Avatar billede Lonnie Novice
07. januar 2023 - 12:55 Der er 8 kommentarer

Hjemmeside skrevet/oprettet i koder

Hej. Har en gl. hjemmeside hos simply.com (tidligere Unoeuro), som er før Wordpress's tid og derfor er skrevet i koder. Jeg har fundet frem til at rette/udskifte nogle få ord, men nogen graverende ændring kan jeg ikke finde frem til at udføre.
Nogen der kan fortælle lidt herom, henvise til noget læsestof ell. på anden vis kan hjælpe med at få en forståelse af dette "kodesprog"?
Avatar billede KurtG Forsker
07. januar 2023 - 13:28 #1
Kan du huske hvilket program du i sin tid brugte, kan du nok finde det igen og rette!
Avatar billede keysersoze Guru
07. januar 2023 - 16:27 #2
HTML, CSS og JavaScript er grundstenene når en hjemmeside bygges - dertil kan så lægges fx PHP, ASP eller .NET.
Avatar billede puren Ekspert
07. januar 2023 - 17:28 #3
når du kikker på dine filer hedder de noget a la htm/html , ASP eller PHP

hvis de ikke hedder PHP der er en gammel dansk side her https://web.archive.org/web/20070209230602/http://www.html.dk/tutorials/

hvis du er over php er der noget her
https://www.w3schools.com/php/
Avatar billede Lonnie Novice
08. januar 2023 - 13:47 #4
Hej, jer 3 der har svaret mig og tak for svar.

Ved at klikke på mine filer, kan jeg nu se, at det ER html filer.
Nogen der kan hjælpe mig videre herfra, hvordan jeg redigerer i dem? Vejl., fif, læsestof ell. lign.
Hvis man ligger godt på "ranglisten" på Google, er det så "farligt" at begynde at redigere i overskriften på hj.siden?
Avatar billede puren Ekspert
08. januar 2023 - 14:47 #5
læse stof for html og hvordan man koder det https://web.archive.org/web/20070208011719/http://www.html.dk/tutorials/html/

du kan snilt bruge en den inbygget notepad i windows til at rediger dine filer dog vil du have et program der fremhæver din symtax så er der masser af progrmmer der kan det men vi er over i en smagssag nogle af dem er dog notepad++, dreamweaver, netbeans, Visual Studio Code, eclipse, codeanywhere(webbased) og list bliver ved
Avatar billede Gix Juniormester
09. januar 2023 - 08:58 #6
Hvis man ændrer H1 / andet SEO relateret kan det påvirke ens placering på Google.

Er det primært noget tekst eller hvad er det du ønsker at ændre?
Eller er det en del af strukturen / designet af siden?

Bare lige for at vide om det er HTML eller CSS der skal læses op på.
Avatar billede Julius Wendelboe Praktikant
09. januar 2023 - 15:34 #7
Alt efter, hvor stor din hjemmeside er, kan det være en idé at lave den til en block editoer. Det tager lidt tid, men det er helt sikkert det værd. Det vil gøre arbejdet for dig lettere henover tid, hvis du forventer, at du fremadrettet skal lave nogle ændringer. Derudover har du måske mulighed for at redigere i mere, end hvad du hurtigt kan læse dig til ved basic kodning.

Jeg startede https://bybirdie.dk ud i en block editor, og har da siden hen måtte erkende, at der også skulle en del custom kodning til. Men langt hen af vejen, kunne jeg nøjes med WordPress og en simpel editor.

Hvis du er ønsker at forsætte i kodning, så kan jeg anbefale at kigge ind på en hjemmeside som W3schools.com - Der kan du få lov til at øve dig i en sandbox mode, og du kan få hjælp til at finde frem til, hvordan koden bør se ud, for en given ting. Den er meget nyttig, hvis du gerne vil kode fra bunden med rigtigt mange kodesprog.

Jeg håber, at det måske kan hjælpe dig!

Ift. Wordpress, kan du anvende simple block editors såsom Guthenburg, Flatsome, Elementor eller andet. Jeg anbefaler det dog ikke, hvis du har mulighed, tid og evnerne til at kode fra bunden.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
10. januar 2023 - 15:19 #8
Det bedste vil være at du laver en mapping af siderne. så de kan genskabes med samme URL, eller redirectes til den nye.

I mellemtiden, bør de nye sider bygges på et byggesite. Når de er klar erstatter de så de gamle sider. Så undgår du "nedetid".

Vil stærkt anbefale wordpress, og du er velkommen til en snak ;-)
mvh
Michael
a3-seo.dk