Avatar billede Carsten Juniormester
26. februar 2023 - 15:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ændre favre på markeret celle af flere celler

Jeg har et regneark Excel 2021 DK.
Kolonne A indeholder navne på ansatte.
Række 1 indeholder datoer (f.eks. B2=01-01-2023 og B3=02-01-2023)

Jeg har en knap i celle A1 som gør de celler som er markeret grønne.

Jeg har brug for en programkode jeg kan sætte til en anden knap der KUN ændre grønne celler til blå.

Hvis jeg med musen markere B2:K27 og trykker på knappen, skal alle de grønne celler i området ændres til blå.

Jeg har dette, men det virker kun, hvis alle markerede celler er grønne:
Sub GodkendAlle()

If Selection.Interior.Color = 5287936 Then
Selection.Interior.Color = 12611584
End If

End Sub
Avatar billede jens48 Ekspert
26. februar 2023 - 17:30 #1
Jeg kunne ikke lige få det til at virke med dine farvekoder, men denne makro ændrer grønne celler til blå

Sub GodkendAlle()
Dim C As Range
For Each C In Selection
If C.Interior.Color = vbGreen Then
C.Interior.Color = vbBlue
End If
Next
End Sub
Avatar billede Carsten Juniormester
26. februar 2023 - 18:19 #2
Tak for din interesse.

Det virker. Jeg antager at dine vbGreen og vbBlue henviser til standardfarver eller temafarver, hvorfor det ikke fungere med min grønne farve.
Avatar billede Keld Broe Seniormester
28. februar 2023 - 12:00 #3
Du kan ændre koden til at tjekke for både grøn og lysere grøn farve (da der er flere nuancer af grøn i Excel). Her er en mulig løsning:

Sub SkiftTilBlå()
For Each cell In Selection
If cell.Interior.Color = RGB(146, 208, 80) Or cell.Interior.Color = RGB(198, 239, 206) Then
cell.Interior.Color = RGB(91, 155, 213) 'Skifter til blå farve
End If
Next cell
End Sub

I dette eksempel tjekker koden for både grøn farve (RGB(146, 208, 80)) og lysere grøn farve (RGB(198, 239, 206)). Hvis cellen har en af disse farver, så skifter koden farven til blå (RGB(91, 155, 213)).

Du kan tilpasse farvekoderne til de præcise farver, du bruger i dit regneark.