Avatar billede Chrissy Novice
04. januar 2023 - 18:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Gamingafhængighed - søger hjælp til at lukke ned

Hej, min teenagesøn formår desværre ikke at overholde vores aftaler om sluk for pc/gaming. Jeg ønsker at lukke ned i bestemte tidsrum, men vores router er tilsluttet i hans værelse, og jeg kan ikke fysisk tilgå den, når han er der. Fjerner jeg den og gemmer den, går han igennem alt fra kælder til kvist, og finder den. Så jeg skal finde en teknisk løsning. Jeg har en alm router fra Fastspeed, men hvad skal jeg tilkøbe for at kunne lukke ned for forbindelsen? Hans pc er direkte tilsluttet med kabel - ikke wifi - mhp optimal hastighed. Jeg håber, der er en, som vil hjælpe en ikke it-nørdet og bekymret mor. På forhånd mange tak.
Avatar billede madklub Guru
04. januar 2023 - 21:43 #1
Du kunne gemme routeren i vasketøjskurven - dér finder han den ikke.

Men du kunne også begynde at interessere dig for din søns hobby.
Gaming er ikke det værste han kan beskæftige sig med.

Gaming er en social ting, han mødes jo med sine venner.
Afhængigt af hvad han spiller, kan han få venner fra hele verden, lære sprog og få indblik andre unges hverdag.

Tænk hvis Michael Laudrups mor havde taget fodbolden fra ham..

Hvis du synes at han spiller ALT for meget, må du tilbyde ham et mere attraktivt alternativ.

Ja, jeg ved godt at det ikke var det du spurgte om.
Avatar billede Chrissy Novice
04. januar 2023 - 22:56 #2
Ja, det var ikke lige det svar, jeg søgte. Jeg har brugt mange år på at gøre alt det, du nævner. Det er helt ude på et skråplan nu og går ud over hans skolegang. Han gamer til langt ud på natten. Og søger tilflugt i gaming pga. en skidt skilsmisse
med en eksmand, der ikke ønsker at kommunikere.

Jeg rækker således ud til nogle mere it-kyndige end jeg for at finde en teknisk løsning, som kan hjælpe her. Håber, der er en teknisk begavelse, som vil hjælpe. 🙏🏻
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2023 - 23:27 #3
Jeg er ikke ekspert på dette område men jeg tænker de indstillinger skal laves i router hvis der er mulighed for det. Og samtidigt skal router sikres så søn ikke kan logge på og ændre de indstillinger.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2023 - 23:29 #4
Jeg har ikke selv fiber net og kender desværre ikke noget til Fastspeed router.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2023 - 01:00 #5
Du kan nok finde løsninger fra dit udbyder, hvis ikke, få det lukket så der ingen internet i hjemmet.
Avatar billede madklub Guru
05. januar 2023 - 06:23 #6
Okay, det er ikke godt hvis han ikke kan passe sin skole.

Du skal ind i routerens indstillinger og under ethernet finde noget, der hedder PPoE.
Så kan man (vist nok) sætte en kode på.

Adressen og koden står bag på routeren.

Ellers som Jørgen B skriver: Slet ingen internet. Så 'lider' du også. Det kan måske få ham til at forstå alvoren.
Avatar billede kulawig Professor
05. januar 2023 - 08:41 #7
alt efter hvilken router du har :

https://fastspeed.dk/kundeservice/router-og-wifi-forbindelse/hvilken-router-modtager-jeg/

f.eks Icotera i4850
https://icotera.com/media/1457/i4850-datasheet-1_8.pdf

så er der muligheder for at lukke adgange via parental control

men det kræver at du lukker hans mulighed for at tilgå Administrations interface (skifter password)

ellers hælder jeg også til løsningen med at afmelde internet i en periode..

bortset fra det ... alt efter hvor gammel drengen er så bliver du nødt til at vise du er den voksne ... hvis du er nødt til at pille router ned fordi du ikke vil ha han spiller .... så tyder det på en skæv magtbalance i huset.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2023 - 09:18 #8
I dag behøver man ren faktisk ikke router i hjemmet, når ubegrænset forbrug kan opnås fra mobil telefonen.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2023 - 10:56 #9
Før i Irland havde jeg '3 Irland' ubegrænset mobilt internet SIM kort og smækkede den til smartphone når den kan have 2 SIM-kort, og taletid med Vodafone Irland.

---

For nyligt havde jeg Lebara Danmark til 179,- med fri tale og fri data.
-Jeg stoppede dette før nytår, og ser den ikke længere til den pris. Nu på det nye år ser det ud til at være 500GB data og fri tale.

https://mobile.lebara.com/dk/da/prepaid-packages/c/payg-prepaidpackages

---

Nu Grækenland, her åbner jeg abonnement hos WIND (nu med sammenarbejde med NOVA) til ubegrænset forbrug til alt:
Hjemme Internet, Mobil og Hjemme telefon på 1 regning.

-Andre udbyder tilbyder dette ikke endnu, jeg har ikke tjekket det endnu.
Og andre udbyder sender regninger separat.

---

Undersøgelse for Danmark pt. ser ud til at være som jeg kan tilgå fra udlandet:

Fra CallMe med fri tale og fri data.
Tilbud indtil 10/4 fra 99,- kr., derefter 199,- kr.
https://www.callme.dk/abonnementer/mobil/mobilabonnement-med-fri-tale-og-fri-data/

Fra CBB med fri tale og fri data.
199,- kr.
https://www.cbb.dk/shop/mobilabonnementer/eu-fri-tale-fri-data-22-gb-eu-data-5g-199-kr/

Fra Telia med fri tale og fri data.
Tilbud indtil 1 Feb. fra 249,- kr, derefter 269,- kr. og bliver billigere når mere brugere tilføjes. Og ser ud til at man også kan vælge med streaming.
https://www.telia.dk/abonnementer/mobilabonnementer/

Fra Telenor med fri tale og fri data.
269,- kr.
https://www.telenor.dk/shop/abonnementer/

Fra YouSee (Fullrate?) med fri tale og fri data.
299,- kr., og bliver billigere når mere brugere tilføjes.
https://yousee.dk/mobil/abonnementer/fri/
Avatar billede MADOlsen Forsker
05. januar 2023 - 14:48 #10
#9 Enhver gamer ved, at der er al al for stor latency på en mobil internetforbindelse, så det du nævner er ikke et reelt alternativ. Hvilket jo er heldigt nok i denne situation.
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. januar 2023 - 15:16 #11
Hvis din søn er lidt kyndig, så er det desværre ikke svært for ham at nulstille / resette routeren, hvis den alligevel står på hans værelse. Så hvis du skifter kodeord og opsætter noget parental control, tænker jeg det nemt ville kunne omgåes.
Men tekniske løsninger er der masser af, jeg tror som andre siger, bare heller ikke det er vejen frem.
Og det lyder allerede til din søn er mere teknisk kyndig end dig, så han skal nok finde et smuthul, uanset hvad du opsætter tænker jeg.
Dagens unge er heldigvis ikke IT-dumme. Og det skal vi trods alt være glade for. :)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
05. januar 2023 - 16:55 #12
Du behøver alet ikke gemme routeren væk - du kan bare låse den inde.

Så gør det ikke noget, at han ved, hvor den er - hvis bare noglen hænger omkring halsen på dig.

Men, det er ikke sikkert, at det vil hjælpe noget - der er så mange muligheder for at komme på nettet i vore dage - har han f.eks. en mobiltelefon, så kan han bare benytte den til at komme på nettet.
09. januar 2023 - 12:58 #13
Hej

Du kan købe en managed switch, hvor du kan slukke porte igennem en GUI i en browser.

Mvh Christian Josiassen