Avatar billede Carsten Juniormester
09. marts 2023 - 21:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Range - ændre i vba

Klikker jeg på kolonne bogstavet C, så fremhæves hele kolonne C.
Når jeg herefter klikker på en knap med vba kode, hvor der står:
Dim C as range
Så kan jeg arbejdet med C som referere til kolonne C.

Kan jeg ændre range således, at klikkes på kolonne C, så vil min range kun gælde linje 3 til 60 (C3:C60).

Andre i samme regneark ville måske med musen fremhæve C11:D45 og her er ingen begrænsning, for linjen er er mindst 3 og ikke større end 60.
10. marts 2023 - 06:53 #1
Dim C as Range
C er bare et variabel navn, det refererer ikke til noget før du sætter det til det, men det ved du sikkert godt. Synes du skal sætte et lille r foran, så det typeangiver din variabel

Dim rC as Range    'eller Dim rcolC as Range eller Dim rCell as Range (ligegyldigt hvad det hedder)

'Set er metoden til at få en range variabel til at være et område, så...
Set rC = ActiveSheet.Range("C3:C60")

Håber det hjalp
Avatar billede Carsten Juniormester
10. marts 2023 - 09:48 #2
Tak for din interesse.
Jeg har sikker forklaret mig dårligt.

Det handler om at bruger af et regne ark kan finde på at markere kolonne C og eller flere kolonner frem til og med kolonne ND.

Fremhæves kolonne en eller flere kolonner og man trykker på knappen skift farve, er det meningen at det kun er i området mindst C3 og størst ND60 som vba udførslen skal arbejde med.
Er der ikke en begrænsning, så vil min funktion se på hver celler C61 til uendelig og det tager en krig.
Derfor vil jeg begrænse, så brugeren føler det nævn at fremhæve en kolonne og min vba funktion kun ændre i området linje 3 til 60 og dermed kørere vba koden hurtigt.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. marts 2023 - 11:10 #3
Set C = Range("C" & WorksheetFunction.Max(3, Selection.Row) & ":C" & WorksheetFunction.Min(60, Selection.Row + Selection.Rows.Count - 1))