Avatar billede Fistermand Novice
15. januar 2023 - 17:19 Der er 7 kommentarer

Brænde en CD med indhold fra en grammofonplade

Jeg savner at kunne forbinde og brænde en cd med indholdet af en grammofonplade. Hvordan gør jeg?

Jeg har denne pladespiller:
https://thorens.com/images/downloads/plattenspieler/190-2/bda-td190-2-EN.pdf
som ikke har en forforstærker og afspiller via phone indgang (15)på min forstærker, som er:
https://www.download.p4c.philips.com/files/f/fr975_00/fr975_00_dfu_dan.pdf

Jeg har denne pc:
https://www.pcworld.co.nz/review/acer/aspire_5742g/377253/specs/

Tusind tak på forhånd.
Jørgen
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2023 - 18:38 #1
Hvis du ikke har en decideret line in indgang på computeren kan du så ikke i indstillinger for lydkort ændre h ikke type stik porten er?
Avatar billede falster Ekspert
15. januar 2023 - 23:07 #2
Måske anvende denne (røde/hvide-audiodel) - evt. sammen med et phono-forlængerkabel - fra forstærker til USB på pc:

https://www.av-cables.dk/composite-converter/usb-2-0-video-lyd-easycap-v-2redigerings-kabel.html
Avatar billede fase Professor
15. januar 2023 - 23:29 #3
Du skal have lavet det analoge lydsignal om til et digital signal. #2 har er vist et link til en analog til digitalomsætter. Du skriver at du tilslutter grammofonen til phonoindgangen på forstærkeren. Du skal have en RIAA forforstærker til at sætte mellem grammofon og analog digitalomsætter. RIAA forstærkeren skal lave signalet om til et liniesignal.
https://www.av-cables.dk/phono-riaa-forstaerker/
Avatar billede Fistermand Novice
15. januar 2023 - 23:50 #4
Kan jeg ikke bruge udgange på min forstærker FR975 til pc?
Avatar billede falster Ekspert
16. januar 2023 - 00:41 #5
Hvis det du hører via dit anlæg nu lyder acceptabelt, mener jeg ikke, at du behøver (mere) riaa-forstærker.

Citat fra HiFi Klubben om riaa-forstærker:

Denne kan enten være bygget ind i din pladespiller, være tilsluttet som en ekstern boks eller være indbygget i din egen forstærker.

På den ene eller anden måde skal den således "ind over", som fase skriver.

Jeg har selv en ældre DENON-opsætning, hvor riaa-forstærkeren er i grammofonen og kan slås til eller fra. Den skal slås til.

Den er nødvendig for at få acceptabel grammofonlyd ud af lydsystemet.

Så hvis lyden er OK hos dig nu, må det være muligt at gå videre fra din nuværende forstærkers lydudgange til pc'en.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. januar 2023 - 19:20 #6
jf side 40 i din brugervejledning til forstærker, så skal pc kobler her:
Vi anbefaler, at den digitale udgang COAX OUT på receiveren ikke anvendes til at optage fra en analog kilde. Brug i stedet den analoge udgang CDR/TAPE.

og pladespiller skal tilsvarende på side 31 kobles som #15

Det bør virke... (syv ni tretten)
Avatar billede Fistermand Novice
16. januar 2023 - 21:05 #7
Tusind tak for alle indlæg.