Avatar billede Chris600c Praktikant
19. november 2022 - 19:43 Der er 1 kommentar

Skal man have fast ip med Stofa Fibernet for at åbne porte udenfor det lokale netværk?

Jeg har modtaget en Icotera i4850 router og sat den op med de forskellige porte jeg bruger
Men jeg kan stadig ikke få adgang til mine ting udefra det lokale netværk
Jeg har aldrig haft fast ip i de 8 år jeg har været ved stofa men nu vil de have jeg skal tilkøbe fast ip for at få adgang til mine ting udefra.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. november 2022 - 20:46 #1
Hvis du aldrig slukker din router, vil din IP adresse hos mange udbydere forblive den samme, selv om du ikke har fast IP. Men det er ikke alle udbydere der gør det så let.

Hvis du åbner porte, burde de blive åbnet, uanset hvilken IP adresse du har - d.v.s. portene åbnes på den IP adresse der nu engang er tildelt din router, forudsat du er direkte på internettet. Skiftes IP adressen tit, kan det dog blive et helvede at finde ud af hvad adressen er, med mindre man bruger en DNS-service der automatisk skifter IP adressen i DNS...

Dog er der udbydere der kobler dig på deres eget netværk, og router dig ud på internettet via en tilfældig gateway - i så fald kan din udgående traffik gå ud via én IP adresse, mens udstyret der snakker tilbage risikerer at få oplyst en anden IP adresse at returnere kommunikationen på. Og så kræver det fast IP, hvis du vil være sikker på din kommunikation.