02. februar 2023 - 13:15 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

MitID og cookkies

har haft problemer med at lave nethandel med MitID, men kunne godt logge ind med MitID på e-Boks.
Har kontaktet Nets-3D secure, der oplyser man skal tillade alle cookies, hvad jeg normalt ikke tillader pga reklame m.m.
Kan jeg på nogen måde lave en tilladelse automatisk når MitID kommer op med Bruger og Password, det er når den boks kommer op der sker en fejl, denne fejl er hvad jeg læser på MitId, at der er to samtidige forespørgelser.
Ideen er at jeg ikke skal ind og lave en indstilling af cookies, hver gang jeg nethandler.
I cookies indstiller er der en funktion som denne

Tilpasset adfærd
Websites, der altid kan anvende cookies
kan jeg lave nogle fiks fakserier her?
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. februar 2023 - 13:31 #1
Jeg har haft problemer med MitId, men ikke nogen problemer ifm. nethandel.
Jeg skal heller ikke nyde noget af de forbandede reklamer, der breder sig alle vegne som en tyk, klæbrig og vammel sovs.
02. februar 2023 - 13:59 #2
Ja søg og du bliver bombaderet med reklamer på det du har søgt på.
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2023 - 14:04 #3
Det nu sjældent at jeg nethandler, men det kunne tænkes, at du tilføjer uBlock Origin til dit browser, og I don't care about cookies, og meget mere hvis du vil have dette.

Jeg benytter bl.a. CookieBlock, hvor den acceptere altid kun nødvendig hver gang.

Du kan også indstille dit browser til at huske hjemmesiden ved at indstille den og definere yderligere ved avanceret indstillinger, så der gemmes cookies om denne link.

Er man ikke fan af cookies, det burde række med uBlock Origin og I don't care about cookies.

https://ublockorigin.com/

https://www.i-dont-care-about-cookies.eu/
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2023 - 14:17 #4
Husk, 'I don't care about cookies' kan producere fejl fra hjemmesiden hvor acceptering er nødvendig. Den kan man deaktivere indtil man er færdig med en handel:

https://youtu.be/z8c75IJdXHI
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2023 - 08:22 #5
#5 Anmeldt for Spam!
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2023 - 08:30 #6
Dette var tidligere et indlæg under #5
Et udenlandsk; firma der lånte penge ud!
https://ibb.co/gwffhX2
Avatar billede Erik Hovedskou Praktikant
03. februar 2023 - 10:56 #7
Jørgen B, ved at tilføje en bestemt www. adresse hvordan tænker du lige det vil virke, da netkøb jo ikke er de samme steder?
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2023 - 11:03 #8
Nethandel er altid andet server og ikke samme, så jeg aner ikke hvad du spørger om
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2023 - 11:10 #9
Hvis du mener på internet adreser, ja, jeg ændrer ikke p noget blot kopieret adressen ind over, jeg tilføjer ikke www.adresse eller uden www.

Det har ejeren af serveren selv beslutter hvordan adressen skal tolkes, ikke jeg.
03. februar 2023 - 11:44 #10
Hvis jeg en dag handler hos Bauhaus feks
og næste dag hos Ikea.
Så tænker jeg på hvorledes at jeg sætter det op.
så jeg ikke skal accepter tredeparts cookies

men ved handel hvor MitID indgår -kræver MitID at cookies er slået til.
De låser en til at accepter cookies hvad jeg syntes er forkert.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2023 - 13:37 #11
Ja, igen du kan indstille dit browser til at ikke accepterer tredjepart cookies men kun den til hjemmesiden du er på med denne husker den dit login, eller fuld ud ingen cookies.
Det andet er at du kan tilføje browser udvidelse 'I don't care about cookies', det fjerner typiske cookies notits, så man ikke behøver at svare eller vælge hver gang.

Husk, hvis man ikke gemmer cookies på ens browser, vil det ikke huske dig som bruger. Så er man nød til at gøre det fra bunden af.
Ja, har du ikke noget imod dette, så kan du sagtens slettes alt cookies også når du forlader dit browser. Det gemmer ingen cookies.

Nu er det afhængig af hvad for et browser man benytter, og hvordan du har indstillet det ved browser indstillinger omkring privatliv eller ved cookies indstillinger.

Det der fjerner cookies notits og kan indstilles til at slette cookies og kan bruges ved smartphone er:

DuckDuckGo Private Browser.
https://duckduckgo.com/app

PlayStore
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duckduckgo.mobile.android&listing=serp

AppStore
https://apps.apple.com/us/app/duckduckgo-privacy-browser/id663592361?ppid=6a9fa4fa-30e4-4d05-a3b4-e2fd28ee294d

Det kan også bruges til Mac
https://duckduckgo.com/mac

Windows kommer snart:
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2023 - 13:50 #12
Eksempler:

https://youtu.be/XzkUpTNJSOw

2 🤣😂
https://youtu.be/jo28O-WVWD8

-Måske kan man lige så godt lave selv. Kigger på det senere.

I mellem tiden, er der hjemmesider i gerne vil se eksempler på hvor 'I don't care about cookies' kan testes fra?
04. februar 2023 - 12:36 #13
Forstår jeg det rigtig hvis jeg tilføjer 'I don't care about cookies', i min browser bliver jeg ikke spurgt om cookies, men jeg accepter dem uden spørgsmål om jeg vil acceptere dem.
04. februar 2023 - 12:56 #14
Har indtil videre dette forslag til at ændre cookies, når jeg nethandler.
Så må jeg ændre hvis Mit ID fejler, til accepter cookies og gå til bage via dette link jeg har lavet som genvej på bogmærkelinjen i Chrome

chrome://settings/cookies
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2023 - 13:28 #15
"I don't care about cookies' fjerner notits og ikke accepterer cookies. Hver hjemmeside vil gerne gemme cookies.

Indtil individuelt server laves om til privat venlig hjemmeside, vil der gerne gemmes cookies, så du som bruger kan gemme dine præferencer og er der brugerkonto, vil dette også gemme, så dit besøg til specifik hjemmeside huskes.

Ikke på deres server, men på din egen browser, det samme markedet indgår med at lave cookies, for at se hvad bruger er interesseret i, så der gemmes cookies.

Dette ændrer sig desværre ikke medmindre man laver en politik og lovgivningner omkring ingen cookies brug.

https://www.youronlinechoices.com/den/dine-valg
04. februar 2023 - 13:34 #16
Ok, slutter her og tak for de gode vejledning angående cookies fravalg/tilvalg
tak for din tid, #15
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2023 - 13:56 #17
Forresten, hvis du har indstillet Chrome browser via
chrome://settings/cookies

Ikke accepter tredjepart er også fint.

Jeg vil mene, at du også kan indstille browser til at slette så snart du lukker Chrome, medmindre det stadigt er manuelt. Du kan ændre kun til ingen tredjepart ved tillad og blokker:
https://bit.ly/3jCZgUh