Avatar billede ronrea Seniormester
20. februar 2023 - 23:09 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

4G wifi modem

Hej
Jeg benytter et usb-modem med Sim-kort for at kunne komme på nettet.
Det kører fint, men nu er det begyndt at "disconnecte" ca en gang i timen
Så går der ca 3-5 minutter, så er den connected igen?

Det er irriterende, hvis man fx sidder og streamer eller andet

Er der nogle, som kender til dette - og hvad kan jeg eventuel gøre for at ændre det.

Jeg har prøvet at resette modem'et til "factory settings". Det ændrer tilsyneladende ikke noget.

venlig hilsen
ronrea

.
Avatar billede valby Ekspert
21. februar 2023 - 02:14 #1
Du skriver ikke hvad det er for et modem. Der er jo meget store pris og kvalitetes forskelle. Hvilken udbyder har du, og hvor stærkt er signalet. Måske er antennen for lille. Og så er det også et spørgsml om plaseringen.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2023 - 06:38 #2
Jeg tænker noget strømstyring lukker for det.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2023 - 07:35 #3
Tag SIM-kortet ud og tilslut SIM-kortet til din smartphone. Lad den hente APN og accepter APN opsætning.

Færdig? Tag SIM-kortet ud af smartphone og slut den tilbage til din 4G wifi modem.

SIM-kortet mangler opdateret APN eller bekræftet APN. Dette sker engang i mellem.
Alene fra 4G wifi modem kan dette bekræftelse af APN eller opdateret APN ikke lade sig gøre, så der er lidt manual arbejde omkring sådant.

Jeg håber det hjælper.

Jeg hopper af. 🤓👍
Avatar billede ronrea Seniormester
21. februar 2023 - 11:33 #4
Tak for svarene :-)

Jørgen B
Jeg har prøvet at tage simkortet ud af 4G Wifi modem og sætte det i en iphone, genstartet den og derefter benyttet den som hotspot.
Derefter tilbage med simkortet i 4G modem'et, og prøvet igen
Det virker desværre fortsat ikke.
Jeg har fundet ud af, at det hopper af hver gang jeg streamer tv.- efter nogle minutter. Er der evt noget specielt ved at streame, som kan gøre det.

Vil nu prøver at åbne bt fx - og lade denne side stå åben for så at se om den også hopper af i denne situation

vh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2023 - 12:04 #5
Gå i enhedshåndtering og tag egenskaber og se om du kan fjerne at Windows må lukke for enheden. Gå evt også i Windows strømstyring og prøv at køre i høj ydelse når du streamer.
Avatar billede ronrea Seniormester
21. februar 2023 - 12:29 #6
Hej 220661 :-)

Det er en stationær pc med windows 7 ikke en bærbar
Strømstyringsplan er valgt som Balanceret(anbefales)
Kan ikke finde nogle indstillinger specielt gældende for streaming desværre

Enhedshåndtering
Er det mon :
"Remote NDIS based Internet Sharing Device"  under Netværkskort, det drejer sig om ?
Jeg kan desværre ikke finde noget med at windows ikke må lukke for denne enhed ?
Avatar billede ronrea Seniormester
21. februar 2023 - 12:40 #7
Valby
Det hedder 4G LTE wifi modem
Det er sådan set bare et usb stik med plads til et simkort
vh
ronrea
Avatar billede valby Ekspert
21. februar 2023 - 14:08 #8
Så vidt jeg kan se, hører det til i den billige ende, Pris 249 kr.?
Måske vil et andet modem, med bedre antenne, løse roblemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2023 - 16:27 #9
#6 Da det er usb baseret dims. burde det stå under usb tænker jeg.
Men I Windows strømstyring kan du i de avancerede indstillinger ændre på forskellige ting.
Tryk skift indstillinger for plan for så at gå i vis avancerede indstillinger.
Så går du ned til usb og udfolder denne. Under selektiv afbrydelse sætter du usb til deaktiveret.
Avatar billede ronrea Seniormester
21. februar 2023 - 21:00 #10
Du er genial "220661" :-)

Tror det virker. Har i alt fald streamet nu i ca 20-30 min.

Kan du måske komme med en ide til hvordan jeg gør streamingen lidt lysere ?

Selve skærmen (en ThinkVision) står på 100 % for brightness

Måske er der en indstilling i windows også her :-)

vh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2023 - 21:05 #11
Tak for rosen. Nej ikke umiddelbart med at det er lidt mørkt.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. februar 2023 - 21:06 #12
Windows 7 var en version jeg sprang over.
Gik fra Xp til Win 8 og op på 10.
Avatar billede ronrea Seniormester
21. februar 2023 - 21:07 #13
Valby
Ja, det er jo selvfølgelig en mulighed at købe et dyrere router.
Men den her er dejlig let at have med :-)
Avatar billede ronrea Seniormester
24. februar 2023 - 16:09 #14
Hej Igen 220661
Det virkede som sagt med at ændre i strømstyringen
Jeg har bla ændret fra Balanceret(Aktiv) til Høj Ydeevne

Men nu er det ændret tilbage (automatisk)

Jeg kan ikke få den til at gemme indstillingerne ?

Kan du evt hjælpe igen igen :-)

vh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2023 - 16:16 #15
Okay vi må prøve noget andet så.
Når du er i strømstyringen, så vælg at ændre indstillinger for Balanceret plan.
Gå i de avancerede indstillinger for plan.
Der skulle så formodentligt komme en boks op.
Udfold usb indstillinger. Håber der står noget med indstillinger for selektiv afbrydelse her?
Tryk på + tegn og sæt den til "deaktiveret".
Prøv at se om det kan løse det.
Jeg har ikke en forklaring på hvorfor den har ændret tilbage og hvorfor du ikke kan genvælge høj ydelse.
Håber det løser dit problem en gang til.
Avatar billede ronrea Seniormester
24. februar 2023 - 16:20 #16
Tak igen :-)
Jeg har i mellemtiden lavet en ny Strømstyringsplan med Høj Ydeevne
Håber det virker :-)
vh
ronrea
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2023 - 16:24 #17
Under alle omstændigheder ville jeg tjekke den ud med usb i den balancerede plan hvis den nu hopper tilbage igen bare for en sikkerhed.
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2023 - 16:24 #18
Vi krydser fingre for den forbliver i den nye plan.
Avatar billede ronrea Seniormester
24. februar 2023 - 16:28 #19
Ja, men det gjorde jeg faktisk også fra begyndelsen, men det ville den heller ikke "huske".
Det blev altid automatisk tilbagestillet af en eller anden grund...
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2023 - 16:31 #20
Har du tjekket om der er nogle indstillinger i bios vedrørende strømstyring af hardware? På nogle bios kan man her vælge hardware baserede indstillinger på strømstyring.
Avatar billede ronrea Seniormester
24. februar 2023 - 16:41 #21
Æv. Nu hoppe modem'et ud igen.
Æh Bios. Det har jeg ikke megen forstand på :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2023 - 16:57 #22
deaktiver  selektiv afbrydelse for usb enheder for din  strømplan plan
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2023 - 16:59 #23
Avatar billede ronrea Seniormester
24. februar 2023 - 17:41 #24
Hej
Det har jeg gjort på min nye Strømstyringsplan med Høj Ydeevne :-)

vh
ronrea
Avatar billede ronrea Seniormester
26. februar 2023 - 17:41 #25
Hej igen
Det fungerer desværre fortsat ikke.
Har prøvet at koble den på router, det gør bare at det "hakker" eller "fryser" hele tiden når jeg kører direkte fra PC'en.
Streamer jeg på en gammel tablet (4-5 år og langsom) fra samme router, er der ingen problemer
Har også prøvet det på en anden pc. Det er begge Lenovo Tiny modeller. Den ene er i3 og den anden i5 Det duer ikke på nogen af dem?
Du nævnte noget med en BIOS indstilling. Er det noget jeg evt tør pille ved :-)

vh
ronrea
Avatar billede ronrea Seniormester
26. februar 2023 - 18:08 #26
Kan lige tilføje at det også fungerer glimrende med usb-donglen på en bærbar Thinkpad - heller ikke af nyere dato :-)

vh
ronrea