Avatar billede Peter Guru
14. marts 2023 - 09:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overførsel af videosignal

Hvordan overføres videosignalet fra f.eks. en bærbar Pc til den tilhørende skærm? Med Bluetooth? Man brugte vist fladkabler i gamle dage.
Avatar billede bvirk Guru
14. marts 2023 - 09:25 #1
Man bruger og har altid brugt kabler - ikke fladkabler så vidt jeg ved, for kablet er skærmet mod støj og udstråling. Bluetooth kan ikke overføre video - det har ikke båndbredden og er ikke en protocol der garanterer kontinuerligt signal.
I gamle dage, vga og tidligere - dengang tre farvekanoners vandrette og lodrette vandring skulle styres, indeholdt signalet synkronisering - afbøjningsfrekvenser lå i signalet.
De nyere, dvi og hdmi er netværk
Men altså - så  vidt jeg ved er videoforbindelser altid over kabel og af en type der er givet ved de stik som passer i computer og skærm
Avatar billede Peter Guru
14. marts 2023 - 09:33 #2
Tak for forklaringen. Det må være et meget tyndt kabel der anvendes og det må føres i forbindelse med hængslerne. Der er fri luft mellem selve Pc kassen og fladskærmen på min Lenovo T14s. Man kan altid prise sig lykkelig over at der ikke skal anodespænding til skærmen samme vej.
Avatar billede bvirk Guru
14. marts 2023 - 10:49 #3
Læst ordentligt: 'bærbar Pc til den tilhørende skærm' er spørsmålet lidt mere interessant.
Fra computer til skærm er der ikke en standard video protocol, men noget der giver mening på chip til chip niveau over korte afstande.
youtube: maskine disassemble udskifteting 🤓

https://www.youtube.com/watch?v=9Jtos06Vix0&t=230s
Avatar billede Peter Guru
14. marts 2023 - 11:42 #4
Det er ikke til at se hvor kablet mellem skærm og Pc befinder sig, men det må jo være elegant skjult i et af hængslerne.
Avatar billede bvirk Guru
14. marts 2023 - 12:04 #5
ja, der er ingen anden mulighed - utroligt at der ligger 30 eller 40 små ledere i sådan et tyndt kabel.
Avatar billede thov Forsker
14. marts 2023 - 14:24 #6
HDMI kabler findes, som ved USB, med 'mini' og 'micro' stik.
Min 4 år gamle Asus laptop er med micro-HDMI udtag, men er ikke kraftig nok til  at trække en hometrainer med Bkool.
Det klarer en desktop derfor fint med standard HDMI kabel.

Endnu en mulighed har jeg med en Android tablet, og Bluetooth til TV'et.
Adapteren i en HDMI indgang på TV, kan f.eks være en Chromecast.
Jeg bruger en Microsoft Display Adapter, fordi den er mere fleksibel.
Windows finder den nemt, uden brug af drivere eller app's.
Så den med at Bluetooth ikke duer til video, er en skrøne (med modifikationer).
Jeg oplever ingen forskel, når jeg streamer cykelturene.