Avatar billede kfec Seniormester
01. november 2022 - 14:02 Der er 3 løsninger

Virker en PCIe Gen4 x4 NVMe m.2 SSD 500GB, i et PCIe Gen3 x4 NVMe m.2 slot

Hej.
En Kingston NV2 SNV2S/500G som er en PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 500 GB,
- Læsehastighed 3500 MB/s
- Skrivehastighed 2100 MB/s
er den bagudkompatibel med et M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe Interface
Jeg behøver ikke alle mulige andre svar kun om den virker.

forenklet Er Gen4 x4 NVMe SSD'er bagudkompatibel PCIe Gen3 x4 NVMe Interface uden mulig hastigheds forøgelse.
Avatar billede crazysnap Seniormester
01. november 2022 - 14:37 #1
Ja, det er den. Den vil dog maks køre med PCIe Gen3-hastigheder (som du selv er inde på), hvis gen3-hastigheden er den limiterende faktor og ikke selve SSD'en.
Avatar billede crazysnap Seniormester
01. november 2022 - 14:46 #2
Og som bonusinfo kan jeg tilføje at PCIe Gen3 x4 har en kapacitet på 4GB/s og en PCIe Gen4 x4 en kapacitet på 8GB/s. Da den kingston SSD du foreslår maks kan læse med 3500MB/s (altså 3.5GB/s), bør den performe eller køre lige hurtig i både Gen3- og Gen4-porten, da 3.5GB/s jo er indenfor begrænsiningen af Gen3's 4GB/s.
Avatar billede crazysnap Seniormester
01. november 2022 - 14:54 #3
Glemte at nævne at det selvfølgelig udelukkende er under læseoperationer at der ikke er nogen forskel. Da det er en NVMe, kan den udføre både læse- og skrivehandlinger parallelt, altså på samme tid (modsat SATA SSD'er). Så hvis den læser med 3.5GB/s og skriver med 2.1GB/s på samme tid, er det jo sammenlagt højere end Gen3-portens max-kapacitet på de 4GB/s. Så i de situationer, ville den være lidt langsommere i Gen3-porten end hvis den sad i Gen4-porten.