Avatar billede hkv Forsker
14. december 2022 - 17:10 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Bluetooth

Jeg har følgende tv: LG 50UK6750PLD. Jeg mener bestemt at der er bluetooth i dette tv. Jeg har nu fået høreapparater, som er med bluetooth, og virker fint med telefon samtaler direkte i høreapparaterne, via bluetooth.
Men når jeg vil koble dem op på mit ovenstående tv kan jeg ikke få det til at virke, idet bluetooth på mit tv er nedtonet. Jeg har nulstillet tv, jeg har sat tv tilbage til fabriksindstillinger og hvad der ellers er rådet til på nettet, men jeg kan ikke få aktiveret Bluetooth. Nogen der har erfaring med dette?
Mvh hkv
Avatar billede INK Ekspert
14. december 2022 - 17:17 #1
Har ingen erfaring med dette, men fandt denne beskrivelse
https://www.lg.com/dk/losninger/tv/bluetoothforbindelse-2014-sart-tv
Håber det bringer dig fremad.
Avatar billede puren Ekspert
14. december 2022 - 17:43 #2
og ellers må du jo over i en lille storm P løsning med mini jack til BT https://www.av-cables.dk/traadloes-lyd/bluetooth-4-0-afsender-transmitter.html
Avatar billede hkv Forsker
14. december 2022 - 19:06 #3
#1 Tak for dit svar, men som jeg skrev, er mit bluetooth nedtonet, så jeg ikke kan komme videre, se vedlagte billede
https://ibb.co/TBgQNvM

#2 Også tak for dit svar og ja, hvis jeg er sikker på at det virker, er det jo en billig løsning på det.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. december 2022 - 19:29 #4
Her er en vejledning i at aktivere og parre bluetooth på det pgl. tv
https://www.factoryreset.tv/connect-bluetooth/lg-50uk6750pld
Avatar billede hkv Forsker
14. december 2022 - 22:05 #5
#4 Tak for dit input, men jeg havner stadigvæk på et bluetooth ikon, der er nedtonet, så det hjælper ikke.
Avatar billede falster Ekspert
14. december 2022 - 23:31 #6
Har samme erfaringsniveau med dette som ink i #1.

Kan du tilføje enheden (høreapparaterne) først?

(Kender ikke TV'ets manual, men er der en vejledning i tilføjelse af enhed e.l.).

"Logikken" i dit billede er måske, at Bluetooth først kan vælges - ikke er nedtonet - når apparaterne er parret med TV'et.
Avatar billede hkv Forsker
15. december 2022 - 12:38 #7
#6 Jeg tror du har en pointe i din sidste bemærkning. Når jeg trykker på "Valg af enhed", får jeg følgende billede, hvor man kan se den står og søger, men finder ikke høreapparaterne:
https://ibb.co/WnG86zf
Jeg tror ikke mere på, at jeg kan koble direkte på bluetooth med mine høreapparater, men må finde et alternativ, måske som #2 skriver. Jeg er bare usikker på om det fungerer.
Phonak laver selv deres tv-connector, den koster bare ca. 2.000 kr.
Avatar billede falster Ekspert
15. december 2022 - 13:24 #8
Samme sted, som puren viser ovenfor er der denne mulighed til 199,- kr. med  Bluetooth version: 4.2, som vist er den samme som høreapparaternes.

https://www.av-cables.dk/traadloes-lyd/bluetooth-4-2-musik-modtager-afsender.html

(Kræver en mini-jack udgang på TV'et.)

Det er jo en billigere satsning.
Avatar billede hkv Forsker
15. december 2022 - 14:04 #9
#8 Jeg har lige tjekket, og du har helt ret, høreapparaternes Bluetooth er version 4.2., så jeg tror jeg forsøger med disse.
Jeg vender tilbage og skriver om det lykkes.
Foreløbig tak.
Avatar billede thov Forsker
15. december 2022 - 14:58 #10
@8 Den du linker til, sender kun Mono-lyd.
Fint til telefonen, men TV er vel stereo.
Avatar billede hkv Forsker
19. december 2022 - 10:31 #11
Opdatering: Efter mange forsøg lykkedes det mig endelig, at få høreapparaterne parret med mit tv`s Bluetooth. MEN (man har ikke lov til at være glad ret lange ad gangen). Det kan kun lade sig gøre at høre enten høreapparaterne eller tv`s interne højttalere. Der er ingen mulighed for Intern Tv - højttaler + Bluetooth, kun Intern højttaler + Optisk. (se billede)
https://ibb.co/t8nS1Tw
Det duer ikke. Jeg fik så tilsendt den receiver/transmitter, som #8 linkede til. Nu konstaterede jeg, at mit tv ikke har mini-jack udgang, men kun optisk out. Afsted til Biltema og købe dette kabel
https://ibb.co/7yRvdjD
Så har jeg så bøvlet lige siden, med at få mine høreapparater til at koble sig på transmitteren via Bluetooth, men det lader sig ikke gøre. Så hvis ikke der her kommer et guldkorn, må jeg nok opgive den billige løsning.
Avatar billede INK Ekspert
19. december 2022 - 13:08 #12
Jeg tror det er et forkert kabel du bruger. Det er et toslink til toslink. Den viste adapter er alene til digitalt lysleder (rødt), men ikke et traditionelt minijack, der jo er analogt.
Der skal konverteres fra lysleder (optisk) til analog minijack signal. Prøver at finde dette, men hidtil uden succes.
Avatar billede INK Ekspert
19. december 2022 - 13:13 #13
Avatar billede hkv Forsker
23. december 2022 - 15:40 #14
Ny opdatering.
Jeg købte denne:
https://www.av-cables.dk/traadloes-lyd/bluetooth-5-0-apt-x-hd-optisk-digital-modtager-afsende.html
og har nu testet den. Det virkede fint med Bluetooth til høreapparaterne, men jeg synes, at der er flere ulemper (ny parring til telefon efter benyttelse til tv og omvendt, kan ikke kommunikere med andre personer med lyd direkte i høreapparaterne), så jeg har helt droppet ideen med dette.
Mvh hkv
Avatar billede Per_M Praktikant
16. marts 2023 - 13:34 #15
Det lyder som om du kunne have glæde at en tv-adapter? Du kan fx. få en her:

https://hoerebil.dk/hoereapparat-typer/bluetooth/
Avatar billede thov Forsker
16. marts 2023 - 17:22 #16
En teleslynge må være sagen, hvis flere skal dele den samme lyd.
se f.eks. her:
https://hoereforeningen.dk/viden-om/hjaelpemidler/teleslynge/
Når mange er sammen, bruger jeg selv høreapparat, men til musik er hørebøffer
mange gange bedre.
Nogle signalkilder skiller jeg med mekaniske omskiftere, og bt. modtageren kløjs ganske rigtigt i det, hvis flere enheders (tlf. / tablets) Bluetooth er aktive samtidig.