Avatar billede Andreas Andersen Praktikant
28. december 2022 - 12:42 Der er 6 kommentarer

To MAC adresser under et navn (og to forskellige internet hastigheder på dét netværk)

Hej jeg bor i lejlighed en en håndfuld andre mennesker, og vi har overtaget et wifi setup fra de tidligere beboere, hvilket jeg ikke kan geneskue logikken i på flere områder. Mit primære problem lige nu er dog at jeg oplever at kunne logge på et trådløst netværk (lad os kalde det Wifi1, som har en extender i et andet rum) som skifter mellem at have en hastighed (mål på Ookla speedtest) på omkring enten 250 eller 10. Forskellen er når jeg måler med min ipad (pro 2018), som har stærkt signal, eller iphone (SE 2016), som typisk har helt svagt signal men nogle gange svinger sig op over 100 uden jeg helt ved hvorfor...

Jeg prøve at sætte en extender op (en af de små fra TP-link), og kunne se at jeg kunne vælge mellem Wifi1 med to forskellige MAC adresser - ud fra hvad jeg kan læse mig til er MAC adresser betegnelser for fysiske enheder signalerne kommer fra. Jeg tænker derfor om de to forskellige forbindelser under samme navn er hhv. router og extender (mesh) som min iphone ikke fatter at skifte mellem når det er mest fordelagtigt ifht. signal, men som min ipad åbenbart godt kan finde ud af.

Kan nogen hjælpe med at bekræfte om 1) det er det mest sandsynlige problem, og 2) evt. om jeg kan gøre noget for at gør det lettere for mine devices at holde forbindelse til det rigtige/stærkeste netværk?
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2022 - 13:08 #1
Hvad er router modellen og extender modellen?

Det kan trods alt være, at det kun er extender, og er der flere der hopper til denne extender WiFi, at den ikke kan gennemskue internet trafik og sender bedst til nyere trådløs modul først end gamle trådløs modul?

Altid giv data hvad for et model der er at håndtere med, uden disse kan vi ikke undersøge tekniske kapaciteter og måske tråde om disse ting online.

Jeg tror ikke på extender kan foretage MESH. Det er kun router der kan have MESH, ikke extenders.

Og dine enheds model år kan også være tråd til hvilken trådløs modul den har. Såsom WiFi 3-6:

WiFi generations

802.11 (WiFi 0)
802.11b (WiFi 1)
802.11a (WiFi 2)
802.11g (WiFi 3)
802.11n (WiFi 4)
802.11ac (WiFi 5)
802.11ax (WiFi 6)
802.11ax (WiFi 6E)

802.11 (WiFi 0) - 1997  - (1 to 2 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11b (WiFi 1) - 1999 - (1 to 11 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11a (WiFi 2) - 1999 - (6 to 54 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11g (WiFi 3) - 2003 - (6 to 54 Mbit/s - 2.4 GHz)
802.11n (WiFi 4) - 2008 - (72 to 600 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11ac (WiFi 5) - 2014 - (433 to 6933 Mbit/s -2.4/5 GHz)
802.11ax (WiFi 6) - 2019 - (600 to 9608 Mbit/s - 2.4/5 GHz)
802.11ax (WiFi 6E) - 2019 - (600 to 9608 Mbit/s - 2.4/5 GHz/6 GHz)
Avatar billede supportsiden Professor
07. januar 2023 - 16:52 #2
Extendere er noget skrammel ! Du mener nok ikke MESH men roaming. Jeg ville starte det neværk helt forfra, fjerne alle extendere og så finde ud af om jeg kunne få en nyere router fra udbyderen og hvis den kan dække hele lejligheden, så nøjes med den.
Evt. sæt en AP (kabelforbundet)med god dækning (Ubiquiti) op midt i lejligheden, sluk routerens WiFi
Du bør ikke måle WiFi på den måde da din internet forbindelses hastighed vil have indflydelse, det skal måles mellem din enhed og routeren.
Sidst men ikke mindst, sørg for at elle enheder er opdaterede
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2023 - 21:56 #3
Rettelse

WiFi generations

| 802.11    = WiFi 0  |
| 802.11b  = WiFi 1  |
| 802.11a  = WiFi 2  |
| 802.11g  = WiFi 3  |
| 802.11n  = WiFi 4  |
| 802.11ac = WiFi 5  |
| 802.11ax = WiFi 6  |
| 802.11ax = WiFi 6E |
| 802.11be = WiFi 7  | (May 2024)

| 802.11    = WiFi 0  | 1997 | 1 to 2 Mbit/s                                    | 2.4 GHz |
| 802.11b  = WiFi 1  | 1999 | 1 to 11 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11a  = WiFi 2  | 1999 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11g  = WiFi 3  | 2003 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 GHz |
| 802.11n  = WiFi 4  | 2008 | 72 to 600 Mbit/s                              | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ac = WiFi 5  | 2014 | 433 to 6933 Mbit/s (or 6.9 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6  | 2019 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6E | 2020 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    |  2.4 / 5 / 6 GHz |
| 802.11be = WiFi 7  | 2024 | 1376 to 46120 Mbit/s (or 46 Gbit/s) |  2.4 / 5 / 6 GHz |
Avatar billede Andreas Andersen Praktikant
16. januar 2023 - 18:07 #4
Tak for feedback! Må indrømme at jeg ikke rigtig ved hvad mesh er - troede bare det var det man kaldte det når flere enheder kunne udsende wifi under det samme navn.

Vil prøve at kigge på hvad det er for mærker og aldre vores enheder har, her i weekenden.

Har godt hørt før at man med fordel kan bruge kablede accespoints, så vil lige kigge videre den vej.
Avatar billede Andreas Andersen Praktikant
26. januar 2023 - 18:11 #5
Så har jeg fået undersøgt sagen nærmere, og snakket med ham der lavede de seneste ændringer i setuppet (det er et gammelt kollektiv vi bor i).

Setuppet i lejligheden (ret lang lejlighed på 250 kvm) ser sådan her ud:

Vi får en forbindelse ind fra Parknet på over 300 mbps i vores entre.
Den distribuerer en router (Asus RT-N66U, Wireless-N900) ud på følgende måder:
- Trådløst, lad os kalde det “wifi1”
- Kabler til to værelser
- Videre ind gennem vores stue og ned i vores gang, via hvad der må være et cat5 kabel - fortsættelse følger…
- Og sidst men ikke mindst en kablet forbindelse til den førtste “node” (fik jeg at vide at de hedder), som er sådan en fætter her: Linksys Velop WHW303 (vi har pakken med 3 stk). Den er så sat op til at sende et trådløst andet netværk som vi kan kalde “wifi2”. Vores anden node sider så inde i stuen og videresender, så vidt jeg har forstået, trådløst “wifi2”.

Videre forbi vores stue og nede i gangen, sidder der så en switch (Netgear ProSafe 8 port gigabyte switch, model GS108), som sender kablede forbindelser videre ud på følgende måder:
- Kablede forbindelser til fire værelser
- En kablet forbindelse tilbage til stuen, til vores TV
- En kablet forbindelse længere ned ad gangen, til en ret gammel router (TP-Link TL-WR1043ND) der vist også sender “wifi1”, MEN som samtidig sender en kablet forbindelse videre til den tredje node, som står lige ved siden af, som jeg så faktisk ikke ved om sender “wifi1” som den jo må få ind med kablet eller “wifi2” som den jo ellers skulle modtage og videresende trådløst fra den anden node.

Det jeg tænker ville være oplagt er så enten:
- Få noderne til at sende samme netværk “wifi1”, og måske bare fjerne den gamle router nede i gangen, når der alligevel er en kablet forbindelse. Det ved jeg dog ikke om man kan, eller om det kun er noderne der kan have den samme overlappende forbindelse, men ikke overlappe med en router?
- Simpelthen bare stoppe det trådløse signal fra den nye router, og helt fjerne den gamle router, og så bare nøjes med at bruge noderne (evt. tilkøbe en ekstra…)

Men altså, hvad tænker I om setuppet og løsningerne? Ved ikke om beskrivelsen overhovedet er forståelig…
Avatar billede Andreas Andersen Praktikant
31. januar 2023 - 17:07 #6
Det jeg nok mest af alt spørger om efter at have undersøgt sagen lidt, er om de der Linksys Velop WHW303, er gode nok (nær alternativet er at købe og sætte acces points op)?