Avatar billede okjk Novice
06. december 2022 - 21:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Gmail

Bruger win 10.
Har til nu haft et domæne hvorfra min mail er videresendt til min Gmail.
Jeg vil gerne undvære mit domæne, og udelukkende have mail på Gmail.
SKAL der sættes pop3 eller IMAP op, eller er det overflødigt,  når der kun skal læses/skrives mail fra min PC. Har spurgt andet sted, men synes blot jeg får forklaret hvad forskellen er på de to.
På forhånd tak.
Avatar billede Erik K Ekspert
06. december 2022 - 23:39 #1
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så behøver du ikke foretage dig noget.

Hvis du kan åbne din Gmail på en pc, så kan du jo prøve, at sende en mail til en bekendt (eller dig selv) og bede om retursvar på en test. Så er du sikker på, at det virker, hvilket jeg helt bestemt forventer.

Du kan selvfølgelig se efter om den er sat til pop3 eller imap, hvis du ønsker at ændre det.
De fleste foretrækker, så vidt jeg ved imap og jeg mener også, at det er standardindstilling for Gmail.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2022 - 08:06 #2
Jeg er ikke sikker på hvad du spørger efter...

Pop3 og IMAP er to mail-overførsels protokoller. De er kun relevante, hvis du ønsker at bruge et mailprogram til at læse mails i. Jeg har de sidste 10-15 år bare brugt en webbrowser og gået på https://mail.google.com når jeg skulle læse og sende mails. Og da det virker lige godt fra min hjemme som arbejdspc, har jeg ikke brug for outlook, thunderbird eller andre mailprogrammer.

Men HVIS du ønsker et mailprogram, så er forskellen på POP3 og IMAP, at POP3 arbejder med mails, hentet til din PC, mens IMAP arbejder med mails, mens de stadig ligger på serveren (hos Google). Det kan have betydning hvis du eks. også bruger mails på din telefon - så vil du en gang imellem opleve at der er forskel på det du ser med POP3, mens det altid vil være ens med IMAP. POP3 anses i øvrigt for den mest usikre protokol af de to.

Men i forhold til dit domæne er det helt ligegyldigt... - så jeg gætter på jeg misforstår det du spørger om.

Hvis det er fordi du vil bruge gmail sammen med din egen navn@domæne.dk adresse, så kræver det at du har en betalt google workspace konto: https://workspace.google.com/intl/da_dk/lp/gmail/

Men skal du bare bruge en @gmail.com adresse, kan du formentlig nøjes med ikke at gøre noget, og bare tilgå den via web-browseren...
Avatar billede okjk Novice
07. december 2022 - 08:23 #3
Tak for jeres input. Så har jeg fået det opklaret. Jeg skal bare bruge mail via min browser, - ikke noget mail program, Så pop3 og imap skulle ikke være relevant.
Tak igen.