Avatar billede stan6 Novice
06. marts 2023 - 17:27 Der er 7 kommentarer

Udskiftning af CMOS batteri

Hej alle,  min stationær pc  viser pludseligt forkert dato og tid. Man skal vist ud-
skifte den såkaldte CMOS batteri på bundpladen , batteri er af type CR2032,
og jeg har flere af dem hjemme. MEN!!! jeg har læst et eller andet sted, at man må ikke bare tage den gammle batteri ud, fordi  så mister bios indstillinger. Så nu står jeg og glør på den lille batteri og er bange at røre ved den. vordan gør man det rigtig?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2023 - 17:39 #1
Hvilke indstillinger?
Mig bekendt lander bios i standard indstilling når der ikke er strøm på batteriet til at gemme tid og andre indstillinger.
06. marts 2023 - 17:43 #2
Du skifter det bare.

Når batteriet er defekt taber den opsætningen, når maskinen er slukket, og den vil autokonfigurer når den bliver tændt, men den kan ikke selv sætte tid og dato.

Fjern strømstikket
Af med låget
Skift batteriet
Låget på
Strøm på
Sæt Tid og Dato

Pas på med ESD (Statisk Elektrisitet).
Hvis ikke du har et ESD Armbånd, så hold den ene hånd på kabinettet mens du skifter batteriet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2023 - 17:50 #3
Der er lige indstillinger som CSM/Safe Boot/UEFI - disse kan teoretisk have i en tilstand der ikke er magen til dem, PC´en er installeret efter.

Men det er ikke værre end at de skal sættes efterfølgende, så vil alt virke igen.
06. marts 2023 - 17:54 #4
Avatar billede stan6 Novice
06. marts 2023 - 18:34 #5
Så er den sat i!!
Mange tak for jeres hjælp. Tiden og dato er korekt.
Hilsen Stan6
Avatar billede 220661 Ekspert
06. marts 2023 - 20:15 #6
Velbekomme.
07. marts 2023 - 16:54 #7
Velbekomme.