Avatar billede Fjotte Seniormester
14. december 2022 - 14:08 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

nyt fjernsyn

Hej jeg er lidt pinlig over det her problem,
(jeg har snakkedet med Philips)
jeg har købt et nyt tv, et android tv det virker godt, men det mistede forbindelsen til wifi ,og  jeg kan ikke få forbindelse igen, kun vis jeg bruger et kabel.
Mit modem er en ældre model skal have et nyt bare ikke nu.
det er TP-LINK Archer C7 jeg har fiber net

håber der er en som kan hjælpe lille mig

Glædelig Jul

Hilsen Lars
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
14. december 2022 - 15:27 #1
Generel råd om WiFi:
2.4Ghz er langsomst, men rækker langt.
5Ghz er hurtigst, men rækker dårligt gennem f.eks. vægge
Automatisk valg af "kanal" virker ikke altid lige godt
Enheder snakker sammen på lavest fælles protokol

TV: Måske er der en opdatering til dit TV, som forbedrer Wifi ?
Placering: Kan du vælge hvilket netværk TVet skal bruge, så test dem begge - nogle gange er 2.4 bedre end 5Ghz - 2.4Ghz burde være ok til TV (selv den gamle protokol 802.11g). Står dit TV og din router i hver sin ende af "palæet", vil en "Repeater" være en mulig læsning - så WiFi-signalet bliver stærkere ved TV'et.
Kanal-valg: Bor du ligeved siden af 100 andre med WiFi, kan de forskellige "kanal-bånd" være belastet med trafik, og dermed støj i transition = langsommere hastighed og udfald. Valg af Kanal kan gøre automatisk (burde skift hvis støj bliver for stor), eller manuelt (via routers Admin-panel) Valg af Kanal med mindst antal brugere er generelt bedst.
Læs evnt. her: https://stofa.dk/erhverv/blog/10-tips-til-hurtigere-wifi-nu
Netværk: Er dit TV kun udstyret med et gammel netkort, bliver WiFi ikke hurtigere af at have fiber eller Gigabit router. Har dit TV et nyt netværkskort, men dårlig software, har hurtig WiFi også mindre betydning.

Din router burde være fint et stykke tid endnu, da den kan køre 802.11ac.
Uden at kende dit TV (men er det af nyere dato), så burde det også være ok.
Jeg ville tro det er et spørgsmål om placering, kanal-støj eller software. Optimalt ville være at forbinde dem direkte med et Cat6 kabel, evnt. med skærming (S/FTP) hvis kablet skal være langt og ligge sammen med strøm-kabler.

PS Ingen spørgsmål er dumme - kun folk som ikke tør spørge, for de får aldrig svar på det de ikke ved ;)
Avatar billede kurtba Ekspert
14. december 2022 - 19:40 #2
Det er ikke mange oplysninger du giver.
Den har haft wifi forbindelse men ikke mere. Skete der noget specielt.
Kan du ikke se dit wifi anlæg på tv mere? Hvor langt er der fra tv til router?
Prøv at lave et hotspot på din telefon og se om dit tv kan se det wifi, som telefonen så laver - og kan tv.et connecte til det?
Andre oplysninger du har i forbindelse med, at det virkede, og nu ikke gør det længere.
Så mange oplysninger som muligt, så vi ikke skal i gang med en alt for stor gættekonkurrence om, hvor problemet evt kan være.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2022 - 14:39 #3
vedr netværk - jeg bruger (fra microsoft store) app WiFi Analyzer af Matt Hafner.
https://www.microsoft.com/store/productId/9NBLGGH33N0N
Den viser dit og omkringliggende wifi's og du kan hurtigt se, om du kan få en bedre plads (du skifter mellem 2,4 og 5GHz bånd i bunden). Så er det bare ind på router, og vælge den optimale kanal så langt væk fra støjende naboer, som muligt.
Der er mulighed for tilkøb i app - det skal du ikke - den gratis er rigeligt.
Jeg går selv ind på app et par gange årligt for lige at se, at jeg stadigt ligger godt placeret.
Avatar billede Fjotte Seniormester
15. december 2022 - 16:13 #4
Tak for svar mit fjernsyn er helt nyt ca 2 mdr gl det står ca 3 m fra routher og der er ingen væg imellem jeg bor på landet og har ingen naboer inden for 100 m . Da jeg satte mit TV op fandt det selv mit netværk og kunne komme på. Lige pludselig mistede det forbindelsen når jeg trykker på wifi på mit TV for at slå det til slår det selv fra med det samme når jeg søger efter netværk kan tv’et ikke finde noget hvordan slår med firewall fra på min routher og vil det måske virke
Avatar billede Fjotte Seniormester
15. december 2022 - 16:14 #5
Tv’et er opdateret
Avatar billede claes57 Ekspert
15. december 2022 - 18:00 #6
hvis tv er på wifi - hvorfor trykker du så på wifi-knappen igen (det er på, og du skal vel ikke søge efter andre wifi?)
mit philips (ældre model) har en Home og en Smart-tv knap. Smart-tv er via det gamle system, som ikke opdateres (og derfor ikke bruges), men jeg med Home kan vælge input-enheder (fx tv, chromecast, apple-tv, dvd-drev og hvad der ellers er koblet på)
Hvis jer er på tv, og sender via chromecast fra ipad, så skifter tv selv enhed.
wifi har jeg kun brugt ved start-opsætning - og så vil den nyere 4k-chromecast være kablet til router (men det er eneste kablede dims hos mig)
Avatar billede Fjotte Seniormester
16. december 2022 - 10:55 #7
Hej mit tv der skal jeg oprette feks google konto så jeg kan hente forskellige aps ned
feks Netflix/Disney og det virker kun vis jeg er på wifi og det er jeg ikke da jeg ikke kan få det til at virke det virker med kabel
Avatar billede Fjotte Seniormester
24. december 2022 - 13:16 #8
Tak for hjælpen jeg har sat internet kabel i og det virker gider ikke rode mere med det skrammel 😎
God jul og godt nytår

Hilsen Lars