Avatar billede andershl Mester
22. januar 2023 - 16:59 Der er 8 kommentarer

Lenovo TP kræver Windows Boot Manager, men HDD er død.

Jeg sidder med en TP470, der gik u-du under opdatering. Det ser ud til, at SSD er død (satte SDD i en anden, der så bad om en disk).

Satte så en anden SDD i Lenovoen, men BIOS' Boot Menu peger på Windows Boot Manager, og det valg kan ikke ændres. Hvis jeg forsøger at vælge harddisk eller andet, springer den bare tilbage til Windows Boot Manager, som altså ikke er på min ekstradisk.

Er der nogen, der ved, hvordan jeg aktiverer valgmulighederne i BIOS boot, så jeg kan vælge min harddisk?

Bagved ligger for mig en usikkerhed vedr UEFI, som vistnok ikke er standardsupportet i Win 10. Aner faktisk ikke hvad det er, men begge computere, jeg prøver på, kommer op med UEFI i BIOS-menuerne....
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2023 - 17:24 #1
Uefi er supportet i Windows 10. Men hvis den hdd du putter i er mbr vil den ikke boote. Mener du skal vælge legasy boot og måske også deaktivere secure boot. Så bør du kunne se din disk.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. januar 2023 - 18:12 #2
Hvis din Harddisk kører MBR Kan du i Diskhåndteringen ændre den ti GPT Format idet UEFI kun understøtter dette. Det kræver at du sletter drevet og ude til venstre vælger kør GPT og derefter opretter disken med Formatet NTFS!
Avatar billede poko1 Ekspert
22. januar 2023 - 19:01 #3
Her en lille vejledning Find Diskmanageren gå i søg skriv Diskmgmt og åbn den og se dette ellers spørg!
https://ibb.co/r2YgGKW
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2023 - 19:12 #4
MBR er partitionering af hdd, hvis du har klonet din tidligere Windows OS fra HDD til SSD og har opgraderet senere til Windows 10 eksempel fra Windows XP eller WIndows Vista eller Windows 7, eller Windows ,  kunne det trods alt være at den i al den tid har været installeret og opgraderet med BIOS Legacy mode, så er det Legacy inde i BIOS du skal vælge, i dag har man behov for installere Windows OS med UEFI hvor alle opstarts-test kræves ikke som 30 år opstartstest har været med BIOS ved hjælp af CSM, og siden 2017 har man haft planer om at skifte en overgang fra BIOS Legacy med CSM. I dag kræves opstart med UEFI som er mere sikker og Legacy

Ja, koldt start med Legacy og CSM opstartstest er ikke længere relevant når man allerede har udfaset dette fra omkring 2019. Disse ældre bundkort startede normalt med Legacy med CSM og er partitioneret normalt med MBR og opstartstesten var med BIOS.

Du kan nok huske når du tænder PC'en så præsenterede dit bundkort opstartstesten, hvor du kan skimme eller se, at testen virkede derefter så kan man starte Windows OS'en. Dette era er desværre erstattet med UEFI siden hen. UEFI  er med firmware og dette er sikkerhedsdelen.

Prøv at skifte inde i BIOS med Legacy med eller uden CSM. Hvis du har opgraderet med disse indstillinger, skal det forblive som det er, men dette er beregnet ikke sikker Windows OS miljø og har sårbarheder.

Hvis du vil rette dette skal du indstille dit bundkort fra BIOS med UEFI. Husk, Windows 11 har også krav med at have seneste firmware model, kan den ikke benyttes, skal du købe nyere enhed eller forblive med Windows 10, hvis dette Windows var den sidste version du benyttede.

---

Om Master boot record

En master boot record er en særlig type opstartssektor i begyndelsen af ​​partitionerede computermasselagerenheder som faste diske eller flytbare drev beregnet til brug med IBM PC-kompatible systemer og videre.

Begrebet MBR'er blev offentligt introduceret i 1983 med PC DOS 2.0.
MBR'en indeholder information om, hvordan diskens sektorer er opdelt i partitioner, hvor hver partition teoretisk indeholder et filsystem.

MBR'en indeholder også eksekverbar kode til at fungere som en indlæser for det installerede operativsystem - sædvanligvis ved at overføre kontrollen til indlæserens andet trin eller i forbindelse med hver partitions volumenstartrecord.

Denne MBR-kode omtales normalt som en opstartsindlæser.

---

Om GUID-partitionstabel

GUID-partitionstabellen er en standard for layout af partitionstabeller på en fysisk computerlagerenhed, såsom en harddisk eller et solid-state-drev, ved hjælp af universelt unikke identifikatorer, som også er kendt som globalt unikke identifikatorer.
Udgør en del af Unified Extensible Firmware Interface-standarden, bruges den ikke desto mindre også til nogle BIOS-systemer på grund af begrænsningerne i partitionstabeller for master boot record, som bruger 32 bit til logisk blokadressering af traditionelle 512-byte disksektorer.
Alle moderne pc-operativsystemer understøtter GPT.
Nogle, inklusive macOS og Microsoft Windows på x86-arkitekturen, understøtter kun opstart fra GPT-partitioner på systemer med EFI-firmware, men FreeBSD og de fleste Linux-distributioner kan starte fra GPT-partitioner på systemer med enten BIOS eller EFI-firmwaregrænsefladen.

---

Om UEFI

UEFI er et sæt specifikationer skrevet af UEFI Forum.
De definerer arkitekturen af ​​platformens firmware, der bruges til opstart, og dens grænseflade til interaktion med operativsystemet.
Eksempler på firmware, der implementerer disse specifikationer, er AMI Aptio, Phoenix SecureCore Tiano, TianoCore EDK II og InsydeH2O.
UEFI erstatter BIOS'en, som var til stede i boot-ROM'en på alle personlige computere, der er IBM PC-kompatible, selvom det kan give bagudkompatibilitet med BIOS'en ved hjælp af CSM-opstart.
Intel udviklede de originale Extensible Firmware Interface-specifikationer.
Nogle af EFI's praksis og dataformater afspejler dem i Microsoft Windows.
I 2005 udfasede UEFI EFI 1.10.  UEFI er uafhængig af platform og programmeringssprog, men C bruges til referenceimplementeringen TianoCore EDKII.

---

Har du flere end et stykke Windows OS og har installeret med Legacy mode, og du gerne vil vende tilbage til den tidligere Windows OS, skal du være sikker, at du har partitioneret dit HDD med andet styresystem, men har du valgt at opgradere til andet styresystem, er dit tidligere Windows OS overskrevet og kan ikke vende tilbage.

Du kan redde dit tidligere opgradering, måske ved hjælp af USB installationsmedium og rette fejl der er opstået ved Windows Boot Manager.

Det ser ud til at dit Windows Boot Manager er blevet korrupt og det er denne du kan redde eller fikse, hvis det overhovedet du gerne vil tage tid og gøre. Husk, at man skal notere og læse hvordan du kan redde Windows Boot Manager som er blevet korrupt på grund opgradering, med forkerte BIOS indstillinger.

Windows 10 og Windows 11 har behov for at benytte UEFI som standard.

---

Det hurtigste vil nok være, hvis du har gemt og taget fil dokumenter backup til et andet hdd eller til ekstern hdd, at du bare skrotter alt indhold på Windows OS, og starte helt fra bunden med at formatere over den og installere frisk med UEFI fra BIOS indstilling.

Hvor henter jeg Windows 10?
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Hvor henter jeg Windows 11?
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2023 - 19:21 #5
Hvis det trods alt at HDD ikke virker længere uanset hvilket tiltag man foretager, skal du købe nyt HDD eller erstatte den med SSD for hastighedsoptimering.

Erstat dit gamle eller døde hdd med SSD. Det betaler sig bedre som ikke tager skade fordi man bærer rundt sit PC. Almindelige HDD har behov for stå helt stille og hver bevægelser kan forårsage læsefejl på grund af at den prøver at læse fra magnetnåle og disse gamle HDD spinder jo, og ergo er det ikke ideelt til bærbar. Erstat og opgrader det med SSD.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2023 - 19:22 #6
Overså, at det allerede var SSD.

Det kunne tænkes, at den er død, eller har forkerte indstillinger ind i BIOS, eller kræver bare frisk installering.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. januar 2023 - 19:36 #7
Hvis du i opstart Ser dette og du har Windows på dit USB Stik skal du vælgeså skal du vælge UEFI: USB !
https://ibb.co/qBFPqVs
Avatar billede valby Ekspert
23. januar 2023 - 00:13 #8
"Satte så en anden SDD i Lenovoen, men BIOS' Boot Menu peger på Windows Boot Manager, og det valg kan ikke ændres. "
Hvis der er Windows på den SSD, så er Windows boot manager også det du skal boote på , så vælges Windows helt automatisk..
Så hvad ligger der på den SSD?