Avatar billede grzona Ekspert
30. januar 2023 - 03:55 Der er 26 løsninger

intern harddisk med wifi

hej.
Jeg er stødt på en brugt computer.
Jeg ved dog intet om harddisk med wifi.

teksten med wifi lyder således.

Dell, Gamer GTX 1050, 3,8 Ghz, 8 GB ram, 1128 GB harddisk, Perfekt

Core I5 4590, turbo 3,9 GHz ,8 gb ram , 128 gb lynhurtig Kingston ssd (windows er klar på 10 sekunder) , 1 TB alm hd, Asus GTX 1050 (bruger ikke ekstra strøm så billigt i drift) , WIFI , i et lille klassisk kabinet med bluetooth styret rgb ledlys i fronten, tæt på lydløs

Jeg er interresseret i denne pc, men er der nogen der kan fortælle mig om det er en god ide at ha windows på en 128 gb harddisk og 1 tb lager via wifi?

venligst Peter
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2023 - 06:56 #1
1 TB lager via WIFI Peger nok på et Netværksdrev Der jo selvfølgelig også bruger strøm! Det kommer jo så fra Routeren.
Og jo 128GB SSD Disk kan gå men med priserne på diske i dag ville jeg nok kræve en større! men hvis ellers prisen er i orden?
Jeg selv Har en intern 1TB SSD men mit Styre program fylder omkring 75 GB. Det eer jo afhængig af hvor mange programmer du har installeret?
Og så ville jeg sikre mig at den overholder kravene til Windows 11. også selv om du foretrækker Windows 10? Alene på grund af fremtidige Styresystemer!
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. januar 2023 - 09:59 #2
Hej Peter,

Der er intet i den tekst som peger i retning af at computeren tilgår 1 TB lager via WiFi.

Af teksten peger det på at det er en Intel Core I5 4590 CPU computer i et lille klassisk kabinet som indeholder 2 harddiske. Den ene er en 128GB SSD til styresystemet og den anden en 1TB almindelig harddisk der kan bruges til alt andet. Computeren kommer så yderligere med 8GB RAM, et Asus Geforce GTX 1050 grafikkort og et WiFi-kort, så du kan komme på internettet trådløst.

At have en mindre SSD til styresystemet og en større langsommere harddisk til alt andet (programmer, spil, etc.) er et ganske almindeligt og udmærket setup.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2023 - 10:27 #3
#2
Nu tyder en hel del på at det er en dell gaming laptop gtx 1050?
Og den har ikke plads til en intern og når betegnelsen Wifi Hdd som ikke bruger strøm??? på et der er tale om et Netværks drev! /Server.
men lad os høre nærmere fra Spørger!
Som her.
https://ibb.co/CvgQs10
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. januar 2023 - 10:40 #4
Hej poko1,

Når sælger skriver "lille klassisk kabinet med bluetooth styret rgb ledlys is fronten", så synes jeg det peger på en desktop computer. Man plejer ikke at lave sådan en formulering og så mene en laptop. Jeg tror derfor mere det er noget i retning af:

https://www.amazon.com/Dell-Desktop-GeForce-Bluetooth-Keyboard/dp/B0B94N6JZF

Bare med dårligere specs (i5 CPU, mindre RAM og kun 1TB hhd).
Avatar billede grzona Ekspert
30. januar 2023 - 11:06 #5
mange tak for alle input.
Det er oz unfair at give jer brudstykker, så hele teksten er som følger -

Dell, Gamer GTX 1050, 3,9 Ghz, 8 GB ram, 1128 GB harddisk, Perfekt

Core I5 4590, turbo 3,9 GHz ,8 gb ram , 128 gb lynhurtig Kingston ssd (windows er klar på 10 sekunder) , 1 TB alm hd, Asus GTX 1050 (bruger ikke ekstra strøm så billigt i drift) , WIFI , i et lille klassisk kabinet med bluetooth styret rgb ledlys i fronten, tæt på lydløs

Perfect som begynder gamer til CSGO roblox Minecraft og Fortnite, rocket league feks man kan forvente feks 150 fps i csgo og tæt på 100 fps i fortnite,

Med windows 10 pro installeret aktiveret opdateret og klar til brug.

Såååå det jeg bare er bekymred for er sætuppet med lille og stor hardisk via wifi? Eller måske forstår jeg ikke sælgers formulering?
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. januar 2023 - 11:19 #6
Hvis det er hele teksten, så vil jeg stadig mene er der ingen netværksharddiske er i spil. Begge hardiske er inde i computeren og det er højst sandsynligt en Desktop computer som kunne minde om den jeg linkede til.

Når der dermed skrives ", WIFI ," i salgsteksten, mener sælger blot at Desktop-computeren har et WiFi-kort indbygget, så computeren kan gå på nettet trådløst. Desuden nævnes ", WIFI ," også først efter grafikkortet (Asus GTX 1050) nævnes. Så om noget, kunne det vel kun misfortolke som at grafikkortet skulle være trådløst, hvilket ikke giver mening. ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2023 - 11:24 #7
Det der forvirret er formuleringen ! 1128Gb Harddisk Måske en 1000 GB
+ 1 -128Gb.SSD? og hvilket Komponent der ikke bruger Strøm Og at Asus GTX 1050 må være Grafikkortet? Men under alle omstændigheder Sikre dig at den opfylder Kravene til Win 11 og senere Styresystemer.
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. januar 2023 - 11:40 #8
Ja, de 1128GB hentyder da til de 128GB SSD og 1TB HDD = 1128GB i alt.

Jeg ved heller ikke hvad der menes med at grafikkortet ikke bruger ekstra strøm, men er ret sikker på at det og harddiskene intet har med WiFi-listningen at gøre.

Han skriver jo også at CPU'en er en Core I5 4590 (4. generations), så nej, Windows 11 vil ikke være supporteret, da det kræver 8. generations processor eller højere (hvis det er Intel i-serien vi snakker om). i5 4590 blev vist releaset en gang i 2014, så det er en ældre sag Peter kigger på. Men er den billig, er det sikkert en udmærket lille gamer-computer til de lidt ældre spil. Og den vil da ihvertfald kunne køre Windows 10 fuldt opdateret et par år endnu. Mener Microsofts Windows 10 support lukker slut 2025.
Avatar billede grzona Ekspert
30. januar 2023 - 11:44 #9
1600 kr.

kun et par år endnu? :-O
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. januar 2023 - 12:02 #10
Ja, altså næsten 3 år, da det er til slut 2025.

Den vil selvfølgelig stadig virke herefter, Microsoft opdaterer bare ikke Windows 10 efter 2025, hvilket vil gøre den mere sårbar overfor sikkerhedsrisici og vira. Så hvis en hacker finder et hul i Windows 10 efter 2025 f.eks., vil Microsoft ikke release en sikkerhedsopdatering til Windows 10 som lukker hullet (siger de ihvertfald nu, det er set før at Microsoft releaser en sikkerhedsopdatering til en windows version de ikke supporterer længere).

Som privat bruger ville jeg ikke være særlig bekymret for det her, specielt hvis computeren bare skal bruges til at game på. Men det er selvfølgelig vigtigt at have med i overvejelsen inden man køber den. Det vil dog nok være svært at finde en tilsvarende lille gaming computer der er Windows 11 klar, til den pris.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2023 - 12:14 #11
Nej Prisen er der ikke noget at sige til! Jeg syntes dog at sælgers beskrivelse om en opstarts tid på 10 Sec. Lyder en smule Utopisk Med min Samsung SSD tager det ikke under 30 Sec. Jeg har så også Photoshop og Office 2021  installeret.
Inøvrigt så kan man ved hjælp af Rufus køre Win 11
Avatar billede grzona Ekspert
30. januar 2023 - 12:26 #12
hvad hulen er rufus?  hvad med tpm 2.0 modul?
Avatar billede crazysnap Seniormester
30. januar 2023 - 13:14 #13
Rufus er et program til at lave bootable USB flash drev, så man f.eks. kan installere Windows fra en USB-nøgle. Rufus har så også funktionalitet til at kunne installere Windows 11 på hardware som ikke officielt er supporteret. F.eks hardware uden TPM 2.0 support. Det virker nok i fleste tilfælde som verden ser ud lige nu, men der kan være tilfælde hvor noget specifikt funktionalitet i Windows 11 ikke virker og fremadrettet er der ingen der ved hvad Microsoft kan finde på angående Windows 11 og ikke supporteret hardware.
Med de hardware minimumskrav der er for Windows 11, bliver alle nye og kommende features i Windows 11 lavet og testet ud fra de minimumskrav, så der vil ingen garanti være for at nye features og sikkerhedsopdateringer vil virke på gammelt hardware. Derfor er det ikke utænkeligt at Windows 11 de næste 3 år (hvor Windows 10 support udløber), kunne uvikle sig i en retning der gjorde det ikke var stabilt på det ældre hardware som tråden omhandler. Så på den måde er det også forbundet med ricisi at installere Windows 11 på ikke supporteret hardware.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2023 - 13:17 #14
En kort beskrivelse af Rufus er! "hvad hulen er rufus?" Et installationsprogram der rent ud sagt tilsidesætter Microsofts Krav om TMP og CPU´ernes kompatibilitets krav med Win 11. Kører sågar på gamle Computere med MBR!
Efter at have prøvekørt Win 11 ved hjælp af ændringer både i CMD. & Registrerings databasen hvor jeg ikke syntes at det kørte særligt godt ville jeg give det en sidste Chance og prøvede med Rufus og nu syntes jeg det kører rimeligt sammenlignet med Win 10. Jeg har sågar fjernet genvejs pilene på skrivebordet og ændret Proceslinjen!
Avatar billede poko1 Ekspert
30. januar 2023 - 13:49 #15
En Gammel ACER Extensa 5235.
https://ibb.co/vhVQRyh
undervejs!
https://ibb.co/S7RPzxG
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. januar 2023 - 15:09 #16
"Bruger ikke ekstra strøm" betyder bare den trækker strøm via PCI bussen.

se

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041238
Avatar billede grzona Ekspert
30. januar 2023 - 19:27 #17
Kurt54

Okey det lyder da ikke godt. at den kan blive for varm?
Avatar billede kurtba Ekspert
30. januar 2023 - 22:04 #18
Synes ikke at linket fra kurt54 beskriver det aktuelle forhold.
Når der skrives, at det ikke trækker ekstra strøm, må det henvise til, at mange nyere gamer grafikkort er så kraftige, at de udover strøm fra pci bussen også får strøm direkte fra strømforsyningen. Så de pc.er der har installeret grafikkort, som har brug for ekstra strøm, vil naturligvis være dyrere i drift.
Så det har intet at gøre med om der umiddelbart bruges 20 eller 24 pin stik, idet der intet er oplyst om, at det skulle være aktuelt i den computer.
De ekstra 4 pins i stikket bruges til at kunne levere ekstra strøm generelt og kan typisk være et motherboard, som bruger forholdsvis meget strøm eller andet som bruger meget strøm, som fødes af motherboardet.
Hvis et grafikkort har brug for ekstra strøm udover det, som det får fra pci bussen, vil denne strøm blive leveret direkte via et stik fra strømforsyningen. Det kører altså helt uden om det 20 pin eller 24 pin stik, som sidder på bundkortet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. januar 2023 - 22:04 #19
Det er ikke sikkert den computer har det problem - men her en link bemærk 2018 -
ud fra oplysningerne er det for mig ikke entydigt hvilket grafikkort det drejer sig om-

https://www.computerworld.dk/art/275156/test-geforce-gtx-1050-ti-expedition-4gb-stroembesparende-grafikkort
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. januar 2023 - 22:21 #20
Enig med kurtba # 10 - så ikke hans indlæg inden mit sidste.

https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=2&tid=933138
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. januar 2023 - 22:31 #21
Århh #10 skulle være #18
Avatar billede fase Professor
31. januar 2023 - 13:55 #22
Selvom supporten til Win10 ophører i 2025, betyder det ikke at Win10 ikke fungerer mere, men kun at supporten ophører.
Avatar billede fase Professor
31. januar 2023 - 13:59 #23
er du sikker på at harddisk ikke bare er betegnelsen for computeren. Nogle betegner hele kassen som harddisken, og så passer det med at den er med WIFI.
Avatar billede grzona Ekspert
31. januar 2023 - 21:33 #24
fase. jeg ved det ikke. har kun den beskrivelse jeg har nævnt i opslaget.
Avatar billede grzona Ekspert
31. januar 2023 - 21:35 #25
Fase. Jo jeg har oz kørt gammel windows før. men opdaterningerne lukker jo evt sikkerheds huller. Men hvis man har et godt antivirus sker der vel ikke noget?
Jeg har bullguard fra dansk kabel tv.
Avatar billede kurtba Ekspert
31. januar 2023 - 22:03 #26
Det ender da vist lidt som en gættekonkurrence, når man pludselig når frem til at harddisken er betegnelsen for hele computeren (selv om nogen bruger den betegnelse).
Jeg synes, at det fremgår rimeligt klart, hvad computeren består af, da der jo er brugt kommaer til at opdele tekst, hver gang der kommer noget nyt.
Så kan man tage teksten og bryde den op på følgende måde:

Dell,
Gamer GTX 1050,
3,9 Ghz,
8 GB ram,
1128 GB harddisk, (dårlig beskrivelse, når det rettelig er samlet kapacitet på 2 stk)
Perfekt

Core I5 4590,
turbo 3,9 GHz ,
8 gb ram ,
128 gb lynhurtig Kingston ssd (windows er klar på 10 sekunder) ,
1 TB alm hd,
Asus GTX 1050 (bruger ikke ekstra strøm så billigt i drift) ,
WIFI ,
i et lille klassisk kabinet med bluetooth styret rgb ledlys i fronten,
tæt på lydløs

Så fremgår det klart, at der er 2 harddiske, og at wifi ikke henviser til noget som helst andet, end at der er wifi i computeren.