Avatar billede tummes1983 Mester
22. december 2022 - 16:39 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Randomiseret fordeling af madtjanser

Hej

Jeg mangler et bud på at løse en opgave, hvis man kan.

Jeg bor i et bofælleskab, der er fællesspisning 5 dage om ugen, søndag til mandag.

Planen laves altid for 6 måneder, dog med undtagelser af nogle ferier osv. Listen med datoerne generer jeg i hånden.

På hver madtjans er der 3 hjælpere.

Nogle hjælpere har kun halvt så mange tjanser som andre.

Nogle hjælpere har bestemte ugedage eller datoer hvor de ikke kan.

Jeg vil gerne have at arket automatisk fordeler alle hjælper tilfældigt.

Arket skal tælle sammen hvor mange tjanser hver har.

Håber det giver mening, måske der er en der synes det er lidt sjovt. Spørg gerne :)

God jul
Avatar billede jens48 Ekspert
23. december 2022 - 15:36 #1
Dit indlæg er en smule selvmodsigende. "5 dage om ugen, søndag til mandag" giver efter min beregning kun to dage om ugen, Og man kan ikke lave en tilfældig fordeling hvis nogle skal have bestemte dage om ugen.
Men prøv at se https://www.dropbox.com/scl/fi/4cxcboe0v2wg9igckx9bp/tjans.xlsm?dl=0&rlkey=2s640vrqt0prhm7bedyzx1wwn
Der har jeg et forslag, hvor 8 personer kan skrives ind i en liste med varierende hyppighed. Den laver så en tilfældig fordeling på 5 af ugens dage og beregner desuden hvor mange gange de enkelte ar valgt.
God jul.
Avatar billede Keld Broe Seniormester
29. december 2022 - 20:22 #2
Det lyder som om, du vil have et regneark, der kan hjælpe dig med at planlægge fællesspisninger i dit bofællesskab. Her er et forslag til, hvordan du kan opbygge regnearket:

Opret en liste over alle hjælperne, der skal deltage i fællesspisningerne.

Opret en liste over datoerne for fællesspisningerne i de kommende 6 måneder.

Opret en liste over hver hjælpers tjanser. Dette kan være et tal, der viser antallet af tjanser, hver hjælper har, eller et tal, der viser hver hjælpers andel af tjanser i forhold til de øvrige hjælpere.

Opret en liste over hver hjælpers ugedage eller datoer, hvor de ikke kan.

Brug formler i regnearket til at automatisk fordele tjanserne tilfældigt på de forskellige datoer. Du kan f.eks. bruge formlen =RANDBETWEEN(1, antal hjælpere) til at vælge en tilfældig hjælper til hver tjans.

Brug formler til at tælle sammen, hvor mange tjanser hver hjælper har haft. Du kan f.eks. bruge formlen =COUNTIF(hjælperkolonnen, hjælpernavn) til at tælle, hvor mange gange hver hjælper er valgt.

Håber dette kan hjælpe dig på vej! Husk at tjekke, at regnearket fungerer korrekt, inden du begynder at bruge det. Det kan også være en god idé at teste regnearket med forskellige scenarier for at sikre, at det fungerer, som du forventer.