Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 15:26 Der er 32 kommentarer

Delvist sortskærm og sorte bogstaver og sort baggrund

HJÆLP ! Min søns skole bærbar PC er gået delvist i sort.

Sorte bogstaver og sort baggrund. Kun genvejene på skrivebordet kan man se..

Man kan se musen køre fint rundt, og jeg kan trykke mig ind i f.eks start. Men her efter er alt også sort. Så jeg kan ikke komme ind til indstilling mv.

Er man kommet til at trykke på en uheldig tast?

Hvad kan man gøre.

Vil gerne sende billed af den. Men kan ikke sætte noget ind her i tråden?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 15:29 #1
Du kan genstarte og se om det hjælper.

Du kan indlægge billeder med dem og definere hvornår det slettes, hvis dette ønskes.
https://imgbb.com/

https://postimages.org/
Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 15:40 #2
En genstart hjælper desværre ikke...

Jeg prøver lige billed...
Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 15:41 #3
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 15:46 #4
Det kunne tyde på at der er opstået fejl i forbindelse med opdatering?

Det er nok bedst at levere denne enhed tilbage til skolen eller kontakte skole IT-supporter omkring dette problem, da dette er skole IT-administration der kan løse dette, for der skal skole IT-administrator der skal forbedre dette.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 16:06 #5
Og det kan ikke blot være en indstilling i personlig tilpasning der er gået galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 16:11 #6
Indstillinger - personlig tilpasning  - vælg din tilstand.
Her skal den være lys i stedet for mørk.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 16:13 #7
Mangler lige farver efter personlig tilpasning.
Måske svært at få det justeret på grund af skærmens udseende.
Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 16:14 #8
Men jeg kan ikke finde ind i indstillinger. Da det meste er sort og bogstaverne ligeså. Så kan ikke komme ind og lave det om.

Ja tænkte også med opdatering. Men skolens it-løser er ikke altid samarbejds villig. Eller ihvertfald særlig effektiv. Så hvis nogen her havde løsningen. Vil jeg være SÅÅÅ glad.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 16:17 #9
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 16:19 #10
Systemgendannelses punkt har den det?
Gå i søg og skriv
rstrui.exe  (Kopier og sær ind)
der vil starte systemgendannelse
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 16:24 #11
Genstart den mere end tre gange og se om du kan få til at reparere selv, eller vende tilbage til tidligere tilstand ud fra dette?

Start den, så snart du ser Windows løber rundt i cirkel under opstart, sluk den.
Gør dette indtil du kan se, startop reparation.

Eksempel
https://youtu.be/yp5bfmRwRY0
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 16:36 #12
Hvis i ikke kan se når i skriver den kommando jeg lagde før, kan systemgendannelse også nås fra prompten i recovery tilstand som Jørgen B henviser til.
Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 16:55 #13
Men vil system gendannelse ikke slette alt data på pc'en?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 16:57 #14
Der burde være mulighed for at vælge, behold filer . . .
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 17:00 #15
#13 Systemgendannelse sletter ikke filer. Det er et punkt der fortæller hvilke systemindstillinger der var på tidspunktet hvor det blev oprettet.
Filer forbliver uændret. Programmer der er installeret i mellemliggende periode mellem punkt og til det gik galt forsvinder.
Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 19:55 #16
Genstart og reparation kunne ikke løse det.

Jeg vil gerne prøve systemgendannelse som i beskriver. Men kan ikke komme ind via start. Se billed. sort

Hvordan gør man det i recovery tilstand?

https://ibb.co/Xzn7nkY
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 19:59 #17
Foretag det samme nummer som før. Sluk og genstart 3 gange om nødvendigt og se om der kommer valg.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 20:03 #18
#16 Se video i #11
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 20:10 #19
Du skal ind i fejlsøgning og de avancerede indstillinger. Her kan du vælge systemgendannelse.
Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 20:15 #20
Ok. Men kan slet ikke komme dertil.

Man kan ikke trykke på en knap lige når den pbne for at komme til recovery tilstand?
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 20:18 #21
Bare blev ved med at gøre det indtil det kommer.
Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 20:28 #22
Nu kom jeg endelig til  recovery tilstand.. og YES tænkte jeg... MEN nu er det en skole PC - så når man kommer til disse steder skal der en adgangskode til. Som så kun skolens it-administrator har...

Irriterende... man kan heller aldrig opdaterer PC'en da det skal gøres med administration kode. Det bliver så bare aldrig gjort.

Jeg må desværre aflevere den til skolen og være tålmodig for at få det lavet hurtigt.

Men tror da helt sikkert en systemgendannelse havde gjort det.....

Tak for hjælpen ellers. Jeg vender lige tilbage ind på tråden når løsningen er fundet.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 20:33 #23
Ja, som sagt, er det jo skolens IT-afdelings der skal håndtere dette.

Jeg har arbejdet for en kommune før. Jeg kender jo lidt efterhånden hvad er hvad.

Ofte, hvis skolens IT-afdeling ikke ved hvordan det kan løses, bliver kommunens IT-afdeling kontaktet. 😂🙂
Avatar billede ikkenørd Novice
13. marts 2023 - 20:42 #24
Tror jeg skriver en seddel at det måske kunne løses med

Recovery tilstand & systemgendannelse

Ja det lyder som en lang process for it afdelingen 🙈😅
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 20:46 #25
Næ, hvis IT-manden kender til teknikken, vil det nok blive løst rask.

Det hurtigste vil være at redde filerne, hvis der skal gemme noget før man laver arbejdet, og installere hurtigt om til seneste opdateret udgave. Så det ikke opleves ikke igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 21:48 #26
Man kan vel ikke kalde sig en it afdeling hvis man ikke kan finde ud af så banal en ting som at køre en systemgendamnelse?? 😂
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 21:50 #27
😂
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 21:51 #28
Systemgendannelse tager længere tid, og løses hurtigere ved at installere om med seneste vedligeholdt OS.

Men bedst at tage filerne ud før man laver det er bedst. 🙃👍
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 22:18 #29
#28 Det er jeg så ikke enig i.
Personlige filer berøres ikke ved systemgendannelse. At lægge et nyt system ind vil tage længere tid hvis det skal gøres fra bunden af.
Kun hvis det gøres fra et image er det måske hurtigere.
#0 Jeg håber i får det løst hurtigt.
Velbekomme. Jeg forlader tråden  her.
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2023 - 22:25 #30
Det er hvad der kaldes, enterprise miljø. Dette enhed som kommer fra skolen har deres eget miljø og kommer ikke fra almindelig bruger pc.

De har deres eget vedligeholdt images som bare kan smækkes på PC'en som er allerede vedligeholdt.

Systemgendannelse vil allerede være fejlbehæftet i længere sigt og kan ikke betales at fortsætte med denne.

Systemgendannelse er XP og Windows 7 era.

Det er nyere tid, og alt overrides med ny installering disse dage, når det sparer tid.

Personlige bruger i dag, kan bare hente seneste OS fra Microsoft fra deres link og vælge opgradering i stedet for lave ren installation.

Skole IT kan sagtens flytte fil data som skal bruges, og lave vedligeholdt installation som frisk, så brugeren blot skal logge på og der kommer ingen fejlbehæftet OS af dette grund.

Dit løsning med systemgendannelse er ubrugeligt disse dage. Vi er ikke i 90erne.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. marts 2023 - 22:54 #31
#30 Jeg er enig med dig i alt hvad du skriver på nær de sidste to linjer.
Systemgendannelse virker også i 2023.
Jeg brugte det på en Windows 11 Home da en opdatering ødelagde boot på den ved sidste store opdatering.
Rullede opdatering tilbage og afnstallerede det program der var årsag til problem. Så jo det fungerer stadig på private computere.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. marts 2023 - 11:29 #32
Blot en tanke, hvis fejl er opstået uden IT-afdeligens mellemkomst, kan den evt. også rettes uden IT-support. Prøv f.eks. det der nævnes i vedhæftede fil. Windows Stifinder ligger i mappe nederst i fanen Processer:

https://ibb.co/C0dn3Zd