Avatar billede mep.dva Mester
04. januar 2023 - 15:07 Der er 10 kommentarer

Tilbagevendende begivendhed

Hej,

Jeg skal have oprettet en tilbagevendende begivenhed i outlook som ligger den 6. hverdag - er det muligt?
Jeg kan finde ud af at oprette den 1., 2., 3. og 4. hverdag men ikke derefter.

Mvh Marie
Avatar billede ebea Ekspert
04. januar 2023 - 15:54 #1
ja, det er muligt. Først skal du sikre dig, at du har funktionen i menuen foroven i Outlook (Ellers tilføj den, ved at redigere menu linjen).

jeg har lavet 2 skærmdumps, hvor du kan se hvordan du kan lave det.

1. viser selve aftale menuen, og oppe til højre i billedet, ses 2 pile som løber rundt, og med "Gentagelse" nedenunder. Den klikker du på.

2. i det næste billede, ser du den menu der fremkommer, når du har trykket på "Gentagelse". Og der kan du opsætte din begivenhed, for både daglig, ugentlig, eller månedlig, gentagelse.

https://www.dropbox.com/s/tyn8pz551xqwmd5/aftale-menu.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/h5ax2iuyxok71ut/aftale-detalje.png?dl=0
Avatar billede mep.dva Mester
05. januar 2023 - 08:21 #2
Hej ebea,

Tak for dit svar. Jeg er helt med på hvordan man opsætter gentagelse :-)
Dog kan jeg i standard opsætningen kun finde op til hver 4. hverdag i måneden - ikke hver 6. hverdag i måneden.
Kan du opsætte dette?

Mvh Marie
Avatar billede ebea Ekspert
05. januar 2023 - 09:11 #3
#2 - se på billede 2, hvor du kan angive perioder. Der skriver du ugedagen i boksen ( den autoudfylder med aktuel ugedag), og det retter du med din ugedag.
Avatar billede mep.dva Mester
05. januar 2023 - 10:14 #4
Men det skal ikke være en bestemt ugedag, det skal være den 6. hverdag i måneden.
Kan godt se, at jeg ikke havde fået skrevet 'i måneden' i den den oprindelige tekst.
Avatar billede ebea Ekspert
05. januar 2023 - 11:16 #5
#4 - har du set rigtigt på billedet jeg uploadede, og læst hvad jeg skrev ;-)

Jeg uploader et billede mere, hvor du kan se en oval cirkel omkring der hvor du skal indstille din dag i måneden.
Du kan vælge om dagen skal være antal dag ind i måneden, eller en bestemt ugedag (afhænger af den boks du "vinger" af).

https://www.dropbox.com/s/t90hzj2rusl5gf7/aftale-ops%C3%A6t.png?dl=0
Avatar billede mep.dva Mester
05. januar 2023 - 11:29 #6
Ja det så jeg godt :-) Men den måde du viser det på giver vel den 4. dag - ikke den 4. hverdag.
Når man vælger muligheden under - den der hedder 'den', så kan man vælge op til den 4. hverdag.
Avatar billede ebea Ekspert
05. januar 2023 - 11:41 #7
#6 - Vil du godt referere til det indlæg som du svarer på! Så er det nemmere at forholde sig til, hvad du svarer på.

Prøv nu, at se rigtigt på det billede i #6, og så flytter du fluebenet i afmærkningen, til der hvor der står "Den", og den 6. hverdag er Lørdag, og der vælger du så ugedagen "Lørdag" i Dropdown boksen, og da du har valgt at det skal være månedligt, så bliver det nu din faste aftale, på 6. hverdag.
Avatar billede ebea Ekspert
05. januar 2023 - 13:49 #8
#6 - Hvis din tanke er, at det skal være den 6. hverdag som falder i hver måned, fraregnet helligdage, og weekender, så har Excel ikke en funktion, direkte.
Men du kan godt gøre det alligevel, ved at bruge en CSV fil, som har de beregnede dage hvor 6. hverdag falder i hver måned.
Jeg har lavet en fil, som dækker hele 2023, fraregnet helligdage, og som er nederst i indlægget.

Den kan du importere i Outlook (enten til kalender, eller aftale mappe), ved brug af "Filer" dernæst "Åbn og Eksporter", dernæst "Importer/Eksporter" vælg nu "Importer fra et andet program eller en anden fil", næste vælger du "Kommaseparerede værdier", vælg nu den fil som skal importeres (mødedag.csv), og næste sted vælger du nu hvor du vil have den placeret (Kalender, eller Aftaler).

Efter importen er sket, ser du en menu, hvor du skal rense felterne i højre side, og derefter trække de datoer fra venstre side over, til højre sides start dato.

CSV filen er Linket herunder.
https://www.dropbox.com/s/edvs92qrzx86wju/m%C3%B8dedag.csv?dl=0
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. januar 2023 - 18:54 #9
#8
"Hvis din tanke er, at det skal være den 6. hverdag som falder i hver måned, fraregnet helligdage, og weekender", det er jo det vi normalt kalder hverdag og ts spørger efter. Jeg kunne heller ikke få dit eksempel til at fungere. Men løsningen må findes i din csv-fil.
Avatar billede ebea Ekspert
05. januar 2023 - 19:52 #10
#9 - Ud fra hendes korte udmelding, var det for mig lidt svært at blive klog på, hvad hun mente.
Hun skrev selv, at hun kunne oprette 1., 2., 3., og 4., hverdag. Men dette er ikke korrekt, da det aldrig ville kunne passe, da Outlook ikke har helligdage med i beregningen. Det hun ser var ugedage. F.eks ville en 4. "hverdag" i Outlook for April 2023, vise 6. April, men i virkeligheden er 4. hverdag 11. April.

Hvis hun havde defineret det lidt mere konkret, så var mange indlæg sparet.
Nu har hun prøvet Outlooks indbyggede muligheder, og da det ikke er dem, er der kun special løsningen tilbage.

Men CSV filen, er kun eksisterende, fordi den er oprettet ud fra en Excel beregning af den pågældende 6. hverdag, for hver måned i året, hvor der er taget højde for helligdage.