Avatar billede Uvanga Ekspert
20. februar 2023 - 17:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Filhistorik - en overset / nedprioriteret funktion. Bare en betragtning..👌

Filhistorik - en overset / nedprioriteret funktion. Bare en betragtning.

Jeg har nu i en periode anvendt filhistorik som en af mine backup muligheder. Det fungerer godt, kører som standard backup hver time i al evighed. Der er forud defineret de mapper som kopieres. Man kan selv tilføje yderligere mapper, hvis man har behov for det. Filhistorik medtager ikke programmer i backup, men
som backup af filer og mapper, mener jeg det fungerer ok.
Som nævnt i overskriften er dette ikke et spørgsmål, kun en betragtning.
Men kommentarer og  erfaringer modtages dog gerne✌
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2023 - 18:07 #1
Hvilket system ligger der bag? - det er ikke noget der er indbygget i en basal Windows, mig bekendt.

Der findes "Shadowcopy" til større miljøer, men jeg gætter på at du udnytter at OneDrive har indbygget versionering. Som standard vist op til 20 kopier.

Hvis det er en teknologi a´la denne, så skal du være opmærksom på at nyere "kryptolockere" er bekendt med det, og derfor krypterer filer op til 50 gange, så den ældste version du kan gendanne, også er krypteret. Det er derfor ikke verdens bedste backup med den betragtning.

Og den samme betragtning er formentlig gældende hvis du sletter en fil - så slettes den også relativ hurtigt fra OneDrive...

Fil-versionering har reddet mig mange gange - men et backup-system er det ikke i mine øjne.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2023 - 18:38 #2
#1 Ole h is du går ind i kontrolpanelet i Windows kan du se filhistorik. Den har været der længe. Bed ikke om den kom med Xp eller
Hvornår den kom ind i systemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2023 - 18:42 #3
Den hedder sikkert sikkerheds kopiering .
Avatar billede Uvanga Ekspert
20. februar 2023 - 18:50 #4
Ok, så kom du mig i forkøbet 220661.
Det var disse oplysninger jeg ville komme med.
Filhistorik siden Windows 7.
Der er lidt forskel på hvordan man opsætter det i windows 10, sammenlignet med windows 11.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2023 - 18:55 #5
Ok. Jeg troede faktisk den gik længere tilbage men du har sikkert ret .
Når man går i kontrolpanel skal man vælge store ikoner. Så ser man filhistorik med det samme.  Mi  er helt deaktiveret.
Avatar billede INK Ekspert
20. februar 2023 - 19:33 #6
Der findes som standard i både Windows 10 og 11 2 systemer: Filhistorik og Sikkerhedskopiering og gendannelse. Filhistorik gemmer som navnet indikerer alene filer, mens Sikkerhedskopiering kan være komplet kopi.
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2023 - 19:51 #7
Og i bund og grund er det vel bare en måde at gemme og sikkerhedskopiere filer på, som man alle dage har kunnet gøre manuelt eller med 3.parts-programmer hvis man har styr på, hvor filerne og mapperne ligger :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
20. februar 2023 - 20:28 #8
ad#7
Det er det, filhistorik kører dog helt automatisk når det er sat op. Skal man gendanne filer, åbner man kontrolpanel, og finder filhistorik. Her kan man vælge den dato man ønsker at gendanne fra.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. februar 2023 - 21:54 #9
Filhistorik er hovedsaligt lavet for at kunne gendanne enkeltfiler, som man på den eller anden måde har fået ødelagt/mistet noget af indholdet af.
Man sidder måske og arbejder på et dokument, og så opdager man på et tidspunkt at man har fået slettet noget eller ødelagt det på anden måde.
Så kan man lukke dokumentet og finde det i stifinder, hvor man så højreklikker på det og vælger egenskaber og vælger fanen tidligere versioner. Der  kan man så finde de tidligere versioner af filen, som der er lavet ved at have filhistorik kørende, og så gendanne ud fra det.
Jeg bruger det ikke selv, men kan da godt se, at det kan være brugbart for nogen.
Avatar billede bvirk Guru
21. februar 2023 - 09:29 #10
Er historik, i ordet forstand, ikke overkilled. Kommer til at slette en fil - shit den er væk! - nå nej der er jo en backup backupstedet. Cronjob der kører hver morgen kl. 4, på en fitlet2 der bruger 8Watt, laver et mirror af udvalgte filer - man kan sige at det ikke er historik for filens historie, indhold før sidste backup, findes ikke.
Er klar over det sikkert sker på stedet i moderne windows og på en relevant måde for desktops, men er det virkelig historik og ikke bare 'sidste version'?
Avatar billede bvirk Guru
21. februar 2023 - 09:41 #11
Kan se det er lidt samme som skrevet i #9 - ægte historik kan have relevans for udvalgte filer der arbejdes på, men ikke alt det hvis indhold aldrig ændres.