Avatar billede phm1970 Mester
09. november 2022 - 10:21 Der er 9 kommentarer

Standard tekstfarve

Hej, jeg har en excel fil jeg bruger som standard til at arbejde ud fra, med særlig farvepalet oa.

på en eller anden måde har jeg fået ændret standard farven på skriften, så alt som udgangspunkt er blåt, selv når jeg opretter en pivot tabel bliver teksten blå, jeg kan ved djævlens magt ikke finde ud af hvor jeg skal rette det tilbage så det bliver sort skrift farve over alt som standard :) derfor ... er der nogen der kan hjælpe ?

/Peter
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. november 2022 - 12:47 #1
Jeg har ikke selv ret meget forstand på Excel, men har fundet noget på YouTube der forhåbentlig kan være en hjælp til at løse dit problem.

https://www.youtube.com/watch?v=P5R9ncIQlXQ
Avatar billede phm1970 Mester
09. november 2022 - 13:15 #2
Hej Erik, jeg kan sagtens skifte farver men jeg skal manuelt markere og gøre det hele sort igen ... og forfra ved et nyt ark osv.... vil bare have at det er sort fra start af ... det er ikke et hardware problem... det er en indstilling i excel et sted.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. november 2022 - 14:33 #3
Desværre er det uden for mine evners rækkevidde - men der er med meget stor sandsynlighed nogen her på eksperten der ved hvordan du kan løse problemet🤞
Avatar billede jens48 Ekspert
09. november 2022 - 15:04 #4
Avatar billede phm1970 Mester
09. november 2022 - 15:14 #5
Det er jo lige præcis det jeg har gjort :) problemet er jo bare at på en eller anden måde er min skabelon fil blevet til blå skrift :-)
Avatar billede Erik K Ekspert
09. november 2022 - 16:55 #6
Jeg går ud fra, at det er en skabelon du selv har lavet og lagt i mappen brugerdefinerede skabeloner og du ikke har ændret på placering.
Hvis du vil opdatere skabelonen, skal du åbne filen, foretage de ønskede ændringer og derefter gemme skabelonen. I dette tilfælde skal du kun ændre skriftfarve.

Klik på Filer > Åbn.

Dobbeltklik på Computer eller Denne pc.

Gå til mappen Brugerdefinerede Office-skabeloner, der findes under Dokumenter.

Klik på skabelonen, og klik på Åbn.

Foretag de ønskede ændringer, og gem og luk derefter skabelonen.

Næste gang du åbner skabelonen vil den åbne med den gemte skriftfarve.
Avatar billede phm1970 Mester
10. november 2022 - 08:24 #7
Hej Erik, tak det hjalp på nye ark og almindelige tabeller,

nu er der kun min udfordring omkring typografi på pivot tabeller, når jeg får vist de forskellige muligheder (farve osv) så er teksten til overskrifter osv altid blå ... eneste måde at få sort skrift som overskrift er ved at fjerne al typografi fra pivot'en, har du også en løsning på det ? :)

https://www.dropbox.com/s/4k0c6mmpnzgkjfk/Sk%C3%A6rmbillede%202022-11-10%20082326.png?dl=0
Avatar billede Erik K Ekspert
10. november 2022 - 14:31 #8
Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er du vil, men går ud fra at det du gerne vil have opnås ved at gøre følgende:
På det billede du viser i Dropboks har du forneden mulighed for at klikke på "Ny pivottabeltypografi.
Klikker du på den mulighed åbnes et nyt vindue - klik her på hel tabel og derefter på "formater", så åbnes nyt vindue, hvor du kan fastlægge skrifttype og anden formatering. Klik på pilen ved feltet "farve" og vælg sort eller anden ønsket farve.
Når du så klikker på OK, får du det, jeg tror du ønsker.
Ellers vend tilbage, hvis jeg har misforstået dig.
Avatar billede phm1970 Mester
10. november 2022 - 15:19 #9
Hej Erik, så skulle jeg rette alle typografier.....

som du kan se på billedet er alle standard typografierne blevet med blå skrift.... det er den jeg vil have tilbage til sort.... det er en indstilling et sted....

/Peter