Avatar billede Locutuzdk Novice
06. februar 2023 - 10:39 Der er 6 kommentarer

Dårlig PSU, motherboard eller GPU.

Jeg har problemer med min computer fryser i spil. Når jeg starter nogle spil op fryser selve computeren i flere sekunder ad gangen. Mit Stream Deck fryser, USB enheder blinker on/off. Video fryser, enten på ekstern skærm eller bare i baggrunden. Jeg får nogle gange en besked, når jeg tabber ud af spillet, med mit internet har været offline. Når jeg tabber ud af spillet, fungerer det hele fint: stream deck, USB, internet og video fortsætter.
Jeg har for et stykke tid siden, haft problemer med mit grafikkort. Lige pludselig sank Clock core og memory drastisk. Har fået det op igen og det ligner det fungerer ordentlig igen. Kan dog ikke overclocke Core Mhz via Afterburner, men sagtens memory.
Med min begrænsede viden, ligner det at der ikke kommer strøm nok, når der kører et spil. MEN jeg er overhovedet ikke sikker, da min PSU før har leveret rigelig strøm.
Er der nogle kloge hoveder, der har en idé?
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. februar 2023 - 11:16 #1
Er der tale om en bærbar eller en stationær pc?
Hvad men støv - er den meget støvet kan varmen der opstår i komponenterne ikke komme væk, og maskinen bliver ustabil, og kan også finde på helt at lukke ned.
Hvis den er meget støvet så kan trykluft på dåse være en stor hjælp.
Trykluft på dåse fåes bl.a. disse steder:

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/

https://www.power.dk/computere-og-tablets/monitorer-og-skaerme/skaermrens-og-rengoering/hama-cleaner-400-ml-komprimeret-luft/p-1064714/

https://www.avxperten.dk/komprimeret-luft/?gclid=Cj0KCQiA54KfBhCKARIsAJzSrdoSCLGonuNQrfSaGsCFFpBNC3mqVPvvQGBdJn8XQ37pZMf0HiyckKAaAnr-EALw_wcB
Avatar billede Locutuzdk Novice
06. februar 2023 - 11:32 #2
Det er en stationær. Jeg har i går støvsuget og pustet luft ind i alle blæsere.
Har lige nu haft problemet igen. Og min GPU går fra 400 til 2000 MHz. Også inde i et spil
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2023 - 14:10 #3
Har du målt dine temperaturer? Speccy vil ikke give de korrekte værdier. HWMonitor mener jeg et program hedder der kommer med pålidelige målinger.
Avatar billede Locutuzdk Novice
06. februar 2023 - 15:49 #4
Både Afterburner og Gpu-z viser temperaturer i det normale.
Avatar billede kurtba Ekspert
06. februar 2023 - 22:51 #5
Prøv at lade være med at booste dit grafikkort. Lad det køre uden at forsøge at overclocke noget som helst.
Avatar billede Locutuzdk Novice
23. februar 2023 - 10:41 #6
Jeg har nu ikke længere problemer med at spillet fryser. Dejligt.
Men når en video kører på en anden skærm, fryser videoen. Især youtube er slem, med både billede og lyd Disney plus er det kun billedet der fryser lidt.
Det er det samme, om jeg booster grafikkort via Afterburner eller ej.