Avatar billede Campino Novice
11. marts 2023 - 16:34 Der er 10 kommentarer

Kan ikke køre 144hz efter opgradering af grafikkort

Hej. Har netop opgraderet knægtens grafikkort. Da der ikke er DVI i grafikkortet kan han desværre ikke køre 144hz mere, men kun 60.
Har prøvet alle kabler jeg har liggende, uden resultat.

Grafikkort: 3060 (DP + HDMI)
Skærm: Acer GN246HL (HDMI, DVI, VGA)

Nogen der ved om dette kabel kan gøre det?

https://www.av-cables.dk/displayport-til-dvi/high-grade-displayport-til-dvi-kabel-hvid-2-m.html?fbclid=IwAR2yJkVBeg-xUqKEoQJ4k-g8Fl3dylhymmbvZBfC3zmkqzhuqDTPGcGyqyU

PFT :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2023 - 16:50 #1
Korrekt driver efter du har opgraderet?
Avatar billede Campino Novice
11. marts 2023 - 16:52 #2
Har opdateret alle drivere hvis det er det du mener.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2023 - 16:55 #3
Var det jeg mente👍
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2023 - 17:01 #4
jeg gamer ikke.
Jeg forstår bare ikke hvorfor 144 hz ikke kan opnås hvis det "gamle kort" kunne det med samme skærm og kabler??
Avatar billede Campino Novice
11. marts 2023 - 17:03 #5
Det gamle grafikkort havde DVI, det har det nye ikke. Den har DP og HDMI.
Har prøvet med HDMI, men det virker ikke.
Avatar billede milter Ekspert
11. marts 2023 - 17:48 #6
Du/din søn er nok blevet et offer for display-helvedet. Prøv at læse linket herunder og se, om det kan hjælpe dig:

https://www.displayninja.com/which-cable-do-i-need-for-144hz/

Jeg vil ikke en gange vove at foreslå noget om, hvor problemet ligger.
Avatar billede Campino Novice
11. marts 2023 - 17:52 #7
Den side har jeg studeret :-)
Her står der jeg kan bruge HDMI 1,4 kabel til 144hz 1920x1080. Men det virker ikke.
Har også læst et sted at man ikke kan bruge HDMI til 144hz, derfor gik jeg med tankerne om DVI til DP. Men aner ikke om det vil fungere. Har et sådan kabel, men ved ikke om det er for gammelt, det virker i hvertfald ikke :-(
Avatar billede milter Ekspert
11. marts 2023 - 18:10 #8
#7.

Og dine erfaringer er netop grunden til, at jeg ikke tør "gætte" på en løsning :-)

I mit link skal du især bide mærke i de dele, hvor der (oversat til dansk) skrives noget i retning af: "men du skal være opmærksom på,.... at i nogle tilfælde understøtter skærmen ikke...."
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2023 - 18:32 #9
https://youtu.be/A6rpSV-5RDo

Hej! Det kan være problematisk at køre en skærm med 144Hz, hvis dit grafikkort ikke har en DVI-port, da DVI ofte er det eneste interface, der understøtter 144Hz på ældre skærme. Men det betyder ikke, at det er umuligt.

Det kabel, du linker til, er et DisplayPort til DVI-kabel, og det kan fungere, hvis skærmen understøtter Dual-Link DVI, som er nødvendigt for at køre 144Hz. Du kan tjekke i din skærms specifikationer, om den understøtter Dual-Link DVI.

Hvis det ikke er tilfældet, kan du muligvis stadig køre 144Hz med et DisplayPort til HDMI-kabel, da HDMI 1.4 og nyere understøtter 1080p ved 144Hz. Men igen skal du tjekke i skærmens specifikationer, om den understøtter det.

Husk også at tjekke i din computers indstillinger for opløsning og opdateringsfrekvens, om den er sat til 144Hz. Du kan gøre det ved at højreklikke på skrivebordet og vælge "Display Settings" eller "Skærmindstillinger".

Jeg håber, at dette hjælper!
Avatar billede Campino Novice
11. marts 2023 - 18:48 #10
Så vidt jeg kan se på denne side understøtter skærmen DVI-D Dual link under "Connectivity".

https://www.displayspecifications.com/en/model/1170993