Avatar billede Carsten Juniormester
14. januar 2023 - 17:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mellemrum i fane navn driller

Excel VBA:
Fra With me.listbokx1 har jeg blandt andet dette: .RowSource = "Kasse timer!B8:F" & lrga

Det det får VBA til at melde fejl. Hvis fanen der henvises til  et navn (ikke indeholder mellemrum) er der ikke et problem.

Hvordan fortæller jeg VBA at fanen jeg referer til består af to ord med mellemrum i mellem?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2023 - 19:09 #1
windows kan vise navnet forkortet til 8 tegn uden mellemrum. For at se dem, så start lige et CMD vindue i moder-mappen, og skriv så
dir /x
de forkortede uden mellemrum er i versaler - hos mig er fx
Google Drev forkortet til GOOGLE~1
~ findes på tastaturet, men vba vil (som jeg husker det) hellere have Alt+0126 indtastet i vba-kode.

navnet er forkortet på den enkelt pc ud fra rækkefølgen, som bruger har oprettet mapper i - du kan ikke regne med, at et navn kan genbruges på andre pc'er.
Jeg har fx også
.VirtualBox (sat til VIRTUAL~1) og
VirtualBox VMs (som er blevet VIRTUAL~2)

Det er muligt, at man kan slå disse korte navne direkte op i et vba-kald - men jeg har ikke brugt det i mange år, så er ikke med på hvad der evt er sket der.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2023 - 19:11 #2
obs: de to mapper VIRTUAL~ hedder rettelig VIRTUA~
det var bare mine fingre, der trykkede for meget...
Avatar billede hjolsen Ekspert
15. januar 2023 - 18:33 #3
Prøv lige at sætte " "  (gåseøjne) rundt om navnet med  mellemrum !
Avatar billede claes57 Ekspert
15. januar 2023 - 18:46 #4
>hjolsen - der er .RowSource = "Kasse timer!B8:F" & lrga
men måske skal der et sæt ' ' omkring også, så windows kan se, at det er tekst og der er mellemrum.
fx som .RowSource = "'Kasse timer!B8:F'" & lrga
der er " og ' før, og ' og " efter.
Avatar billede store-morten Ekspert
15. januar 2023 - 19:38 #5
Prøv:
.RowSource = "'Kasse timer'!C3" & lrga