Avatar billede perbjo Juniormester
02. marts 2023 - 10:00 Der er 6 kommentarer

Hvad er funktionen get.cell på dansk?

Hej Eksperter :)
Ex.
Jeg vil hente data fra celle B1, hvis teksten i B1 er med fed font.
I celle A1 skriver jeg '=Hvis(B1=....... og så kan jeg ikke komme længere.
Jeg har søgt på det og får at vide, jeg skal bruge get.cell funktionen. Jeg kan bare ikke finde den på dansk.
På de mange sider med oversættelser mellem engelsk og dansk optræder get.cell ikke.
Den eneste funktion jeg får frem med 'Hent' er 'DHent', og det er bestemt ikke den, jeg har brug for.

Er der mon nogle herinde der kan hjælpe?

Venlig hilsen
Per
Avatar billede falster Ekspert
02. marts 2023 - 10:39 #1
Se på denne, selvom det ikke direkte er et svar på dit spm. - først et citat:

Get.cell (an old xl 4 macro function) can be used to return more info about the worksheet environment than is available with the cell() function. No VBA code (or skills) are required. One complication is that you cannot use get.cell directly in the worksheet. However, there is a work-around...

fra

https://www.mrexcel.com/board/threads/info-only-get-cell-arguments.20611/

(Fremhævelserne er mine.)
Avatar billede ebea Ekspert
02. marts 2023 - 10:46 #2
Der er ikke en get.cell funktion på dansk. Det du måske tænker på (eller skal bruge) er formel funktionen "CELLE".
Med den, kan du trække oplysninger ud  fra den celle du refererer til. Men du kan ikke få reference til, om der er brugt en Fed font.

Herunder, kan du se en oversigt over, hvad der kan ses med funktionen.

https://support.microsoft.com/da-dk/office/celle-funktionen-51bd39a5-f338-4dbe-a33f-955d67c2b2cf?ns=excel&version=21&syslcid=1030&uilcid=1030&appver=zxl210&helpid=xlmain11.chm60173&ui=da-dk&rs=da-dk&ad=dk
Avatar billede perbjo Juniormester
02. marts 2023 - 11:13 #3
Tak for jeres svar :)
Det løste ikke mit problem, men godt at vide funktionen ikke findes på dansk.
Jeg må fortsætte mine forsøg og se bort fra at finde formatering.
Avatar billede ebea Ekspert
02. marts 2023 - 11:38 #4
#3 - Jeg har lavet et lille eksempel, hvor du kan hente info med en VBA function.
Du kan se både CELLE funktion, og VBA function, i eksemplet.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du ændrer formatering i en celle, skal du genberegne dit ark.

https://www.dropbox.com/scl/fi/3z5xoal32ew4gl0c07ajm/celle-v-rdi.xlsm?dl=0&rlkey=o1hhbiw6j8799skd1wtouk0w3
Avatar billede acore Ekspert
02. marts 2023 - 11:59 #5
Funktionen findes heller ikke på engelsk. Alle Excel funktioner findes på alle sprog. Se https://support.microsoft.com/en-us/office/excel-functions-translator-f262d0c0-991c-485b-89b6-32cc8d326889

Det må være en gammel version af Excel eller noget i den stil.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
02. marts 2023 - 12:34 #6
GET.CELL() er en XL4 makro funktion, og du benytter den i et moderne Excel regneark ved at oprette et navn ('Navnestyring') med funktionen, og dernæst indsætte dette navn i din celle i regnearket.

Funktionen hedder 'HENT.CELLE' på dansk.

Du opretter simpelthent navnet, og indsætter formlen:
=HENT.CELLE(20;A1)

Udskift celle A1 med den celle, som du vil teste.

Hvis du f.eks. opretter navnet 'ERCELLENFED' med den nævnte formel, kan du efterfølgende i din test celle blot skrive:
=ERCELLENFED
(uden slut paranteser)

...som vil give 'SAND', hvis det første tegn i cellen er fed.