Avatar billede camsti Seniormester
21. november 2022 - 12:56 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Flettefelt betingelser

Hejsa :)

Jeg prøver at flette fra Excel til Word.

Hvorfor kan jeg ikke få dette til at virke:

{ IF { MERGEFIELD SF } = 0" "NUL" "IKKENUL" }

Når den fletter fra mit regneark skal den returnere "NUL" hvis værdien i kolonne SF er lig 0 og "IKKENUL" hvis der står alt andet end 0.

Uanset hvad der står i kolonne SF, returnerer den MERGEFIELD

Jeg lægger mærke til at der er en lille forskel på de { } jeg skriver og dem Word selv sætter ind i feltet.

Mvh
Jan
Avatar billede camsti Seniormester
21. november 2022 - 13:13 #1
EDIT!!

Jeg opdagede knappen Regler og nu virker det - MEN!
I virkeligheden vil jeg gerne have det således:
Er værdien af kolonne SF=0 skal den ikke skrive noget - ellers skal den skrive værdien i kolonne SF.

Kan man det?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. november 2022 - 14:08 #2
Ja, det kan man. Prøv at ændre til følgende kode:

{ IF { MERGEFIELD SF } = "0" "" "{ MERGEFIELD SF }" }
ELLER
{ IF { MERGEFIELD SF } <> "0" "{ MERGEFIELD SF }" }

VIGTIGT: Når du indsætter flettefelter manuelt, skal du altid taste Ctrl+F9 for at indsætte feltklammer. Du kan ikke blot skrive alm. tegn for { }.
Avatar billede camsti Seniormester
23. november 2022 - 13:08 #3
Den virkede perfekt :)
Jeg lægger mærke til at der er rigtig mange mellemrum i feltkoden - er det et krav ellr blot for overskuelighedens skyld?
Hvilken funktion har "" umiddelbart efter "0"?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. november 2022 - 13:36 #4
Mellemrummene svarer til dem, der bliver indsat, hvis du opretter felterne ved at bruge Words funktion til at indsætte felter. Du kan godt undvære en del af dem, men de skader ikke.

IF-konstruktionen indsætter første værdi, hvis udsagnet er sandt og anden værdi, hvis udsagnet er falsk.

"" efter 0 i første løsning skal være der for at fortælle Word, at hvis værdien af SF er 0 (sand IF), så skal der ikke indsættes noget, ellers skal værdien af feltet SF i næste "" indsættes.

I anden løsning har jeg vendt det om. Værdi nr. 2 kan udelades, hvis den ikke skal indsætte noget, når udsagnet er falsk.