Avatar billede Anders A Novice
19. februar 2023 - 17:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forskellig WiFi-hastighed pc/telefon/tablet

Hej -

Når jeg tester min hastighed (fast.com) via WiFi på min pc, tablet og telefon på samme sted, opnår jeg vidt forskellige download-hastigheder.

På PC op til 200 Mbps; tablet ca. 90-100 Mbps og mobil kun 45-50 Mbps.

De er forbundet til samme netværk (2,4 GHz).

Telefonen understøtter op til 802.11ax og tablet .ac.

Når jeg slår WiFi fra på telefonen og kører på 5G, kan jeg komme højere op (ca. 100 Mbps).

Hvad kan mon forklare, at telefonen ikke kan blive hurtigere?
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2023 - 17:53 #1
WiFi vil altid give forskellige hastigheder, uanset hvilken enhed du tester på. Der er så utroligt mange ting, som har indflydelse på hastigheden at det ikke kan siges at én ting afgør det.
WiFi er et trådløst signal, og er under indflydelse af mange ting.
Avatar billede puren Ekspert
19. februar 2023 - 19:35 #2
som #1 er inde på der er mange ting i wifi men der er så også stedet du tester op i mod?? hvor mange tests er der igang der??

og så er der lige en ting mere som mange folk glemmer hvad din internet hastihed er jo kun hvad du skal lave fra dit hjem til din udbyder og ikke hvad du skal have til en eller anden random side på nettet
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2023 - 21:08 #3
Det kommer an på hvordan dit router er opsat. Er det med nyere generation smækker den nok 5Ghz og 2.4Ghz sammen og tilslutter efter bedste egenskaber fra dine enheder på samme wifi-navn.

Det vil være ideelt at separere 5 Ghz og 2.4 Ghz med andet navn. Hvis den ikke kan smække to frekvenser sammen vice versa med at seperat navn, måske kan du indstille dit wifi til at bruge seneste generation som udgangspunkt for at se om den har ønskede effekt.

Jeg fik forleden udskiftet til nyt og ser at der er radar og smækker frekvenser sammen som et. Det skabte problemer for mine smart enheder og fik svært med at parre enhederne som skulle kunne snakke sammen med smart home enheder mv.
Det løste at separere frekvenserne med to forskellige navne, og når seneste WiFi router kan skifte separat på grund af radar, er der ikke behov for aktivt at kigge efter hvilken kanal den skal være på.

Men hvis radar ikke virker, eller dit WiFi ikke har radar, kan det hjælpe med at skifte kanal og specielt og indstille den til at benytte seneste generation for bedste overførselshastighed.

Der er forskel på router wifi generation til pc wifi generation og mobil wifi generation.
Som du allerede var lidt ind på med WiFI ac og WiFi AX.

Held og lykke med at finde rette indstilling her er lidt eksempel

https://youtu.be/RBZwXFqN6uU

https://youtu.be/XGEkS9JU6Iw

WiFi generations

| 802.11    = WiFi 0  |
| 802.11b  = WiFi 1  |
| 802.11a  = WiFi 2  |
| 802.11g  = WiFi 3  |
| 802.11n  = WiFi 4  |
| 802.11ac = WiFi 5  |
| 802.11ax = WiFi 6  |
| 802.11ax = WiFi 6E |
| 802.11be = WiFi 7  | (May 2024)

| 802.11    = WiFi 0  | 1997 | 1 to 2 Mbit/s                                    | 2.4 GHz |
| 802.11b  = WiFi 1  | 1999 | 1 to 11 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11a  = WiFi 2  | 1999 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11g  = WiFi 3  | 2003 | 6 to 54 Mbit/s                                  | 2.4 GHz |
| 802.11n  = WiFi 4  | 2008 | 72 to 600 Mbit/s                              | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ac = WiFi 5  | 2014 | 433 to 6933 Mbit/s (or 6.9 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6  | 2019 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    | 2.4 / 5 GHz |
| 802.11ax = WiFi 6E | 2020 | 574 to 9608 Mbit/s (or 9.6 Gbit/s)    |  2.4 / 5 / 6 GHz |
| 802.11be = WiFi 7  | 2024 | 1376 to 46120 Mbit/s (or 46 Gbit/s) |  2.4 / 5 / 6 GHz |
Avatar billede Peter Guru
19. februar 2023 - 22:55 #4
Hvad menes med radar i forbindelse med wifi?
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2023 - 01:00 #5
Ja, det er lidt ligesom dette her
https://youtu.be/RBZwXFqN6uU

Men den er bare indbygget med på routeren.

Eksempel kan man se ved at gå ind i sit eget router og finde trådløse navne og kanaler andre bruger:

1.
https://ibb.co/g69Sx9t

2.
https://ibb.co/KDFMhyX
Avatar billede Peter Guru
20. februar 2023 - 08:55 #6
Jeg lader min router bestemme hvilke kanaler der bruges. Der har endnu ikke været wifi problemer og down- og upload hastigheden ligger på omkring 930 Mbps / 530 Mbps. På etagen nedenunder er der en tandlæge som har seks AP'er og de sender hver især på en 2,4 GHz og en 5 GHz kanal. Der lægges på denne måde beslag på 12 kanaler.
Avatar billede ebea Ekspert
20. februar 2023 - 09:04 #7
#5 - Hvad er det du prøvet at fortælle med den YouTube Video, du har lavet! Syntes du det bliver mere smart/fancy af at du bruger et tredie parts værktøj, til at vise det, som de fleste Routere har i dag, nemlig hvad der bruges af kanaler, og hvilke frekvenser (2,4 - 5 Ghz)

Hvis nu du enkelt havde fortalt spørgeren (i #4), at Radar blot er et analyse værktøj, så tror jeg også vedkommende havde forstået hvad du mente.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2023 - 14:38 #8
Ja, det kunne havde været oplyst, men ksn ses på billede vedhæftet online "radar". 😄🤣
Avatar billede Anders A Novice
20. februar 2023 - 17:12 #9
Tak for jeres svar.

Hastigheden er testet flere gange lige ved siden af routeren. Med kablet forbindelse kan jeg nå op på >800 Mbps, så det er næppe forbindelsen ud af huset, der er problemet. Har  også prøvet flere forskellige kanaler på routeren.

Men har vist lokaliseret problemet. Samsungs Galaxy A-serie indeholder kun en 1x1 WiFi-antenne. Det passer med, at den forbinder med max "link speed" på 72 Mbps lige ved siden af routeren, som er det maksimale, der kan opnås på 20 MHz båndbredde. Så en testet download-hastighed på 45-50 Mbps er vist meget rimeligt. Min gamle Galaxy S7 telefon har 2x2 antenne og forbinder med dobbelt "link speed" på 144 Mbps og kan komme op i nærheden af 100 Mbps i download, når jeg tester. Ligesom min tablet.

Så det er nok i virkeligheden telefonen, der er den skyldige. Alternativet er at forbinde til 5 GHz-nettet, men det dækker ikke hele huset. Men 45-50 Kbps dækker vist også de fleste behov :-)