Avatar billede Kris Novice
15. marts 2023 - 21:16 Der er 10 kommentarer

Flytte Domain til email

Hej
Som det sikkert fremgår af min formulering er jeg rimelig blank på dette felt, så bær over med mig.
Jeg har et domænenavn xxxxx.dk Det peger i dag på et webhotel hos one.com.
Her har jeg også min email.
Jeg ønsker nu at droppe min hjemmeside og udelukkende bruge mit domæne (xxxxx.dk) til mail.
I stedet for one.com (som jeg så vil opsige) vil jeg benytte proton-mail.
På Proton's hjemmeside er der en guide til hvordan jeg skal ændre MX records mv, men det kan jeg ikke finde på dk-hostmaster.
Hvordan gør jeg?
Mvh. Kris
Avatar billede puren Ekspert
15. marts 2023 - 21:48 #1
hos dk-hostmaster lejer du kun dit domæne, du skal havde nogle til at styre det one.com er en mulighed ellers er der og også simply.com

hvad de skal havde for det ved jeg ikke
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. marts 2023 - 21:55 #2
Opret en konto hos quickdns.dk - gratis.

Opret dit domæne med t MX-værdier opgivet af protonmail.

Hos dkhostmaster skifter du DNS-servere til dem quickdns.dk angiver.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2023 - 23:10 #3
Hej Kris,

For at ændre MX-records og flytte din email fra one.com til ProtonMail, skal du først logge ind på kontrolpanelet for dit domæne hos dk-hostmaster.

Derefter skal du finde sektionen "DNS" eller "DNS-indstillinger" og finde din eksisterende MX-record. Du skal derefter slette eller deaktivere denne MX-record og erstatte den med de MX-records, der er angivet af ProtonMail.

ProtonMail har en vejledning til dette på deres hjemmeside, så du kan følge deres anvisninger for at konfigurere dine DNS-indstillinger korrekt.

Når du har ændret dine MX-records, skal du vente på, at ændringerne træder i kraft, hvilket normalt tager et par timer til en dag, afhængigt af din DNS-udbyder.

Husk også at opsige dit webhotel hos one.com, når du er færdig med at flytte din email til ProtonMail.

Jeg håber, at dette hjælper dig videre 🙃👍

Jeg hopper af her 🙂
Avatar billede acore Ekspert
16. marts 2023 - 07:59 #4
#3: Hos dk hostmaster kan du kun sætte DNS-server - ikke andet. Så din løsning duer ikke.

#2 er en mulig løsning, men du skal beholde domænet for at bruge det til mail, og kan lige så godt gøre det hos one.com, og så lave opsætningen af MX- records der - uden at kende one.com. gætter jeg på, at det er muligt.
Avatar billede Peter Guru
16. marts 2023 - 09:12 #5
Hvad er MX records?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. marts 2023 - 09:35 #6
De angiver hvor emails skal sendes for domænet. https://www.cloudflare.com/learning/dns/dns-records/dns-mx-record/
Avatar billede Peter Guru
16. marts 2023 - 10:10 #7
Mail Xchange
Avatar billede Kris Novice
16. marts 2023 - 15:30 #8
OK. Det lyder som om man SKAL have et webhotel, selvom det kun drejer sig om at vidersende e-mails til Proton?

Hvor finder jeg så det billigste sted med god sikkerhed, som kan vidersende mine e-mails (ikke lagre dem)?

Jeg kan umiddelbart finde e-studio.dk som ser billigt ud, og de får fine TrusPilot anmeldelser, men jeg kender ikke deres sikkerhedshistori.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. marts 2023 - 15:58 #9
#8 - du behøver intet webhotel, men du skal have en DNS-udbyder.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
01. april 2023 - 04:50 #10
Du er nødt til at have en form for hosting, for at oprette en email der peger på dit domæne. Alternativt kan du jo tage en gratis gmail konto. Hvor du kan opsætte besvarelser, til at komme fra dit domæne registreret ved dk-hostmaster.

Ellers bør du følge #6 der er en ganske god instruktion.

Men som udgangspunkt, vil jeg tilråde at du tager den billigste hosting, ved enten one.com eller simply.dk og der opretter din email adresse - det betyder jo ikke at du behøver en hjemmeside. Men hvorfor i "al helvede", ønsker du en mail adresse der ikke kan søges, til en hjemmeside ???