Avatar billede densortehingst Seniormester
27. februar 2023 - 11:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

lave en stregkode

Jeg vil gerne have en stregkode, hvor der f.eks står

min-stregkode

det kunne også være et serienummer til min skærm

00a-re4-34r

det er ikke svært at lave en stregkode med Brother eller dymo software eller lignende.

Nu får jeg en fin stregkode, som ser rigtig ud, MEN når jeg skanner den, så kommer der til at stå:

min+stregkode eller 00a+re4+34r  :( :( :(

jeg har fundet ud af, at jeg kan bruge / i stedet for, så kan skanneren læse det, men så kommer min label til at hedde: min/stregkode

Hvad gøre jeg galt ????
Avatar billede falster Ekspert
27. februar 2023 - 11:55 #1
Prøv (først) at teste den på nettet. F.eks. her

https://barcode.tec-it.com/en

(Der er mange symbolsæt at vælge mellem.)
Avatar billede Keld Broe Seniormester
28. februar 2023 - 08:42 #2
Det lyder som om du bruger Code 39 symbologi til at lave dine stregkoder. Code 39 er en almindelig type stregkode, der kan indeholde tal og store bogstaver samt nogle specielle tegn som -.*$/+%.

Problemet er, at der er to versioner af Code 39: Standard og Full ASCII. Standard versionen kan kun indeholde de 44 tegn nævnt ovenfor, mens Full ASCII versionen kan indeholde alle 128 ASCII tegn ved at bruge nogle af de specielle tegn som præfiks.

For eksempel kan du lave et lille bogstav a i Full ASCII Code 39 ved at bruge $A som præfiks. Men hvis din scanner ikke er indstillet til at genkende Full ASCII Code 39, vil den læse $A som +A i stedet.

Derfor får du plus-tegn i dine skannede data, fordi din scanner ikke forstår de præfikser, der bruges til at lave små bogstaver eller bindestreger i Full ASCII Code 39.

Der er to mulige løsninger på dette problem:

Hvis du kan ændre din scannerindstilling til at genkende Full ASCII Code 39. Dette afhænger af din scannermodel og manual, men det kan normalt gøres ved at scanne en bestemt stregkode eller ændre en parameter i softwaren.

Du kan ændre din stregkodeindstilling til at bruge Standard Code 39 i stedet for Full ASCII Code 39. Dette betyder dog, at du kun kan bruge de 44 tegn, der understøttes af Standard Code 39, og du skal undgå små bogstaver og bindestreger.
Avatar billede densortehingst Seniormester
28. februar 2023 - 11:13 #3
Selvfølgelig skulle jeg bare have skanneren til at læse det samme som printeren spyttede ud :)