Avatar billede valby Ekspert
31. oktober 2022 - 20:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Windows 11 old i 22H2

Jeg har opgraderet Windows 11 til 22H2 , og den kommer med en Windows old. Den vil jeg gerne af med fordi, jeg vil lave en backup.
Men under Windows indstillinger Tidligere versioner, står der: Ingen tidligere versioner. Er der en anden måde, at fjerne den på, ud over at boote på en Linux?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2022 - 20:39 #1
Højreklik c drev og vælg funktioner. Kør diskoprydnig og vælg at rydde op i sustemfiler.  Her bør du kunne fjerne Windows.old
Avatar billede valby Ekspert
31. oktober 2022 - 20:51 #2
Det ser ud til, at det er lavet om, der er ingen systemfiler, men en Undersøg, og en optimer.
Avatar billede valby Ekspert
31. oktober 2022 - 21:09 #3
Nu har jeg også opdateret min anden PC med windows 11, men når jeg ser efter i winver står der stadig 21H2. På denne PC står det rigtigt.
Avatar billede valby Ekspert
31. oktober 2022 - 21:21 #4
Nå, en genstart rettede op på det, og der er også en Windows old.
Men på begge computere, er Send til og flyt til fjernet. Heldigvis, kan jeg sætte dem ind igen. Men medfølgende Send til, er fyldt op med nytteløse ting som Send til Fax,
Postmodtager mm. Bare Microsoft ville lade være med at rode i det jeg har indstillet.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. oktober 2022 - 22:01 #5
Hvis du trykker på C: Drevet ligger den så ikke der? Dette billede er konstrueret!
Men hvis du under geninstallering af Windows så bliver du spurgt om do vil gemme dine tidligere filer og programmer. Vælger ja så laver Windows en mappe med det navn!
https://ibb.co/Xxv469y
Avatar billede ebea Ekspert
31. oktober 2022 - 22:17 #6
At der ligger en Windows old, tror jeg at det er en "måske fejl" i Windows11. Og det tror jeg, fordi jeg har prøvet at lave en fuldstændig ny installation af Windows11, og der lagde jeg mærke til, at der blev oprettet en mappe med navnet Windows old, uden at den reelt kunne henføres til noget indhold, og af naturlige årsager, heller ikke har/havde nogen old versioner af Windows.
Avatar billede valby Ekspert
31. oktober 2022 - 22:19 #7
Jo jeg så at Windows old lå på C-drevet. Men jeg har ikke geninstalleret Windows, bare opdateret til 22H2. Problemet er bare, at jeg vil lave en backup med AOMEI, og så vil jeg ikke have old med.
Avatar billede valby Ekspert
31. oktober 2022 - 22:28 #8
#6
Hvis den partition du installerede Windows på, var helt tom, ja så er det mærkeligt.
Det har jeg aldrig, i mine mange år med windows, hørt om før.
Du har ikke kørt en ny frisk Windows ind over en i forvejen eksisterende?
Avatar billede poko1 Ekspert
31. oktober 2022 - 22:31 #9
Hvis du bliver spurgt og du svarer ja så ligger gamle filer og mapper i mappen med
bl.andet billeder og dokumenter som du så kan flytte til de nye mapper  !!! Og  kan normalt Slettes.
Jeg laver som regel en mappe ESD. Hvor jeg har installations filerne liggende. Herfra kan jeg så altid lave en geninstallering. https://ibb.co/3cbQws6
Avatar billede ebea Ekspert
31. oktober 2022 - 22:49 #10
#8 - Nej, ingen tidligere installation. Installationen er foretaget på en helt ny PC, og på ny tom Disk.
Derfor tror jeg, at mappen Windows old, som oprettes, måske er en fejl, fra Microsofts side.
At man ikke tidligere har oplevet noget tilsvarende, er jo ikke ensbetydende med, at det ikke er tilfældet. Win 11 er stadig ret nyt, og de fleste installationer, er jo opgraderinger fra tidligere win 10 installationer, eller på pre installerede maskiner, hvor ingen har lagt mærke til mappen.
Avatar billede valby Ekspert
31. oktober 2022 - 23:07 #11
Jeg fandt selv lige ud af det: PC-indstillinger / Lager / Midlertidige filer.

Mange tak for jeres forslag. 😁
Avatar billede klaudi Ekspert
31. oktober 2022 - 23:20 #12
Du kan åbne Diskoprydning med cleanmgr kommandoen.

Tast WIN + R så Kør boks åbner, skriv så cleanmgr og klik OK,
så skulle Diskoprydning åbne.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2022 - 06:35 #13
Ja Microsoft har ændret en del i bruger fladen på 11 i forhold til 10. Spørger du mig absolut ikke til det bedre.
Avatar billede valby Ekspert
01. november 2022 - 15:09 #14
#13
Jeg er enig med dig. Det har ikke forbedret funktionerne, så det er til irritation hos brugerne at finde dem andre steder end sædvanlig.
Forandringer er ikke altid det samme som forbedringer, men her ser det ud til, at det er den illusion holdet bag opdateringen vil skabe.
Enkelte ikoner er forandret, men det er i orden, de er ellers så kedelige.