Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 11:06 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Aus Zenpad 10 kobler på WiFi, men der er ingen internet adgang?

Hej
Nu har jeg igen brug for lidt ekspert hjælp.
Min nevø har en Asus Zenpad 10 Z300 Series. Den har pludselig fået problemer med at åbne internet sider, koble på online spil osv.
Jeg har efterhånden prøvet rigtig mange råd fra nettet, så som at skifte til flytilstand, og tilbage igen, resette netværks indstillinger (Reset netværk, punktet findes slet ikke under indstillinger), skulle så blive vist efter at tabletten er restartet med Wifi indstillgsmenuen åbnet (gør det så heller ikke).
Så jeg må indrømme jeg er lidt på bar bund nu.
Jeg tror måske der kan være et eller andet med indstillinger, for selv om jeg kobler på Wifi med kode (Altså et sikret net), bliver der når jeg f. eks. prøver at åbne dr.dk, åbnet et vindue der spørger efter et brugernavn og adgangskode, og der står forbindelsen er ikke sikker. Normalt bliver der jo kun spurgt om bruger navn og adgangskode, når man vælger login på dr's hovedside.
Det er lykkedes en enkelt gang at komme på nettet efter at have skiftet til flytilstand og tilbage, men også kun en enkelt gang.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2023 - 12:05 #1
Har du også genstartet dit netværks udstyr du skal bruge?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2023 - 12:07 #2
Prøv først at koble din pad på når du har genstartet og herefter de andre enheder en af gangen. Jeg tænker der forsøges med samme ip på 2 enheder. Og det går ikke.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 12:10 #3
Det kan trods alt være software og driver der skal vedligeholdes eller firmware opdatering, og måske browser software opdatering der er behov for.

Medmindre det er malwares.

🤓
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 12:53 #4
Prøv med soft reset.

Der sidder nok oplysninger som sidder fast ved ram, det er af sikkerheden tablet af og til virker ikke mere. Det er per design at dette sker.

Overså at det var en pad 😂
Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 13:00 #5
#2
Her i huset er der en del enheder på routeren, når jeg tjekker routeren er der ikke listet nogen konflikter.
Problemet opstod hos min nevø, og han har kun tabletten og en mobiltelefon koblet på hans router. Det skulle være underligt, hvis det er routerproblemer begge steder? Tabletten viser også at den har forbindelse til routeren, men der er bare ikke adgang til internettet.
Jeg har også prøvet at oprette et Hotspot via min mobiltelefon, her kobler tabletten fint på, og der er forbindelse til internettet. Kan det evt. have noget at gøre med de standard Wi-Fi protokoller (eller hvad de nu hedder ?) på tabletten er forældede (Ikke understøttes længere) ?. Den er ret gammel, så vidt jeg husker.
Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 13:04 #6
PS. Hvis ikke det fremgår klart nok så er det en Tablet spørgsmålet omhandler, beklager jeg ikke lige fik det nævnt i spørgsmålet. 🙄
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 13:10 #7
Nej, det er nok et bevis på at man ikke var opmærksom på detaljerne skrevet før.
Beklager.

Det kunne trods alt være routeren der ikke vil snakke med tablet?

Lad os se denne model, om den har flere brugere der melder samme problem, næste kunne være routeren skal indstilles til at kunne snakke med ældre model?

Baseret på WiFi generationer på denne tablet med router. En bruger support tråde kan nok findes.

Giv os lidt tid til at finde om der findes tråde.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 13:11 #8
Lidt om WiFi generationer

| 802.11    = WiFi 0  |
| 802.11b  = WiFi 1  |
| 802.11a  = WiFi 2  |
| 802.11g  = WiFi 3  |
| 802.11n  = WiFi 4  |
| 802.11ac = WiFi 5  |
| 802.11ax = WiFi 6  |
| 802.11ax = WiFi 6E |
| 802.11be = WiFi 7  | (May 2024)

| 802.11    = WiFi 0  | 1997 | 1 to 2 Mbit/s                                    | 2.4 GHz |
| 802.11b  = WiFi 1  | 1999 | 1 to 11 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11a  = WiFi 2  | 1999 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11g  = WiFi 3  | 2003 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 GHz |
| 802.11n  = WiFi 4  | 2008 | 72 to 600 Mbit/s                              | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ac = WiFi 5  | 2014 | 433 to 6933 Mbit/s (or 6.9 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6  | 2019 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6E | 2020 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    |  2.4 / 5 / 6 GHz |
| 802.11be = WiFi 7  | 2024 | 1376 to 46120 Mbit/s (or 46 Gbit/s) |  2.4 / 5 / 6 GHz |
09. januar 2023 - 13:12 #9
Hej

Wifi generationer såsom ax,ac,n er bagudkompatibel.

Det kan også godt har noget at med hvilke bånd enheden understøtter 2,4ghz eller 5ghz.

Eller det kan vœre at enheden ikke understøtter den kryptering routeren kører med.

Mvh Christian Josiassen.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 13:19 #10
Det eneste tråde om dette er at garantien sluttede tilbage fra 2018

https://www.asus.com/supportonly/asus%20zenpad%2010%20(z300ct)/helpdesk_warranty/

Og driver og software opdatering sektionen er det baseret af Google tjenester?
Chrome OS?

Pt. skal man backup og foretage hard reset baseret af guides:

#1
https://www.asus.com/support/FAQ/1006657

#2 manual s. 141
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/EeePAD/Zenpad/Z0310C/E10836_Z300_SERIES_EM_V2_WEB.pdf?model=asus%20zenpad%2010%20%EF%BC%88z300ct%EF%BC%89
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 13:22 #11
Alternativt er at kigge på strømindstillingerne?

https://www.asus.com/support/FAQ/1015620
Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 13:22 #12
#9
Routeren kører med 2,4 ghz, WPA/WPA2-Personel, og det samme gør det Hotspot på mobilen som Tabletten godt kan bruge.
Jeg har tjekket følgende på Tabletten, hvis det kan være til hjælp:
Wi-Fi udgave WFFW1885 (kun 2,4 ghz)
Android version 5.0.2
Sidste sikkerhedsopdatering er fra 2016.
Jeg har tjekket for opdateringer, og der kommer ikke noget frem.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 13:22 #13
Finder ikke noget endnu om dens WiFi model.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2023 - 13:24 #14
I bør nulstille tabletten - gendan til fabriksindstillinger.

Det er ikke svært, og det tager herefter 20-30 minutter at gendindlæse de apps den har i dag, og så er den historie ikke længere.

Fejlen kan ligge i internet-indstillingerne, som en malware, som en falsk app, eller som et falsk plugin til web-browseren - et eller andet lyder som om det vil styre netværks-kommunikationen. Og skal I løse fejlen uden nulstilling, kan det tage uger at finde fejlen.

Når i geninstallerer apps, skal I selvfølgelig kun installere dem i er 100% på er i orden...
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 13:30 #15
Android 5, tja, du kan prøve med nemmeste ved at glemme WiFi hotspot og tilføje den på nyt, men jeg er bange for en tablet med garanti der er sluttet siden 2018, at dette vil være vedvarende problem.
Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 13:34 #16
#10
Jeg har prøvet alle de krumspring der foreslås. Tjekker lige strømstyringen, der skal lige lades lidt på Tabletten inden den kører igen. Jeg har kun en lidt svag uoriginal lader til den, min nevø var ikke så snu at tage den med. 😉😎
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 13:47 #17
Ja, det er nok glem hotspot og tilføj igen hotspot eller hard reset, forbehold man overfører det man ikke vil slettes til skyen eller til ekstern hdd.

Jeg kunne ikke finde data om wifi problemer undtagen det der var fundet fra Asus.
Jeg prøvede at finde end of life data fra Android.com men finder ikke noget, dog fandt dette fint end of life oversigt her.

https://endoflife.date/android
-Der findes ikke længere sikkerhedsopdateringer for den. Det stoppede nok et par år siden per undersøgelse.

Dette kunne være anledning for ustabil wifi.
Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 14:06 #18
#14 og alle andre deltagere.
Jeg har nu skiftet nogle gange frem og tilbage mellem Wi-Fi og Wi-Fi Hotspot via min telefon. På alm. Wi-Fi virker det som om ole_madsen skriver, som om der er spærret for adgang via en bestemt Wi-Fi kanal. Når jeg kobler på Hotspot fungerer alt internet fint.
Så en reset er nok eneste mulighed, bortset fra at ingen af de metoder jeg har kunnet slå op på nettet virker. Øv!
Den gængse metode jeg har kunnet finde skulle være at holde volumen down knappen nede samtidig med Power knappen, og slippe Power knappen så snart logoet dukker frem, men det kan jeg desværre ikke få til at fungere. 😯
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2023 - 14:26 #19
Siden du kan bruge tabletten, skal du ikke lave "hard reset" via knapperne - du skal gå i indstillinger, finde "System" (eller lignende - plejer at være nær bunden), og i denne menu finde indstillingen til nulstilling.

Taget fra nettet:

1. Ensure the device is plugged in or has enough battery to go through the reset process.
2. Open the Settings app.
3. Select System.
4. Go into Reset options.
5. Hit Erase all data (factory reset).
Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 15:32 #20
#19
Lyder rigtigt, jeg ille bare gerne i første omgang forsøge en recover, så jeg ikke skal i gang med hele opsætningen igen. 😉😊
Er for øvrigt i gang med at køre diverse free malware/virus scannere, men indtil videre er der ikke fundet noget mistænkeligt. Jeg synes også det er underligt at internettet virker fint med min telefon som hotspot, men ikke direkte på mit eller nevøens Wi-Fi?
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 15:55 #21
Nevøen WiFi router eller smartphone hotspot der ikke virker?
-Det er nok den som skal undersøges?

Smartphone: Er der aktiveret hotspot og data?
Router: Indstil routeren ved 2.4 Ghz og hvilken WiFi generation der kan benyttes i stedet for frekvenser?
Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 16:33 #22
#21
Internet virker med tabletten koblet op via Hotspot på telefonen (som er på 5G mobil data), men ikke direkte på Wi-Fi routeren, hverken min eller nevøens. Jeg har kørt forskellige net apps nu, men alle viser at forbindelsen ikke fejler noget, altså Wi-Fi detekteres som aktiv og tilsluttet, der er bare ingen apps / Browser der kan får forbindelse, kun når der er forbindelse til telefonen, med aktiveret Hotspot og data.
Nu har jeg via indstillinger sat system gendannelse i gang, så må vi se, hvad der sker efterfølgende.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2023 - 16:50 #23
#5 Det kender jeg ikke noget til.
Har blot brugt fremgangsmåden som jeg beskrev for dig hvor det virkede.
Men jeg kan se flere har budt ind, som sikkert ved mere om det end jeg gø,r så det klarer de nok for dig.
Jeg hopper af her.
Avatar billede brasso Forsker
09. januar 2023 - 19:46 #24
Nu er maskinen gendannet til fabriksindstillinger. Når jeg prøver at starte browseren og logge på f.eks. dr.dk, kommer der en loginboks:
Godkendelse påkrævet
Serveren http://dr.dk:80 kræver et brugernavn og en adgangskode. Server siger:
APRouter
Brugernavn:__________________________
Adganskode:_________________________
Hvad er en APRouter? Og hvorfor skal der absolut logges på via en sådan??
Jeg har en repeater på mit 2,4 gHz Wi-Fi, kan det have noget at gøre med denne?
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2023 - 19:49 #25
Dette kan sagtens være anledning, at dit repeater ikke genkender enheden, så den kræver godkendelse. Det kunne tænkes
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2023 - 20:27 #26
Jeg tænker vi skal se i en helt anden retning...

Er uret sat korrekt i tabletten? - hvis ikke det er det, vil SSL certifikater ikke virke, og du vil blive tvungen over på "gammeldags" HTTP traffik på port 80.

Og i samme tankegang - hvilke web-browser bruger du? - på så gammelt OS, virker den indbyggede webbrowser næppe ordentligt længere - du skal have noget moderne a´la Google Chrome eller Firefox. Og jeg kunne forestille mig at disse efterhånden ikke kan installeres på så gammelt OS. Men mon ikke der findes alternativer...

Altså  - tjek ur, og sørg for at køre på en fuldt opdateret browser.
Avatar billede brasso Forsker
10. januar 2023 - 15:31 #27
#26 Vi har kigget i en helt anden retning. Efter gendannelse kører den ellers rimelig med Google Chrome som browser, og ingen bøvl med Wi-Fi, men, men men,
Efter nærmere afstemning af nevøens ønsker, har vi bestilt en rimelig god bærbar PC, hos refurb.dk, en Lenovo med i5 processor, 256 GB SSD, 8 GB RAM Intel HD grafik, 14 " skærm, så han kan bliver ordentligt kørende.
Tak til alle der er kommet med input til tråden, hvis ikke andet så er jeg da blevet en del klogere, og  tablets er absolut ikke noget jeg gider beskæftige mig med fremover. 😎🤗