Asus RT-AC66U router

Jeg har investeret i en Nas server(Synology 212+).
Den er oppe og kører - ok.
Men jeg har en udfordring i hvordan jeg sætter routeren op så jeg kan tilgå serveren udefra
1. anden pc ude i verdenen
2. fra min iphone
3. andre skal kunne tilgå den - de får selvfølgelig eget password til Nass-serveren
https://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC66U/E7891_RT_AC66U_Manual.pdf
Avatar billede kulawig Professor
28. oktober 2022 - 12:48 #1
hvis du ikke betaler for  en fast ip (egen) så tildeler din ISP normalt en Shared IP.... der kan du ikke komme igennem udefra ....

synology løsning på det problem:
https://quickconnect.to/

her kan man komme igennem til sin synology udefra

men det mest korrekte ville selvfølgeligt være at betale for dedikeret ip adresse og så komme ind gennem routeren...
Avatar billede puren Ekspert
28. oktober 2022 - 22:17 #2
#1 det er ikke alle der udbyder der dobbelt natter folk der ikke bataler for fast ip

#0 hvad er det du vil tilgå på den bare DSM eller???
og fra et sikkerheds synspunkt hvorfor er det at du vil tilgå det ude fra??

quickconnect og selv hosted VPN
quickconnect er ting lavet af synology, din nas-box forbinder til synology og du kan nu forbinde til quickconnect ude fra omverden men du er så også helt i henderne på synology og må håbe at de har styr på deres lort plus det er ikke alle services som du kan komme til på din nas-box via quickconnect.

selv hosted VPN
det var så her at IT blev svært for det er ikke længere bare to klik med musen og det køre og jeg ville aldrig bruge den indbygget VPN-services der findes i synology. det er også her man må indstille sig på at man måske skal bruge en lørdag eller 3 på at få det til at virke for du blev selv kaptajn på skibet

men det som du nok bare tænker på er at åbne en browser og forbinde til din nas som du var hjemme som #1 også er inde på via quickconnect eller via at lave et portfortward i din router (5001 hvis jeg husker rigtigt) men men men at åbne sin nas mod internettet er ikke god ide har aldrig været og spicialt ikke med alle de skandaler der har været om hardcoded passwords i synology boxe så derfor stoler jeg ikke på dem til at lave VPN og ej heller at åbne adgang til dem fra internettet
Avatar billede skolevej321 Forsker
29. oktober 2022 - 20:10 #3
det er mere indviklet end jeg troede, men vinteren er lang her i Jylland.