Avatar billede nu_igen Professor
15. februar 2023 - 19:01 Der er 14 kommentarer

Er dansk grammatk forbudt på nettet og FB?

Hej
I en håndarbejdsgruppe har  nogle medlemmer spurgt mig om hvilke garner jeg  bruger. Jeg har svaret pænt og skrevet garnernes navne med VERSALER. Så skriver admin af gruppen og spørger, hvorfor jeg råber.😵‍💫 Hillemænd, dur dansk grammatik ikke på facebooksprog? Hvor lærer man finesserne ved det åbenbart særlige netsprog?
Med mine 82 år gider jeg ikke en ny dansk grammatik 🥴. Jeg er jo i forvejen fra en årgang, der i 1950’erne måtte skille sig af med skulde, kunde, vilde ….🤯. Jeg opfatter det som en røffel at blive beskyldt for at råbe på grund af et par VERSALER.  (Jeg er iøvrigt 3 sproglig korrespondent 😆).
Nå pyt.
Ingeborg
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2023 - 19:54 #1
Jeg er selv ikke så meget yngre end dig. Det har nok ikke så meget med din alder eller korrekt dansk at gøre, som du tror. Jeg er selv af en årgang, hvor mange skulle vænne sig til, at substantiver pludseligt ikke længere skulle skrives med stort. Mine forældre havde en del problemer med det.

Det har noget med netsproget og sprogudvikling at gøre. Det er ikke nogen officiel regel, men én af  netsprogets uskrevne  "etiketter" er, at brugen af versaler opfattes som råberi.

Det skrevne sprog adskiller sig  fra det talte ved, at det ikke kan gengive ansigtsudtryk eller et hævet toneleje.Hvis man af én eller anden grund ønsker at fremhæve vigtigheden af nogen del af teksten, må man derfor finde andre metoder. Alle forfattere har haft det problem siden opfindelsen af tekstsprog :-)

Jeg har selv altid været meget interesseret i sprogbrug, og en uddannelse som translatør eller korrespondent stod øverst på min liste over videreuddannelser for mange år siden efter gymnasiet. Prøv f.eks. at læse linket herunder:

https://doepud.co.uk/netiquette
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2023 - 19:58 #2
Og så glemte jeg lige at tilføje dette fra mit link:

Use mixed case, UPPER CASE LOOKS AS IF YOU'RE SHOUTING!
Avatar billede nu_igen Professor
15. februar 2023 - 21:25 #3
Hej og mange tak for linket, som jeg har læst grundigt på. Imidlertid ved jeg ikke, hvordan jeg ændrer skriften til kursiv, bold eller anden erstatning for ikke at genere nogen ved at råbe.🥴 Kan man overhovedet gøre det på en Ipad?
Ingeborg
Avatar billede fase Professor
15. februar 2023 - 21:37 #4
Kan du ikke formatere skriften til det du vælger. Det undersøger jeg i morgen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2023 - 22:27 #5
Det kunne jo også være at den der har skrevet ikke ved hvordan det staves eller måske ikke er dygtig nok
Hvorfor dog så bruge store bogstaver i besked tilbage???
Jeg fatter ikke hvorfor man bare ikke ignorerer og skriver pænt tilbage i almindelig skrift. Hvorfor udstille en person som du intet ved om??
Avatar billede 220661 Ekspert
15. februar 2023 - 22:35 #6
Det samme gælder for udråbstegn. Jeg hader når jeg ser at brugere forsøger at gennemtrumfe deres meninger og indlæg med et udråb i slutningen af deres udmeldinger. Det pynter ikke på indlægget.
Avatar billede nu_igen Professor
16. februar 2023 - 09:19 #7
Jeg har skrevet en hel del i mit liv. Blandt andet mange opskrifter, hvor der er mange ting man skal være opmærksom på. Her er det rart for læseren at nogle punkter er fremhævet med versaler, fordi det skærper opmærksomheden og at man i en lang tekst hurtigt kan fæstne øjet ved Versalerne. I en opskrift er der desuden ofte punkt opstilling og anden formatering. Jeg har måttet tage hensyn til at ikke alle kan printe eller har en farveprinter, så passager kunne fremhæves med farver.
Ingeborg
Avatar billede fase Professor
16. februar 2023 - 09:34 #8
#7 Det drejer sig ikke om at fremhæve en tekst med versaler, fed eller italic skrift. Det drejer sig om, brugen af vesaler i indlæg her eller andre steder som f.eks. mails, bliver opfattet som en råben. Så det har intet med grammatik at gøre.
I et brev vil det ikke blive opfattet som råben.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. februar 2023 - 11:56 #9
𝐭𝐞𝐬𝐭
metode:
virker KUN i browser, ikke fb-app.
gå ind på https://fsymbols.com/facebook/bold/
få linjer nede er en grå boks med lidt tekst, klik på den og skriv et navn eller andet
under det tastede kan du vælge et design, og så klikke på Copy i designets linje
Så åbnes et faneblad i browseren til facebook, og du sætter teksten ind med Ctrl+V

Hvis du starter med at skrive hele teksten ind i fx Notesbog i windows , så kan du hurtigt kopiere navne (et ad gangen) til fsymbols.com og sætte ind i Notesbog - når teksten er korrekturlæst kan du med Ctrl+A og Ctrl+C markere og kopiere hele skrivet, og så sætte det ind i facebook som et samlet indlæg med Ctrl+V.

𝓞𝓰 𝓭𝓮𝓽 𝓿𝓲𝓻𝓴𝓮𝓻...
Avatar billede nu_igen Professor
16. februar 2023 - 11:56 #10
Jeg har ikke været på kursus for at lære den slags finesser. Hvor dælen skulle jeg vide det fra? Jeg måtte også slå lol op.🫣
Avatar billede nu_igen Professor
16. februar 2023 - 12:22 #11
#9
Tusind tak fordi du havde tid og lyst til at hjælpe. Men…… (gad vide, hvordan man skal tolke mine prikker🤔) det er en omstændelig procedure, som jeg aldrig vil have lyst til, så hellere undlade at skrive eller svare.
Med venlig hilsen - Ingeborg 💐
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2023 - 18:00 #12
Til mit indlæg i #2 har jeg brugt det, der hedder BBCode. De fleste websider understøtter det, men jeg ved ikke, om dit gør. Når først man har prøvet det nogle gange, er det let at huske Du skal blot huske denne kombination af tegn fra tastaturet:

[]    [/]    .Det må ikke være ()  (/)  Og så skal du kunne huske u for underlined, b for bold, i for italics, osv.
Avatar billede milter Ekspert
16. februar 2023 - 18:01 #13
Og så glemte jeg selvfølgelig linket. Det kommer her:

https://www.wikihow.com/Use-BBCode
Avatar billede nu_igen Professor
18. februar 2023 - 10:41 #14
Tak for svaret. Desværre for kompliceret for mig, idet jeg bruger Ipad, win og Mac keyboard. Der er ingen problemer med win keyboard. Jeg bruger mest ipad i forbindelse med FB.