Avatar billede phm1970 Mester
26. januar 2023 - 11:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Cirkkulære referencer

Hej er der nogen der kan forklare hvordan formlen =nu() som viser dato tid lige pludselig af excel bliver markeret som cirkulær reference ?

Det giver slet ikke nogen mening i min optik ... det er heller ikke alle excel filer der brokker sig men nogle....

/Peter
Avatar billede Jan K Ekspert
26. januar 2023 - 11:19 #1
Er =NU() det eneste, der står i cellen?
Avatar billede phm1970 Mester
26. januar 2023 - 11:47 #2
ja
Avatar billede Jan K Ekspert
26. januar 2023 - 12:40 #3
Det lyder mystisk. En cirkulær reference bør kun kunne forekomme, når en celle referer til sig selv direkte eller indirekte.

Det har dog været en kendt fejl i tidligere versioner af Excel, så hvilken version bruger du?
Avatar billede Jan K Ekspert
26. januar 2023 - 12:54 #4
Lidt søgning i Google fortæller at problemet er opstået også i Excel365 efter en opdatering.
Avatar billede phm1970 Mester
26. januar 2023 - 13:14 #5
jeg bruger Microsoft365 med en lokal version af excel, så det lyder jo meget fornuftigt....
hvor fandt du det  ? (er fløjet under min radar)
Avatar billede Jan K Ekspert
26. januar 2023 - 13:44 #6
Jeg søgte i Google på NOW() og Circular References.
Avatar billede phm1970 Mester
26. januar 2023 - 13:58 #7
tak, søgte kun på dansk og der fandt det ikke :)
Avatar billede bak Seniormester
26. januar 2023 - 18:28 #8
Har også lige haft det problem, men ikke med nu().
Hvis man har flere regneark åbnet, og der er cirkulær reference i en af dem vil excel vise at der er en cirkulær reference uanset hvilket regneark man står i.
Den vil også fejlagtig vise hvilken celle det drejer sig om.
Når man lukker regnearket med referencen, ophører fejlen i de ark der stadig er åbne