Avatar billede michaelrar Seniormester
29. oktober 2022 - 10:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Matrix navn fra celle

Hej

Jeg har en formel, hvor der er en matrix reference. I stedet for at "hardcode" navnet i formlen, kunne jeg godt tænke mig at hente navnet fra en celle

Eksempel
(LOPSLAG($A196;EtNavn;$M$6;FALSK) skulle så være
(LOPSLAG($A196;B6;$M$6;FALSK), hvor celle B6 så indeholder navnet "EtNavn"
Den simple måde her virker ikke, men er det muligt på anden måde at få formlen til at virke ?

Har prøvet at Google både her på Eksperten og nettet, uden brugbar hjælp.

Gó weekend til alle
Avatar billede ebea Ekspert
29. oktober 2022 - 13:23 #1
Jeg ved ikke lige, hvad du specifikt søger efter. Men at bruge celle reference for et navn, er egentlig "lige ud af landevejen".
Men din viste formel, giver ikke mening.
Avatar billede michaelrar Seniormester
29. oktober 2022 - 13:42 #2
Som skrevet ønsker jeg, at navnet på en matrix kan indsættes i formlen fra en celle.
Når jeg indsætter en cellereference, i formlen, hvor matrixen skal være, virker formlen ikke. Så desværre “ ikke lige ud af landevejen”😖
Den viste “formel” er ikke vist i sin helhed, da den i sig selv ikke er relevant, men kun vist for beskrive udfordringen/ønsket.
Avatar billede ebea Ekspert
29. oktober 2022 - 14:40 #3
#2 - Hvis ikke din formel er relevant, hvorfor angiver du så et eks. ?
Et eks. på et LOPSLAG, kunne være:  =LOPSLAG($H$2;$B$4:$E$7;3;0)  hvor H2 er "navn" celle referencen, og B4:E7 er opslags feltet, og 3 er kolonne der returneres fra.
Avatar billede michaelrar Seniormester
29. oktober 2022 - 16:26 #4
Hej
Ked af, at jeg ikke kan forklare det bedre, men her er hele formlen

=HVIS.FEJL(HVIS(LOPSLAG($A22891;Michael;$M$6;FALSK)>=$T$6;LOPSLAG($A22891;Michael;$M$6;FALSK);"");"")

Hvor "Michael" er et navngivet område. Det er i stedet for navnet i formlen, at jeg vil hente det fra en given celle f.eks. B6, hvor der så står "Michael"
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
29. oktober 2022 - 17:00 #5
Avatar billede michaelrar Seniormester
29. oktober 2022 - 18:28 #6
Lige præcis xl-Enthusiast👍👍👍
FEDT OG TUSIND TAK