Avatar billede visto Professor
18. marts 2023 - 12:18 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Notepad++ - finde to adskilte "ord"

Jeg ønsker at finde forekomsten af to "ord" i en stribe filer. Der er en masse andet, ord, tegn og html koder imellem disse to.
Første forekomst er <!> og altså ikke et egentligt ord; det andet er et ord. Det er vigtigt at rækkefølgen er, som jeg angiver den, altså først <!> dernæst ordet. Søgningen skal altså finde alle filer, der indholder
<!>(en hel masse andet)Ord2

Hvordan gør jeg det i Notepad++ ?
Avatar billede bvirk Guru
19. marts 2023 - 09:31 #1
Prøv med search mode: regular expressions og søg vha dette

<!>.+Ord2

Forklaring: punktum betyder hvad som helst og + betyder en eller flere.

https://www.regular-expressions.info/tutorial.html

Emnet er ikke let i sin mangfoldighed, men når det alligevel er en mulighed i enhver blot nogenlunde editor er det fordi selv små tricks er rare at have.
Avatar billede visto Professor
19. marts 2023 - 10:41 #2
<!>.+Ord2 kan noget men finder ikke det, jeg ønsker.

Når jeg tester med
<!>.+er
finder den fx "<!>større</!> koncentration, den højere", hvor jeg har markeret det er, som den finder, med fede bogstaver.
Men den konkrete ting, jeg ønsker at finde er:
<!>(hvad som helst andet)InsRef, hvor InsRef står sådan: <?php echo InsRef('
og det kan den ikke finde. Jeg ved ikke hvad i denne kodestump, der forhindrer at den kan finde InsRef?
Avatar billede bvirk Guru
19. marts 2023 - 11:23 #3
linieskift måske - i visse (ikke multiline) modes kan punktum ikke betyde linieskift. Måske har notepad++ en multiline option der virker sammen med regex !
Avatar billede bvirk Guru
19. marts 2023 - 11:43 #4
prøv med [\s\S\n] i stedet for punktum
Avatar billede visto Professor
19. marts 2023 - 14:05 #5
Det virker!
Tak skal du have.

Hvis du kan og vil hjælpe med en mere i samme genre, vil jeg også gerne kunne finde <!> når det forekommer mellem <a og </a>.
Avatar billede bvirk Guru
19. marts 2023 - 16:43 #6
Denne virker i visual studio code

<a[^<]+<!>\n?[^<]+</a>

Tillader linieskift

Forstår det ikke helt.🤫
Avatar billede visto Professor
19. marts 2023 - 17:01 #7
Den virker ikke hos mig i Notepad++
Avatar billede bvirk Guru
19. marts 2023 - 17:19 #8
Hvad med denne:

<a[^<]+<!>[\s\S\n]?[^<]*</a>
Avatar billede visto Professor
19. marts 2023 - 18:04 #9
Nix
Avatar billede visto Professor
19. marts 2023 - 18:07 #10
Kan skråstreger forstyrre? Jeg ved ikke, om du har forstand på html, men der søges indeni links, fx i denne stil: <a href="http://www.freisadichieri.com/" target="_blank">Il <!>Consorzio</!> di Freisa</a>
Avatar billede bvirk Guru
19. marts 2023 - 18:50 #11
Ja, forstyrede - jeg kendte jo ikke din html og tænkte på at der kom en </!>

Der er forskel på regex slags, altså notepad++ kontra vscode - ikke så meget det grundliggende, men når de mindre almindelige features bliver brugt.

Dette anvender
https://www.regular-expressions.info/lookaround.html

og markerer kun <!> efter et <a - prøver endnu en gang om jeg rammer noget du kan bruge:
(?<=<a[^<]+)<!>
Avatar billede visto Professor
19. marts 2023 - 19:17 #12
Tak for din tålmodighed.
Desværre virkede dit nye forslag heller ikke.
Avatar billede visto Professor
20. marts 2023 - 15:19 #13
Da vi er ude i en udvidelse af mit oprindelige spørgsmål, og da jeg kunne forestille mig, at der blandt webdesignere kunne være en del, der bruger Notepad++, har jeg valgt at oprette et nyt spørgsmål om <!> indenfor link tags under kategorien webdesign: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1041606

Jeg takker for din hjælp, og skulle du have flere forslag, foreslår jeg, du lægger dem i den nye tråd, og så vil jeg afslutte nærværende tråd.