Avatar billede nu_igen Professor
03. februar 2023 - 22:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ændre partition på Imac med Win7 via Bootcamp.

Hej. Det er yderst sjældent jeg bruger Mac delen, som har 100 GB ledig udover installationens kapacitet. Dem kunne jeg godt bruge i Windows, hvor der kun er 60 GB tilbage.
Er det en operation jeg selv kan slippe godt fra? Jeg vil ikke slette mac delen helt.
Ingeborg
Avatar billede INK Ekspert
04. februar 2023 - 12:54 #1
Det kan godt lade sig gøre. Du kan google flere metoder. Først går man i Mac delen og med diskværktøj formindskes Mac partitionen. Dernæst kan man i Windows delen med et diskværktøj øge partitionen for Windows. Det forudsætter dog, at boot-partitionen for windows ikke ligger mellem de to områder. Her bliver det farligt/spændende og måske lykkes det.
Du skal først have en sikkerhedskopi af både Mac og Windowsdelen, så du har backup (det bør man under alle omstændigheder altid have).
Men jeg vil kun anbefale denne operation såfremt du føler dig vel hjemme i teknikken, men såfremt det går galt er du på den. Så skal det hele reetableres, hvilket kan være særdeles bøvlet.
Jeg vil selvfølgelig ikke afvise, at du kan slippe godt fra det, men hvis du mangler lagerplads er en ekstern harddisk meget nemmere og mere sikkert.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. februar 2023 - 13:03 #2
Hvis pladsmangel på Windows 7 kan det vel flyttes til et eksternt medie i stedet for at risikere at data går tabt. I øvrigt så håber jeg da ikke du bruger WINDOWS 7 over nettet da den formodentligt er hullet som en si.
Avatar billede nu_igen Professor
05. februar 2023 - 11:50 #3
Hej og tak. Jeg overfører til extern HD. ( indrømmer blankt at jeg ikke har større tiltro til en ekstern HD) i forvejen laver jeg en Backup af de vigtigste filer til den) HD på 2 TB.
Burde jeg have en ekstra HD som “EKSTERN ARBEJDS  HD “?
Ingeborg
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2023 - 12:10 #4
Jeg har brugt eksterne diske i over 20 år, og har ikke mistet data på noget tidspunkt. Jeg har ud over på mine 2 stationære også data på 2 eksterne harddiske(i alt 4 steder).
Jeg tilslutter dem kun når jeg skal lave backup/overføre filer. Har dem ikke tilsluttet ellers.
Om du har behov for en ekstra disk kan jeg ikke vurdere.
60Gb er jo stadig en del plads.
Avatar billede supportsiden Professor
05. februar 2023 - 13:47 #5
Avatar billede nu_igen Professor
05. februar 2023 - 14:17 #6
#4 win partitionen er oprindelig 325 Gb. Med 60 GB tilbage går  jeg ud fra at det går lidt udover hastigheden. Såvidt jeg kan se, er der auomatisk disdefragmentering  på den del.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2023 - 15:52 #7
Du har ca 20% friplads så det tænker jeg ikke betyder noget for hastigheden.
Ram og programmer der kører i baggrunden hele tiden er det der vil nedsætte din hastighed.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2023 - 15:53 #8
Er din disk SSD må der ikke køre defragmentering. Det vil slide disken unødigt.
Avatar billede nu_igen Professor
07. februar 2023 - 17:09 #9
Jeg må google SSD. kender ikke forskellen desværre.
Ingeborg
Avatar billede 220661 Ekspert
07. februar 2023 - 17:53 #10
Ssd står for Solid State Drive og har ikke bevægelige dele. En ssd har et hvis antal den kan skrives til. Og flytning af filer når man defragmenterer betyder ønødige skrivninger
Avatar billede nu_igen Professor
07. februar 2023 - 18:19 #11
Tak!👍🏻