Avatar billede Jesper O. Juniormester
13. februar 2023 - 20:20 Der er 39 kommentarer

Router og 5 stik/hul/porte

Hej,

Min D-link router (ca 4-5 år gammel) har på bagsiden 5 "huller" hvor internetkablet passer i. Det første er numereret fra 1 til 4 og det sidste er gult med teksten internet nedenunder.

Mit spørgsmål: hvad er forskellen på de 5 muligheder?

Årsag til spørgsmål: jeg mener internetkablet altid har siddet i det gule hul. OG både min lap-top og box fra Yousee har fungeret perfekt. Men da jeg havde alle stik og ledninger ude ifm afstøvning - kan jeg ikke huske hvor internet kablet sad.
Problemet er nu: hvis jeg sætter stikke i den gule (der siger internet) virker mit internet slet ikke på lap-toppen. Sætter jeg stikket i fx nr. 4 så virker 2,4G og jeg har internet på min lap-top. Men 5G virker ikke?

Så tilbage til det oprindelige spørgsmål, hvad er forskellen på de 5 "huller".

På forhånd tak.
Mvh
Jesper
Avatar billede puren Ekspert
13. februar 2023 - 21:28 #1
din dlink box er sat op at dit internet kommer i porten med internet og så router den det vidre til de 4 andre porte samt wifi, men såsådan er der fysisk forskæld på dem,

start med at tage strømmen til både din yousee- og dlink-box box
tænd din yousee box ved 2-3 min og så tænd din dlink box
så skulle det gerne virke
Avatar billede Jesper O. Juniormester
13. februar 2023 - 22:06 #2
Desværre virkede forslaget ikke.

Og når jeg sætter internetkablet i porten med teksten internet så virker mit trådløse netværk slet ikke (hverken 2,4G eller 5G) og jeg kan ikke bruge min lap-top.
Det "sjove" er at jeg får beskeden: forbindelse til interenettet? og sikker forbindelse.

MEN som nævnte hvis jeg sætter internet kablet i port 4 på routeren, så virker nettet (2,4G) på min lap-top.

PS: jeg tror du forudsætter at jeg anvender internet kabel til min yousee boks - det gør jeg ikke - den har altid kørt trådløst.
Avatar billede puren Ekspert
13. februar 2023 - 22:57 #3
har du ændret indstillinger på din dlink box??
Avatar billede Jesper O. Juniormester
13. februar 2023 - 23:07 #4
Nej - ikke bevidst.

TV-boks er dog helt ny (men er samme type som den gamle tv-boks)

Pt. virker både 2,4G og 5G hvis internet kablet sidder i port 2 (dvs. ikke den gule som du nævner er beregnet til internet kabel - MEN der mener jeg som nævnt at internet kablet sad tidligere - og hvor både trådløs til lap-top og tv-boks fungerede).
Avatar billede puren Ekspert
13. februar 2023 - 23:12 #5
men hvordan får din din dlink box så internet når den ikke har et kabel til din yousee box??
Avatar billede Jesper O. Juniormester
13. februar 2023 - 23:20 #6
aahh ok. Misforståelse.

Det er en ren tv-boks til at se tv kanaler.
Til internet forbindelse har jeg en "stikkontakt" i væggen hvorfra der sidder et kabel til min router.
Avatar billede Peter Guru
13. februar 2023 - 23:24 #7
Der er slet ingen tvivl om at routeren skal forbindes til internettet via det gule stik. Stik 1 - 4 kan betragtes som en stikdåse med fire stik som fordeler internetforbindelsen ud til fire porte. Når det gule stik tilsluttes til internetadgangen vil der også være forbindelse til wifi delen i routeren. Der er vel sluttet strøm til routeren? Lyser lamperne som de skal?
Avatar billede puren Ekspert
13. februar 2023 - 23:32 #8
hvis det er en yousee tv-box SKAL den i yousee boxen
Avatar billede Jesper O. Juniormester
13. februar 2023 - 23:38 #9
lige svar på sidste først. Yousee tv-box har altid kørt trådløst. (det ville kræve et 20 meter langt kabel hvis jeg skulle til at bruge kabel).

Der er lys i 3 af 8 mulige lamper på routeren. I port 2, da det er der internet kabel sidder pt (da jeg ellers slet ingen internet adgang har). Standby-knappen lyser også og  det trådløse signal (fire streger der bliver længere og længere) lyser også.
Avatar billede Peter Guru
13. februar 2023 - 23:47 #10
Jeg forstår ikke rigtigt hvordan routeren får forbindelse til internettet når der ikke er kabel i det gule stik. Der bør også være en lampe der skal lyse grønt når der er forbindelse til internettet via det gule stik.
Avatar billede puren Ekspert
13. februar 2023 - 23:49 #11
det gør jeg heller jeg hopper af....
Avatar billede Jesper O. Juniormester
13. februar 2023 - 23:53 #12
Det ved jeg ikke. Det kender jeg desværre intet til. Kan routeren evt. modtage det trådløst via de fire "antenner" den har?

Af de 8 lamper på routeren, kan jeg få de 6 til at give mening. (port 1-4, standby og trådløs signal - de to sidste ved jeg ikke hvad er. Der er heller ingen lys i.)
Avatar billede Peter Guru
14. februar 2023 - 00:05 #13
De fire antenner sender/modtager signalet videre til internettet via kablet i det gule stik. Det er den eneste adgang der er til nettet og routeren er den eneste enhed der har netforbindelse. Den ene af de lamper der ikke er lys i er den lampe der skal indikere om der er forbindelse til nettet via det gule stik.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
14. februar 2023 - 00:12 #14
Det er lidt vildt. For det gule stik er tomt. Og jeg har forbindelse til min router uanset om jeg vælger 2,4G eller 5G.
Det giver så tilgengæld god mening at den knap du nævner ikke lyser.

Jeg vil prøve at arbejde lidt videre med den på onsdag/torsdag. Mange tak for input indtil videre - det gør det noget nemmere at forstå sammenhængen i det hele.

Skriv endelig gerne flere forslag, som jeg kan afprøve onsdag/torsdag. Kan der fx være blevet aktiveret noget strømbesparelse eller lign. på lap-toppen ifm en opdatering? som gør at internettet ikke virker når stikket sidder i det gule stik.
Avatar billede Peter Guru
14. februar 2023 - 08:26 #15
Kan dit TV forbinde til internettet? Har du andre dimser du kan teste netforbindelsen med - f.eks. en anden Pc eller en telefon? Prøv at skrive ipconfig ved en prompt (windowstast + r og skriv cmd). Der skulle gerne (blandt meget andet) komme til at stå noget i retning af Wireless lan adapter Wi-Fi, IPv4 Address 192.168.1.x hvis Pc'en har fået en ipadresse. På min Pc står f.eks. 192.168.1.250. Du kan også skrive ping 192.168.1.1 hvorefter routeren svarer.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. februar 2023 - 10:20 #16
ad#14
Du skriver netop du har adgang til router. Det er godt nok, men du har ikke forbindelse "ud af huset". Så som flere har nævnt, er kabel i det gule stik adgang til internettet.
Avatar billede thov Forsker
14. februar 2023 - 13:23 #17
Routere kan 'altid' resettes.
Stik spidsen af en kuglepen ind i det lille hul indtil du mærker microswitchen klikke.
Med strøm på routeren, holder du den i nogle sekunder.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. februar 2023 - 19:06 #18
Hvis du går til indstillinger og vælger Netværk og internet og vælger Vis tilgængelige kan du så se din egen router? I det gule stik forbindes Routeren til det udefra kommende internet signal fra din udbyder! de fire andre er ti eksempel NAS Netværk.
https://ibb.co/LvkthDf
Avatar billede Jesper O. Juniormester
15. februar 2023 - 13:26 #19
@Peter: Tv er for gammelt. Gammel pc kan heller ikke få forbindelse. Jeg har prøvet det med promten og ping. Svar: ventetiden udløber for denne ansøgning.
Den står også: Adaptor LAN trådløs LAN forbindeler 1 - ikke connected.

@poko1: ja jeg ser min egen router en med 2,4G og en med 5G.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
15. februar 2023 - 13:32 #20
@poko1: ja nu ser jeg så ikke længere min egen router (efter jeg lavede en reset af routeren).
Avatar billede thov Forsker
15. februar 2023 - 14:22 #21
En reset af routeren fører den tilbage til tilstanden den havde,
da du pakkede den ud før ibrugtagning.
Med et netkabel mellem router og laptop, kan du gå ind og se hvad
routeren gemmer på.
En label under routeren, fortæller dig de data du behøver.
En adresse i browseren kan være http://router eller http://192.168.1.254
Derefter et login som i årtier har været 'admin'  og det Password du bruger
for at apparaterne kan få netadgang.
Avatar billede Peter Guru
15. februar 2023 - 14:23 #22
At du kunne se din routers wifi signal betyder at din router sender bærebølger på 2,4 og 5 GHz, men ikke at der er forbindelse til nettet. Hvis du sætter et kabel mellem din Pc og en af de fire switchporte i routeren burde du i en browser kunne skrive 192.168.1.1 i adresselinjen og få kontakt til routeren. Du bliver nok afkrævet brugernavn og password som sikkert står på bagsiden af routeren. Det kan være at dit wifi signal har skiftet navn og kanal efter reset? Hvordan kommer du på nettet nu?
Avatar billede Jesper O. Juniormester
15. februar 2023 - 14:32 #23
@poko1: nu kan jeg se min egen router igen - men situationen er den samme. Ingen forbindelse til internet
Avatar billede Peter Guru
15. februar 2023 - 14:45 #24
Er der ikke en udbyder der kan kontaktes?
Avatar billede Jesper O. Juniormester
15. februar 2023 - 16:04 #25
LIge nu får jeg beskeden : forbindelse til internet når jeg placerer musen markøren over trådløs ikonet. MEN når jeg vil se fx tv2.dk får jeg denne fejlmeddelse:

kan ikke finde ip adressen på tv2.dk udbyderen (noget i den stil)
No se ha podido encontrar la dirección IP del servidor de tv2.dk.

og det samme gælder andre sider. Dvs reelt ingen adgang til internettet,
Avatar billede Jesper O. Juniormester
15. februar 2023 - 16:09 #26
@Peter: jeg kan prøve det med kabel som du foreslår. Men hvad skal jeg så gøre/se efter når jeg får forbindelse til routeren. Har fundet adgangskoder osv.

(pt. jeg skriver her i forum fra en gammel lap-top som er forbundet til et åbent netværk uden adgangskode som en af naboerne åbenbart har).

mht udbyder, er der jo internetsignal i det kabel, så problemet ligger mellem routeren og min lap.top som jeg ser det. Og det er vel ikke udbyders opgave?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. februar 2023 - 16:16 #27
Prøv at kigge her har du disse forskellige forbindelsesmuligheder?
https://ibb.co/Vp4SnY9
Avatar billede Peter Guru
15. februar 2023 - 16:23 #28
Hvis du ikke har en udbyder så synes jeg at du skal få det bragt i orden og få en ny router - du har måske brugt naboens wifi hele tiden?
Avatar billede Jesper O. Juniormester
16. februar 2023 - 12:45 #29
@Peter: Nu har jeg sendt det "ping" du foreslog fra to forskellige lap-top.
Gennemsnitlig svartid var 5ms.

Jeg har også skrevet Ipconfig : og får bl.a adresse IPv4 og 192.168.0.104

Men hvad giver det af info?

Status er pt: routerens lampe for at den har internetsignal blinker. Både lap-top og mobilertelefoner kan se netværket (både 2,4G og 5G). Men ingen forbindelse til internettet.

Hertil kan tilføjes at hvis jeg sætter internetkablet direkte i min lap-top, så har jeg net adgang.

Ser fremtil at høre fra dig/jer. Tak.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
16. februar 2023 - 12:50 #30
@poko1: vedr din kommentar #27: jeg har trykket på lnket, men skal jeg kigge efter? frostår det ikke helt.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. februar 2023 - 13:36 #31
Du kan på det billede der fremkommer når du trykker på det se en router med de stik den har?De behøver jo ikke at være ens, men de må jo også findes noget lignende på din? Altså øverst på min ser du de 4 Lan porte hvor du enten kan tilslutte PC. Laptop
eller servere og hvis du ikke bruger dem så se bort fra det. så ser du det sted hvorfra din udbyders signal kommer og går ind i din Router.  der ud over Kan du tilslutte en fastnets telefon og et stik fra din strømforsyning. Dette er de stik som de fleste routere har! Og din må jo indeholde noget lignende? når den er tilsluttet skal du på din PC trykke på opret forbindelse og markere feltet opret automatisk så burde der fremkomme muligheden for at indsætte din routers Wi-Fi kode:
Avatar billede Jesper O. Juniormester
16. februar 2023 - 13:55 #32
@poko1: Mit internetkabel sidder i den gule og jeg er tilsluttet og har tastet kode.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
16. februar 2023 - 14:16 #33
MEN situationen er uændret. Jeg kan ikke se sider på internettet.
Håber Peter/nogen kan svare på min #29 info.
Avatar billede Peter Guru
16. februar 2023 - 16:31 #34
Var det 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 du pingede? Når du skriver ipconfig, så ser du Pc'ens ip adresse og den tildeles af routeren. Det virker nærmest som om routeren er defekt når der ikke er nogen form for forbindelse fra det gule stik til switchportene eller til wifi.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
16. februar 2023 - 23:26 #35
@Peter: Det var 192.168.0.1.
Adresse IPv4: er i dag 192.168.0.101 men i går sluttede den på 102.

Nyeste status: vores ene lap-top har nu internet forbindelse :-) Vi har under konfiguration - netværk og internet aktiveret noget. Og rettet i noget server DNS iPv6 og iPv4. Helt præcist hvad vi har foretaget ved vi reelt ikke. Desværre.

Ergo: routeren er ikke defekt. Og yousee levering af internetforbindelse til lejligheden via coax kabel fungerer. Det er altid godt at det fejlmulighed udelukket.

MEN vores anden lap-top, tv-boks og mobiltelefoner har vi stadig de samme problemer. Vedr. anden lap-top er situationen: forbundet til netværket (routeren) men ingen adgang til internet.

Vi er altså kommet et godt stykke videre og fået udelukket nogle fejlmuligheder - men mere held en forstand. Så gode ider/forslag osv. modtages stadig med stor taknemmelig hånd.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
17. februar 2023 - 00:01 #36
En lille ekstra info:

på alle de hjemmesider jeg forsøgte at tilgå, var der et lille udråbstegn til venstre for fx www.tv2.dk. Når jeg klikker på udråbstegnet står der: forbindelsen til denne side er ikke sikker. Men det er væk nu og jeg har som nævnt igen adgang til fx tv2.dk på den ny lap.top.

På den gamle lap-top får jeg stadig udråbstegnet på alle hjemmesider om at forbindelsen er ikke sikker.

Håber denne info kan få nogen til at forklare hvad jeg kan gøre. Det må jo være noget opsætning som er årsagen.
Avatar billede Peter Guru
17. februar 2023 - 07:42 #37
Jeg ved ikke om du har et bookmark til TV2 der hedder http://www.tv2.dk i stedet for https://www.tv2.dk? Din browser vil sikkert reagere negativt hvis s i https mangler. I øvrigt er der et punktum for meget i den hyperlink du angiver.
Jeg synes nu at alle disse mystiske fejl du oplever og at du i #25 får fejlmeddelelser på spansk fra tv2.dk virker noget konstruerede. Af denne grund stopper jeg min deltagelse i dette projekt.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
17. februar 2023 - 14:00 #38
#Peter: windows på begge lap-top er i sin tid sat op til spansk da min hustru er spansk, så mere mystik er der ikke i det. Det har iøvrigt aldrig givet anledning til problemer.

Mht. det ekstra punktum så var det alene en tryk fejl her i dette forum. Der skulle have stået: www.tv2.dk eller www.dr.dk
Det korte af det lange er at der i udråbstegnet til venstre for ex www.tv2.dk står at forbindelsen ikke er sikker.  Og det gælder alle gængse hjemmesider jeg prøver tilgå.
Avatar billede Jesper O. Juniormester
17. februar 2023 - 15:18 #39
Er der nogen som kan forklare hvad IpV6 og IpV4 betyder:

Når jeg laver en ipconfig - får jeg bl.a:

adresse Ipv6 lokal........... og så et nummer fe80: osv samt
adresse IpV4 ................ 192.168.0.100

Tak på forhånd.