Avatar billede Balar Seir Juniormester
27. november 2022 - 10:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Matrixformel

Udgangspunktet
Jeg har en matrix med 232 rækker og 1.152 kolonner.
Matrixen viser elever på hold (2.726 elever på 1.152 hold).
Holdene er ordnet i (1.152) kolonner med Holdnavn i række 1.
Holdene indeholder fra 1 og op til 232 elever (eleverne er unikke id-numre).
Der er kun ét elev-id i hver celle.
Samme elev-id optræder typisk på flere hold.

Derudover har jeg en kolonne med de 2.726 unikke id’er

Opgaven
er at få lavet den omvendte matrix, der viser de hold, som en elev indgår på.

Jeg har forsøgt at lave xopslag, hvor jeg anvender kolonnen med de 2.726 unikke id’er som opslagsværdier, men det bliver for tredimensionelt, fordi samme værdi kan optræde flere gange i samme opslagsmatrix.

Kan nogen mon hjælpe mig med en matrixformel?
Avatar billede kim1a Ekspert
27. november 2022 - 11:58 #1
Kan en pivot ikke give dig det ønskede?
Avatar billede Balar Seir Juniormester
27. november 2022 - 12:04 #2
Jo, det er muligt, Kim - men jeg er ikke en haj til Excel - kun en novice :)
Kan du foreslå, hvordan jeg kunne gribe en pivot-løsning an?
Avatar billede jens48 Ekspert
27. november 2022 - 16:32 #3
Jeg går ud fra at holdnavnene står i B1:ARI1 og elevernes unikke navne står i B2:ARI233 en eller mange gange

Hvis du A235 og nedefter har elevernes unikke navne (en gang) kan du få det vist med denne formel:

=TEXTJOIN(", ";TRUE;IF($B$2:$ARI$233=$A235;$B$1:$ARI$1;""))

På dansk bliver det til:

=TEKST.KOMBINER(", ";SAND;HVIS($B$2:$ARI$233=$A235;$B$1:$ARI$1;""))

TEXTJOIN virker kun hvis du har Office 2019 eller Microsoft 365
Avatar billede kim1a Ekspert
27. november 2022 - 17:14 #4
Det er lidt svært at hjælpe på tekst med pivot, men prøv at markere alle dine data og så vælge indsæt pivot, og bare trykke ok i næste skærmbillede. Så dukker der en menu op hvor du vælger hold i rækker og elever som værdi - ellers kan du evt lave en miniudgave af dine data og uploade så skal jeg prøve at se om det giver mening.

Det ser ud til at #3 har forstået opgaven meget anderledes end jeg - måske dennes metode faktisk giver dig hvad du har brug for.
Avatar billede Balar Seir Juniormester
27. november 2022 - 17:15 #5
Tusind tak, Jens - den sad lige i skabet!! :)
Avatar billede Balar Seir Juniormester
27. november 2022 - 17:33 #6
Hej Kim

Mange tak for dit løsningsforslag.
Som du ser i mit svar til Jens, bragte hans forslag mig i mål.

Jeg er lidt presset med en deadline, men jeg vil afprøve dit forslag senere og skal nok vende retur med respons.

Endnu engang tak for hjælpen.
Avatar billede kim1a Ekspert
28. november 2022 - 00:19 #7
Du skal ikke bruge ekstra tid for min skyld :-)