Avatar billede L_Amtoft Mester
06. marts 2023 - 12:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG, HVIS

Hejsa
jeg har to kolonner med hver sin talrække i kolonne D og E (i tabellen er de navngivet Kolonne1 og Kolonne2).
i Kolonne4 har jeg et LOPSLAG, for at se hvilke tal der er i kolonne1, men ikke i kolonne2 [=HVIS(D25<>"";LOPSLAG(D25;[Kolonne2];1;FALSK);0)]
Det virker.

i kolonne H vil jeg gerne lave en HVIS-formel, for at hjælpe brugeren. Hvis tallet ikke er i kolonne 2, skal der komme en besked "xxx er ikke i kolonne2".
Min formel: =HVIS([@Kolonne1]=[@kolonne4];"OK";[@Kolonne1] & " er ikke i kolonne 2")
giver enten et OK eller #I/T
Jeg har prøvet at skrive de aktuelle cellenavne (D25 og G25) i stedet for de overordne (@Kolonne1 og @Kolonne4), men det gør ingen forskel.
Avatar billede anedi Ekspert
06. marts 2023 - 13:49 #1
Prøv at sætte en HVIS.FEJL rundt om udtrykket:
=HVIS.FEJL(HVIS([@Kolonne1]=[@kolonne4];"OK");[@Kolonne1] & " er ikke i kolonne 2")

Vh
Andi
Avatar billede Keld Broe Seniormester
06. marts 2023 - 14:58 #2
Hej!

Det ser ud til, at der er et par småting, der skal justeres i din formel. Prøv at ændre formelen i kolonne H til følgende:

=HVIS(LOPSLAG([@Kolonne1];[Kolonne2];1;FALSK)=0;[@Kolonne1] & " er ikke i kolonne 2";"OK")

Her bruger jeg LOPSLAG-funktionen igen til at kontrollere, om værdien i kolonne1 findes i kolonne2. Hvis den ikke findes, vil LOPSLAG returnere 0, og HVIS-formlen vil vise den ønskede besked. Hvis den findes, vil HVIS-formlen vise "OK".

Bemærk også, at jeg har flyttet LOPSLAG-funktionen ind i HVIS-formlen. Dette er fordi, at HVIS-funktionen kun kan have to resultater, og LOPSLAG kan returnere flere end to forskellige resultater afhængigt af input.
Avatar billede ebea Ekspert
06. marts 2023 - 15:01 #3
Dine formler virker "i princippet", hvilket du kan se, ved at forenkle din tabel formel:
=HVIS(D25=E25;"OK";D25 & " er ikke i kolonne 2")
Hvis de 2 tal afviger, vil du få beskeden som du har indsat din formel.

Men hvis du bruger hele din kolonne i din tabel formel, vil det ikke virke.
Avatar billede L_Amtoft Mester
06. marts 2023 - 16:00 #4
#1
jeg får fejl på formlen

#2
jeg får stadig #I/T som resultat ved tal som er i kolonne1, men mangler i kolonne2

#3
desværre så ved jeg ikke om de to tal der skal afstemmes, står i samme række
i min test skal D35 (707,00) afstemmes med E38 (770,00) - her har jeg skrevet forkert for at få en difference.
Jeg vil derfor gerne have en besked "707,00 er ikke i kolonne2", senere udvider jeg måske regnearket med en kolonne der fortæller "770,00 er ikke i kolonne1" eller den store forkromede "707,00 er ikke i kolonne2 og 770,00 er ikke i kolonne1" - men man skal lære at kravle før man kan gå :-)
Avatar billede ebea Ekspert
06. marts 2023 - 16:50 #6
#4 - Det gav lidt mere klarhed over hvad du ville ;-) Prøv nedenstående formel, til en test.
=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(D35;E1:E100;1;0));D35 & " er ikke i kolonne 2";"OK")

Du kan dog ikke få returneret et tal, fordi du har en tekst i din SAND FALSK returnering, så 707,00 bliver til 707.
Avatar billede ebea Ekspert
08. marts 2023 - 11:14 #7
#6 - Du kan godt få vist fulde beløb (decimaler), ved at bruge TEKST funktionen, inde i formlen.

=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG($D$35;$E$1:$E$100;1;0));TEKST($D$35;"0,00") & " er ikke i kolonne 1";"OK")

Og hvis du vil have lidt "ekstra på":

=HVIS(TÆL.HVIS($E$1:$E$100;$D$35)>0;"Beløbet "&TEKST($D$35;"0,00")&" er i kolonne 2";"Beløbet "&TEKST($D$35;"0,00")&" er ikke i kolonne 2")