Avatar billede torben lind Forsker
26. december 2022 - 17:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

problemer med dual boot win10/win11

Hej allesammen.
Først Glædelig Jul til alle.
Jeg har fået et problem jeg håber på lidt hjælp til.Jeg har 2 harddiske (SSD) i min PC.På den ene har jeg min Win10 jeg bruger i daglig dagen C drev,På den anden ligger Win11 E drev jeg stadigvæk tester om den skal bruges som primær.Førhen når jeg startede PC op kunne jeg vælge mellem at bruge win10 eller win11.I morges i forbindelse med nogle update til win11 var installeret og maskinen skulle genstartes var min mulighed for at vælge win10 eller win11 væk og den startede op i win11.Når jeg kigger ligger win10 stadigvæk på E drevet,hvordan får jeg maskinen til at blive som den var før.Kom venligst tilbage hvis det skal uddybes mere
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 17:46 #1
Mit bud er at du har den  lille system partition der deles med begge versioner af Windows. Og at der ved opdatering til Windows 11 blev skrevet til denne partition der har ødelagt boot for Windows 10.
Hvad sker hvis Windows 11 disken tages fra?
Avatar billede torben lind Forsker
26. december 2022 - 18:20 #2
Hej 220661.
Den skriver at jeg skal indsætte boot media og kommer ikke længere.
Kan det være disken hvor win10 ligger på der ikke virker mere.
Når jeg tjekker i stifinder win11 kan den se disken der indeholder win10 og også hvad der ellers ligger på den disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 18:28 #3
Behøver ikke være tilfældet. For kan Windows boot manager ikke finde en lille system partition den kan boote fra så vil du få den besked. Jeg formoder at alt du har personligt på pc er en del af Windows 10. Så måske skulle du forsøge at reparere din Windows 10 med et installations medie.
Avatar billede torben lind Forsker
26. december 2022 - 18:45 #4
OK kan jeg bruge Media creation tools fra Microsoft på en USB pen,boote op på den og så vil der komme en mulighed for at reparere win10.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 18:52 #5
Ja når man starter en i installation op så kommer der er boks frem hvor man kan trykke reparer.
Avatar billede torben lind Forsker
26. december 2022 - 18:59 #6
Hej 220661.
Jeg glemte helt at starte med at sige god Jul(der er stadigvæk lidt tilbage) og må du få et godt nytår.
Mange tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 19:34 #7
Velbekomme og i lige måde.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. december 2022 - 19:35 #8
Når du har 2 fysiske drev og ikke et opdelt kan du i bios vælge hvilket drev den skal boote fra. På mange pc kan man også vælge boot menu - ofte F8 kort efter start( f11 f12 kunne det ogaå være.) Jeg har selv win10 og win 11 på hver sin SSD og også linux på den ene SSD.
Dokumenter billeder videoer download har jeg så på alm HD.
Undgå dvale/slumre når du kører på den måde -frarådes ofte på SSD.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2022 - 19:40 #9
#8 Enig😊
Avatar billede torben lind Forsker
28. december 2022 - 12:14 #10
Hej 220661.
Jeg brugte din løsning med Media creation tools.Afmonteret disk med win11,kørte en rep fra Media creation tools og det løste problemet,så nu har jeg fået min gamle mulighed tilbage,med at vælge mellem win10 og win11 under opstart.
Tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2022 - 12:25 #11
Velbekomme og tak for tilbagemeldingen på hvordan du gjorde.