Avatar billede Uvanga Ekspert
07. december 2022 - 08:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

UPS for computer

Jeg har en stationær computer hjemme, og påtænker at anskaffe en UPS. Jeg tænker den ved evt. strømudfald, skal kunne levere strøm i 10-15 minutter. Så jeg kan nå enten at lukke ned, eller strømmen fra nettet normaliseres.
Er der nogen der har et  bud på en UPS til en rimelig pris, =< en ca. 1000,00 Kr.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2022 - 08:22 #1
Du kan få modeller der ligner almindelige forvoksede strømskinner - sådan en bruger jeg, og den fungerer fint: https://www.amazon.de/APC-Easy-UPS-BV-BV1000I-GR-uninterrupted/dp/B07QG9GYQ7

En mindre til billigere penge findes også: https://www.avxperten.dk/transient-beskyttelse/powerwalker-back-ups-1200va-3-udtag-avr-1200.asp

Men det afhænger også af hvor mange UPS-stik der skal være til rådighed, og hvor meget strøm den skal kunne levere. Er det et stort gaming-monster, kan den lille hurtigt komme til kort, mens den er fin til en lille kontormaskine.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. december 2022 - 08:40 #2
Tak for hurtig respons.
Der er tale om en stationær computer der udelukkende anvendes til e-mail, surf på nettet, samt alm tekst og regneark. Har du info om hvor længe de UPS du nævner, kan levere strøm? Jeg kender ikke lige computerens strømforbrug, men tænker det er max 400watt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2022 - 09:21 #3
Det BURDE være ren matematik, men der er så mange ukendte faktorere, at det er så godt som umuligt at komme med et nøjagtigt svar.

Du kan prøve at læse på https://www.prostar-china.com/blog/how-to-calculate-the-required-ups-capacity.html - de har nogle ret fine betragtninger.

Og 400W for en kontorPC - det er godt nok meget!! - normalt ville jeg regne 100-150W, skærmen inklusiv. Men igen, kører du med udvidelseskort, 3 harddiske og en 34" skærm, skal du nok komme op i forbrug :-)

Gør dig selv den tjeneste at få fat på en energimåler, og se hvor meget du rent faktisk bruger.
Eller alternativt vælg en UPS med netværks eller USB-indgang, der kan sluttes til din PC. Så vil UPS´en kunne fortælle PC´en hvornår det er på tide at lukke ned, for at lukke ordentligt ned. Så bliver du ikke overrasket... - du skal også huske på at UPS´ens batteri degenererer med tiden, og allerede efter 2 år risikerer du at den kun har den halve kapacitet tilbage...
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. december 2022 - 12:36 #4
Jeg har en medion MD8836 eftermonteret med extra memory - ialt 3 3,5"  hardiske -1 2.5" harddisk og 2 M.2 SSD den bruger normalt 100-110 W max 130W når den stresses med performancetest 3d grafik  Heraf ca 45W til skærm og højtalere. Strømforsyning er på 350W. Så hvis du ikke har et kraftigt grafikkort når du nok ikke i nærheden af 400W.
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 14:33 #5
Jeg har engang fået smadret min computer ved, at der ved fejl, kom voldsom overspænding på nettet, Kan en sådan UPS beskytte mod det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2022 - 15:02 #6
#5 det afhænger af UPS´en. Men de fleste i dag inkluderer "Surge Protection", eller Transistensbeskyttelse - mange navne for det samme :-)

Begge de to linkede UPS´er har denne beskyttelse, og det var faktisk også den primære årsag til at jeg skaffede mig en til min PC :-) - det er jo ikke hver dag man oplever strømafbrud, men "peaks" i strømmen er oftere forekommende... - i hvert fald her hos mig.
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 16:58 #7
Tak for svar. Så giver jeg gerne de 708 Kr.:-)
Avatar billede valby Ekspert
07. december 2022 - 17:21 #8
Det blev nu noget mere: 915 DK. Men hvad det er jo kun 1 gang.
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. december 2022 - 18:07 #9
Så er jeg kommet lidt videre i projektet. Har fundet denne hos avXperten:
APC Easy UPS BV 500VA 300W (4x CEE 7/7) til 739,00 Kr
Jeg har kun en ganske alm. computer tilsluttet, og som tidligere indlæg nævner, skulle 100-150W være et  godt estimat for strømforbrug.
En anden primær årsag til køb af UPS, er tillige at vi fornylig havde fejl på en Netstation. Det medførte en overspænding  på 20% hos 1720 husstande...Så der skete en del skader på diverse elektriske tingester.
**
I mit tilfælde skulle UPS BV 500VA 300W kunne levere strøm i 4-10 minutter
INFO:
How long will a UPS keep you running?
Every UPS comes with a "VA rating" (Voltage-Amps) which tells you how much gear you can connect to it and roughly how long it will keep running after the power is cut. As a rule of thumb, you should multiply it by .6 to convert the VA rating into Watts rating - so a 1000VA UPS is designed to handle roughly a 600-Watt load.
For a few hundred dollars you'll find an entry-level UPS with a 550VA rating, supporting around a 330 Watt load, such as APC's Back-UPS Pro 550. By APC's own figures, this UPS can run 300 Watts worth of equipment for around four minutes. Even if you can get the load down closers to 150 Watts - perhaps enough to run one PC, a monitor and a some networking gear - you'll still be lucky to get more than 10 minutes before the UPS runs flat. That's not a lot of time.