Avatar billede FisterSovs Novice
19. februar 2023 - 10:55 Der er 2 kommentarer

Hvilken Mac skal købes?

Hej!
Står og skal købe ny computer. Jeg har udkig på en MacBook Pro 2023 standart model, men søger lidt hjælp/erfaringer.

Computeren skal bruges til hverdagsbrug men også uddannelse - uddannelsen bliver formentlig noget ala Multimediedesigner, så den skal kunne trække flere tungere programmer samtidig.

Nogle der har erfaringer med hvor mange ram, chip etc. der vil være bedst på langsigt?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2023 - 13:05 #1
Sjovt, at man ligger spørgsmål her, når alt relevante er på hjemmesiden
https://www.apple.com/dk/macbook-pro-14-and-16/

Fra Apple Insider eksempel
https://appleinsider.com/inside/16-inch-macbook-pro/vs/2023-16-inch-macbook-pro-vs-2021-macbook-pro---compared

--
🙃Hopper af tråden og med disse, jeg håber, at du vælger ene. Fortsat god dag
Avatar billede INK Ekspert
19. februar 2023 - 13:18 #2
Det er jo et budget spørgsmål. Og hvad mener du med langt sigt?
Jeg har både en iMac27 fra 2010 og en MBP fra 2015. Begge blev købt med Intel i7 processor og masser af RAM.
Du vil kunne klare dig med en M2 processor i mange år (M2 pro og Max er selvfølgelig bedre, men også væsentligt dyrere). Jeg ville vælge 512 GB og så supplere med eksterne harddiske for mange store projekter. Jeg ville også vælge 16 GB RAM, igen er 24 GB selvfølgelig bedre, men det kræver igen budget.
Så der er næppe noget simpelt/enkelt svar.