Avatar billede ikkenørd Novice
17. november 2022 - 23:39 Der er 33 kommentarer

HJÆLP!! Ekstern Hard disk kan ikke findes!

Jeg har en gammel ekstern hard disk 1000Gb Packard Bell. ca 10 år gammel
Den har fungeret fint indtil for nyeligt hvor ledning til strømforsyningen var løs forbindelse.

Jeg forsøgte forskellige adaptere. Hvilket også var en kamp. Da den skulle have noget ekstra mA. Nu lyser den ihvertfald....

Men når jeg så sætter den til computer siger den "bling" ikonet D: dukker op i et brøkdel af sekund. Og forsvinder så..... Mener egentlig den hed F: før problemet opstod.
Jeg kan se under "enheder & printere" at den er sat til. Her hedder den Carbon. Har forsøgt køre noget fejlfindig. Den finder ikke noget.
Jeg er ikke den største nørd til det her. Håber på en kan hjælpe mig. Da det familie videoer fra da børnene var små er der på... :-(

Kan det bare være en simpel ting som stadig ikke noget strøm til harddisken???  adapteren er en goobay 5 v- 15 v max 3000mA skal der mere til??

Der kan vel ikke være noget der er kortsluttet derinde?

Har windows 10 (umiddelbart nyopdateret) system x64
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. november 2022 - 23:57 #1
er den 3,5" skal den have 12V og 2A er rigeligt
er den 2,5" skal den have 5V og 1A er rigeligt

kan den ses i "opret og fromater harddisk"  (diskhåndtering.

jeg kigger normalt på harddiske i MNinitoool Partition Wizard Free.
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 00:05 #2
Forstår ikke helt hvad du mener med 3,5 og 2,5?

på bagsiden af harddisken står der 12v----2a

Når jeg sætter min adapter til 12v sker der absolut intet !

Hvad skal jeg kigge efter i diskhåndtering. ? mere konkret? er der noget jeg kan gøre...
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 00:10 #3
Når jeg går i diskhåndtering. Finder jeg D: Men der står intet medie........ ?
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2022 - 05:59 #4
Hvis du går ind i Diskhåndteringen, er din eksterne Harddisk sikkert Disk 1
https://ibb.co/0XRHXkc
Hvad står der under denne "Online Offline"?? og hvis du højreklikker hvad står der så?
Konverter til Dynamisk og udvisket Konverter til MBR eller Konverter til GPT?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 06:45 #5
Det kan være lidt svært at gennemskue hvor mange ampere en forsyning giver når den er variabel. For lidt styrke i ampere kan give problemer med detektion af disken.
Jeg har selv en disk magen til din. Jeg tænker dog den må være ældre end 10 år. Jeg kan kigge mere på den når jeg kommer hjem.
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 07:16 #6
Ja den er sgu nok fra omkring min ældste barn år 08/09.

Du må meget gerne kigge efter.🙏

Har forsøgt mig med 2 forskellige fra proshop.dk de sagde begge gange den burde kunne trække dem.

Men kan høre den slet ikke arbejder "summer" i hardisken.
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 07:17 #7
Jeg vil prøve senere at ind i diskhåndtering senere og tjekke online/offline som poko1 skriver oppe i tråden.
Avatar billede kulawig Professor
18. november 2022 - 08:04 #8
jeg tror din bedste løsning vil  være at pille disken ud af "kassen" og sætte den i en stationær computer og så lave en kopi til en lidt mere moderne disk
feks: https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/Toshiba-Canvio-Basics-HDTB420EK3AA-Ekstern-Harddisk-2-TB-Sort/2646476
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 08:17 #9
Vil kan kunne det? Er hardiske  inden i packard bell carbon 1tb ligesom en alm hardisk?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 08:41 #10
Ja det er en standard 3.5 disk formodentligt sata tilsluttet. Kasse er muligvis limet sammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 08:42 #11
Har man en dock til harddiske kan den puttes direkte i.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 08:45 #12
Jeg er enig i #8. Specielt hvis disken altid har været sluttet til. Jeg bruger udelukkende min når jeg skal overføre. Jeg har så mine data på 3 andre destinationer i alt for at sikre med nedbrud.
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 08:47 #13
Det lyder som en god løsning.. hvis muligt... Har prøvet at dock en anden harddisk før så det jo nemt nok.
Troede bare ikke man kunne med denne. For ja det er en mursten limet godt og grundig sammen.

Vil prøve senere.
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 08:48 #14
Den går ud fra et printer kabel til usb.
Så kan man også sætte den i en dock alligevel ikke?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 10:39 #15
Ja den ende hvor stikkene går ind kommer på et print hvor tilslutning til disk også kommer. På nogle sidder sata stikket på print. På andre er der en ledning fra print til bagside hdd.
Avatar billede kulawig Professor
18. november 2022 - 13:05 #16
https://www.manualslib.com/manual/540381/Packard-Bell-Grafite-And-Carbon.html?page=6#manual

hvis man ser i denne manual ser det ud til at være en standard seagate disk
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 13:13 #17
Så lige på min Carbon. Den er fra slutningen af 2001 (21 år gammel) og kassen på min er i metal. Forsyningen jeg har leverer 12 volt og 2 ampere, så det skal en tilsvarende forsyning også gøre ved 12 volt.
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 13:27 #18
Er sikker på den ikkr er øldre end 07. Men derfor kan det jo godt være samme model. Også i metal.

Mærkeligt for det gør den også.  :'(

Ved 12v 2A blinker den bare.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2022 - 13:31 #19
Jeg kører med en Cooler Master den bruger både 12V & 5 Volt
Her kan man problemløst udskifte Harddisk!
https://ibb.co/nCGYsSd
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 13:55 #20
Vil ønske jeg kunne tage billeder. Fordi nu har jeg skilt den af som i manual. Men hvad så nu. Kan ma bikke skille den mere af? Hvad kobler jeg den så til nu?
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 13:59 #21
Har kun en dock til en lille harddisk. Man skal vel have en større? Fordi der sker absolut ingen ting..

Sorry er ikke den store tekniker.
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 14:11 #22
Status har skilt den af og forsøgt tilkoble en enclosure dock

Jeg har koblet en konig HDD enclosure SATA på.

Men den giver et power usb input på 5v.
(En jeg havde liggende fra en anden gammel PC harddisk.)

Det det nok derfor den her dock ikke virker at den ikke giver nok strøm igen.

Forslag om der andre enclosure / dock jeg skal bruge for at for nok strøm. ?
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 14:17 #23
Avatar billede kulawig Professor
18. november 2022 - 14:58 #24
12v 2a strømforsyning med 👍 den burde kunne gøre det
Avatar billede ikkenørd Novice
18. november 2022 - 15:10 #25
bestilt. Vender tilbage i næste uge når den kommer hjem. Det tager en 3-4 dage.

Håber det er løsningen. !! Prøvede ikke alt de andet.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. november 2022 - 15:12 #26
Ser den sådan ud så kan den!
https://ibb.co/Bsqn9P0
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2022 - 15:13 #27
#25 Vi krydser fingre for den så virker 😊
Avatar billede ikkenørd Novice
24. november 2022 - 20:34 #28
Opdatering.... Det virkede ikke at koble den til en enclosure Dock absolut ingen reaktion. Blinker blot.

Jeg har nu sat den i den gamle igen. Og her reagerer den da lidt i diskhåndteringen. Siger "bip"
Og så står der
Disk 0 476 GB (C:)  ( Det er mit drev på PC)
Disk 1 Flytbardisk inte medie.

Intet medie :-( Betyder det at den er gone?

Jeg kan ikke se jeg kan ændre online/offline Der står bare "  intet medie."

Hvis jeg højre klikker på den kan man skift Bogstav og sti. men det vil vel ikke hjælpe???

Nogen ideer
Avatar billede Freebooter Mester
02. december 2022 - 09:52 #29
Det lyder som om du skal køre en dataredning på din disk.
1. Sæt disken i en dockingstation
2. Kør et dataredningsprogram som finder/genskaber de data du mangler
Der er mange dataredningsprogrammer tilgængelige som svinger meget i både pris og kvalitet. Start evt med et af de gratis programmer og arbejd dig op derfra.
Hvis du har brug for hjælp til det, så er dataredning en service jeg ofte yder for mine kunder og det koster fra 450+m (faktureres kun hvis data redes).
Vh Brian
+45 60770465
post@workflow.dk
Avatar billede ikkenørd Novice
02. december 2022 - 10:15 #30
Men den siger der en hardware fejl og at data ikke findes.. "intet medie"

Kan der være sket en kortslutning inde i den da jeg i sin havde det dårlig kabel der til sidst knækkede. Eller nogen af de andre forsøg med andre kabler.?

Har bl.a forsøgt data recovery igennem Recoverit fra wondershare

Den mener den er tabt :-(

Kan du forslog andre ?
Avatar billede Freebooter Mester
02. december 2022 - 11:41 #31
Her er en lille liste over nogle af de programmer jeg blandt andet anvender:
Disk Drill
Disk Warrior
Remo Repair
FileSalvage
iSkySoft Recovery
iBoySoft Datarecovery
StellaPhoenixRepair

En del af dem har en gratis demoversion som kun kan genskabe en lille datamængle men det giver dig mulighed for at se, om der er gode chancer for en fuld dataredning hvis du køber en licens.
Hvis det derimod er en fysisk fejl på selve harddisken (ikke USB kabinettet som den ligger i), så er den næste mulighed at få skilt harddisken ad og lægge selve dataskiven over i en anden harddisk af samme type. Det skal gøres i en fuldstændig støvfrit miljø og kan kun klares af meget få virksomheder. Det skal væree meget vigtige data før man går den vej, da det koster i omegnen af 25.000 kr.
Avatar billede ikkenørd Novice
02. december 2022 - 11:56 #32
WOW 25.000

jeg prøver muligvis en af dem først.
Avatar billede Freebooter Mester
02. december 2022 - 12:58 #33
Ja, det lyder som en joke, men den er god nok. Første step er, at de skal finde en donerdisk der virker, så de kan flytte dataskiven fra den defekte disk over i donerdisken. Allerede her er der omkostninger som i mange tilfælde løber op mod 5.000 kr. Næste skridt er så at flytte datadisken og det er dels en meget tidskrævende opgave og dels kræver det et 100% støvfrit miljø. Først når det er klaret, går den reelle datakonstruktion i gang og det er en proces der kan tale alt fra få timer til flere dage.
Den seneste jeg har kendskab til der anvendte denne service, måtte slippe ca. 30.000 kr. før data var på plads på en ny disk.