09. februar 2023 - 17:22 Der er 5 kommentarer

Er denne cpu kompitabel?

Hej, jeg kunne godt tænke mig, at opgradere cpu'en (og måske lidt flere komponenter) i min computer. Jeg har prøvet at kigge lidt selv efter nogle cpu'er, men problemet er, at jeg gerne vil være helt sikker før jeg køber cpu'en, om den overhovedet er kompatibel til de andre komponenter i computeren; og hvis ja, om jeg skal opgradere nogle andre dele, for at den giver sin fulde ydeevne.
Kravet jeg har til det, er at den skal kunne udfylde minimumskravene for Hogwarts Legacy og måske lidt mere.
Min computer hedder "HP Pavilion Gaming Desktop 690-0808no". Jeg har lagt et link med computeren på Elgiganten herunder:
https://www.elgiganten.dk/product/gaming/gaming-pc/stationar-gaming-computer/hp-pavilion-gaming-690-0808no-stationare-computer-sort/16646

Mvh Oliver R
Avatar billede kurtba Ekspert
09. februar 2023 - 21:56 #1
Du spørger om en bestemt cpu kan bruges i din pc, men skriver intet om, hvilken cpu du har kig på? Ikke nemt at svare på.
Generelt kommer din evt. opgradering jo også an på, om du er tilfreds med at køre spillet med minimums kravene eller vil køre det for fuld skrue.
Her kan du se kravene:
https://www.gamespot.com/articles/hogwarts-legacy-pc-system-requirements-minimum-and-recommended-specs/1100-6510526/#:~:text=Hogwarts%20Legacy%20Recommended%2FHigh%20PC%20Requirements%20Operating%20System%3A%2064-bit,DirectX%20Version%3A%20DX%2012%20Storage%3A%2085%20GB%20SSD
Det jeg umiddelbart bemærker, at hvis den har de specifikationer, som står i linket, så vil du umiddelbart skulle opdatere cpu og nok også din harddisk, da sidstnævnte kun er på 256 gb og Hogwarts alene tager 85 gb. Jeg ved ikke, hvad du har i forvejen, men kunne forestille mig, at du måske ikke har for meget ledig plads i forvejen. Derudover skal du også have ektra ram i, da der kræves 16 gb.
Vil du op og opfylde kravene til at køre for fuld skrue, vil det også kræve et nyt grafikkort, og så tror jeg du i stedet skal overveje at købe en ny pc i stedet for.  Prisen løber hurtigt fra dig - plus at du stadig sidder med en gamer pc, som er i det billige segment.
Jeg har ikke undersøgt, hvilke cpu.er som opfylder kravene, som du evt. kan udskifte den nuværende med.
Avatar billede Peter Guru
10. februar 2023 - 07:08 #2
Det var ikke et projekt jeg ville kaste mig over. Motherboardet skal skiftes fordi chipsættet skal passe til cpu'en. Chipsættet er loddet på systemboardet.

Du er bedre tjent med at købe en ny Pc.
Avatar billede pgh71 Mester
10. februar 2023 - 10:42 #3
Hvis den cpu du påtænker er nævnt her burde den virke.
Processor upgrade information
TDP: 65 W
Socket type: LGA1151_CFL
Motherboard supports the following processor upgrades:
Processor
TDP
Intel Core i5+ 8400 (2.8 GHz base frequency, up to 4 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 9 MB cache, 6 cores)
65 W
Intel Core i5-8400 (2.8 GHz base frequency, up to 4 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 9 MB cache, 6 cores)
65 W
Intel Core i7+ 8700 (3.2 GHz base frequency, up to 4.6 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 12 MB cache, 6 cores)
65 W
Intel Core i7-8700 (3.2 GHz base frequency, up to 4.6 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 12 MB cache, 6 cores)
65 W
Intel Core i3-8100 (3.6 GHz base frequency, 6 MB cache, 4 cores)
65 W
Intel Pentium Gold G5400 (3.7 GHz base frequency, 4 MB cache, 2 cores)
54 W - 58 W
Intel Pentium Gold G5420 3.8 GHz base frequency, 4 MB cache, 2 cores
54 W
Intel Celeron G4900 3.1 GHz, 2 MB cache, 2 cores
54 W
Intel Celeron G4930 (3.2 GHz base frequency, 2 MB cache, 2 cores)
54 W
Intel Core i7-9700 (3 GHz base frequency, up to 4.7 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 12 MB cache, 8 cores
65 W
Intel Core i7-9700F 3 GHz base frequency, up to 4.7 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 12 MB cache, 8 cores
65 W
Intel Core i5-9400 2.9 GHz base frequency, up to 4.1 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 9 MB cache, 6 cores
65 W
Intel Core i5-9400F 2.9 GHz base frequency, up to 4.1 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 9 MB cache, 6 cores
65 W
Intel Core i3-9100 3.6 GHz base frequency, up to 4.2 GHz with Intel Turbo Boost Technology, 6 MB cache, 4 cores
12. februar 2023 - 14:02 #4
Jeg har læst jeres kommentarer igennem, og forstår at det er bedre at købe en ny computer. Jeg vil nu gerne bygge min egen, så derfor har jeg fundet nogle komponenter, som jeg synes lyder ok. I må meget gerne sige, om i synes, der er noget, der skal ændres, eller om der er noget, der ikke er kompatibel. Jeg har lavet et link herunder med komponenterne.
https://buildmypc.net/rigs/klODSu
Avatar billede kurtba Ekspert
12. februar 2023 - 14:56 #5
Er du klar over, at du kan købe en færdigsamlet pc for samme penge? Så har du garanti osv på at det virker.
Ved at købe det hjem på den måde i løsdele, kan det give virkelige problemer, hvis noget er defekt. Hvad er defekt - købt hjem fra udlandet osv.
Men det er selvfølgelig op til dig.
Så vidt jeg kan se, vil den du vil samle selv koste ca. 9743 kr. plus forsendelse, og så er der ingen harddisk i.
For 8000 kr. kan du købe en næsten tilsvarende men med en 1 tb ssd disk i.
https://topdata.dk/shop/452-top-gamer/13701-top-gameri5-12400f16g-ramrtx3060-12g1tb-ssd-nvmewatercooled/
CPU er lidt mindre, men hvis det er et issue for dig, så kan du opgradere til en i5-12700 for ca. 2000 kr. Altså en som er endnu større end den du har kig på.
Og så rammer du altså ca. din egen pris, men nu med hd og samlet med garanti for at den virker ved modtagelsen.
Jeg har selv tidligere samlet et utal af pc.er selv, men med de priser man kan købe færdigsamlede til, er jeg forlængst holdt op med det, medmindre der er nogle helt specielle krav, som ellers kan være svære at opfylde.
Der findes flere firmaer i DK, som er specialister i samlselv, så jeg valgte kun Topdata, fordi jeg selv har købt pc hos dem til både mig selv og til bekendte, og der har kvaliteten altid været i orden i forhold til prisen.