Avatar billede buls Seniormester
17. december 2022 - 14:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny pc

Hej.  Håber at der er nogle der kan komme med et godt bud.  Jeg skal have en ny bærbar pc ( Windows ).  Jeg har en Acer nu og vil gerne skifte denne ud.  Jeg har ikke så mange krav til den nye.  Jeg skal bruge min pc til kontorarbejde ( ikke spil ),være på nettet og div.  Harddiske skal være på 300 GB eller mere og det sidste ( vigtigste ) er : Når man tænder pc’en skal den være køreklar inden for kort tid ( den jeg har nu - er først køreklar efter ca.4-5 min ).  Er der nogle der har et godt bud  ???  Hilsen Buls
Avatar billede valby Ekspert
17. december 2022 - 15:09 #1
Hvis det er en PC, med kun 1 disk, vil jeg foreslå Samsung Evo 1TB. De er så billige, at det ikke er en god ide, at køre med en lille disk på 300 GB. Du løber nemt tør for plads, og en lille disk slides hurtige. Se her, hvor billige de er blevet:
https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-870-EVO-25-SSD-1TB/2914941
Avatar billede buls Seniormester
17. december 2022 - 15:46 #2
Hej Valby.  Det ser godt ud - vil helst have en indbygget harddisk - har lige 2 spørgsmål til dette :  kan jeg tilslutte denne til min pc og gør den min pc hurtigere med at starte op  ????  buls
Avatar billede valby Ekspert
17. december 2022 - 16:04 #3
Det er meget få oplysninger du giver.  Helt generelt, en SSD starter hurtigere op end en  mekanisk disk. Ja den kan måske tilsluttes en PC, men først, hvis du ikke vil begynde med en ny windows installation, skal du klone windows fra den gamle disk over på den nye. Hvis det er en stationær PC, skulle der ikke være problemer, men hvis det er en bærbar, så se først efter hvor disken sidder, om den er til at komme til.
Der findes desværre bærbare, hvor disken er loddet fast til bundkortet, og så er det en anden type SSD, og det skal man ikke rode med selv.
Avatar billede buls Seniormester
17. december 2022 - 16:24 #4
Hej igen.  Det lyder som en ordentlig omgang ,ser om der kommer andre bud  buls
Avatar billede valby Ekspert
17. december 2022 - 16:31 #5
Nå ja, nu var det jo dig selv der spurgte :-)
Det jeg mener, er bare; når du køber en ny bærbar, så er det sikkert med en SSD.
og så skal du sikrer dig, at den er på minimum 500 GB, og hvis du kan vælge, så køb en med 1 TB
Avatar billede INK Ekspert
17. december 2022 - 17:26 #6
Hvis din gamle pc er af rimelig kvalitet og med passende specifikationer, kan det være en idé at skifte harddisken ud med en SSD disk (som valby foreslår). Du må lige give lidt flere oplysninger (model, årgang, CPU og RAM) for at vi kan vurdere dette.
Jeg ville personligt starte med en ren ny installation af Windows 10 og så installere en office pakke (evt. Libreoffice, men også evn. Microsoft Office 2019, der kan købes meget billigt på nettet).
Avatar billede kurtba Ekspert
17. december 2022 - 21:32 #7
Det her kunne være et godt bud til 3.888 kr.
https://www.power.dk/x/p-1826359/?utm_campaign=eDM-5122&utm_medium=edm&utm_source=ipaper
Den har en 500 gb nvme ssd harddisk, som er endnu hurtigere end den, som Valby henviser til. I det hele taget har den rigeligt af alt i forhold til det, som du ønsker.
Umiddelbart vil jeg tro, at den har en opstartstid på 15-20 sekunder.
Avatar billede valby Ekspert
17. december 2022 - 22:13 #8
#7
Jo vist, for det er jo en M2 disk til PCI på bundkortet, og det er ikke alle computere, som har plads til det.
Og så skal man være opmærksom på, at opstarttiderne er afhængig af, hvor mange programmer, der starter op, sammen med Windows.
Avatar billede buls Seniormester
18. december 2022 - 09:09 #9
Hej.  Tak for hjælpen-jeg arbejder videre med buddet fra kurtba 👌  buls